اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : همزمان با گرامیداشت هشتمین روز از دهه مبارک فجر و جشن بزرگ چهل و سه سالگی پیروزی انقلاب اسلامی، ۹۲ طرح سیستم های نوین آبیاری در سطح ۵۸۸ هکتاراز اراضی کشاورزی استان، بدست استاندار آذربایجان غربی به بهره برداری رسید.

اکبر کرامتی در آیین افتتاح این طرحها که با حضور استاندار، فرماندار ارومیه و جمعی از مسئولان استانی در محل ایستگاه پمپاژ پروژه آبیاری تحت فشار در روستای بالو برگزار شد؛ اظهار کرد: به منظور مدیریت بهینه مصرف آب کشاورزی ، پروژه آبیاری تحت فشار و خط انتقال اراضی تحت پوشش نهر خان آرخی شهرستان ارومیه در چهار فاز و در سطح ۱۲۴۰ هکتار عملیاتی خواهد شد که فاز اول آن به مساحت ۳۵۰ هکتار، امروز بهره بهرداری از آن آغاز می شود.

او با اشاره به بهره مندی ۹۶۰ نفر بهره بردار بخش کشاورزی از اجرای این طرح افزود: میزان آب مصرفی قبل از اجرای طرح ۱۳ میلیون متر مکعب است که با اجرا و تکمیل طرح این مقدار به ۷.۵ میلیون متر مکعب کاهش و ۵.۵ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد : هدف از اجرای طرح افزایش راندمان آبیاری، کاهش مصرف آب و هزینه تولید، مدیریت مصرف آب، پیشگیری از برداشت‌های غیر مجاز و نظارت برنامه بهره برداری، جلوگیری از اتلاف آب و کمک به احیای دریاچه ارومیه و سفره های آب زیرزمینی است .

کرامتی درباره مشخصات شبکه آبیاری تحت فشار فاز یک روستایی بالو شهرستان ارومیه، گفت: سطح اراضی تحت پوشش در فاز یک این طرح، شامل ۳۵۰ هکتار با ۵۴۵ بهره بردار در ۴۵۴ قطعه با الگوی صددرصد باغی شامل انگور و سیب و الو و سایر میوه هاست که با هزینه کرد ۱۴۰ میلیاردریال امروز بدست استاندار آذربایجان غربی به بهره برداری رسید.

او اضافه کرد: در این فاز میزان آب مصرفی تا قبل از اجرای طرح ۴.۲ میلیون متر مکعب بوده که بعد از اجرای طرح به ۲.۱ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

کرامتی بیان کرد: اجرای این طرح از سال ۱۳۹۵شروع شده و محل تامین اعتبار آن از محل اعتبارات ماده ۱۰ و ۱۲ ستاد احیای دریاچه ارومیه و کمک های فنی و اعتباری برای توسعه سامانه های نوین آبیاری بوده است که در صورت تخصیص به موقع اعتبارات عملیات اجرایی فازهای بعدی نیز آغاز می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه ١٠٠  پروژه بخش کشاورزی در دهه مبارک فجربا اعتباری بالغ بر یکهزار و ۲۴۵ میلیارد ریال در سراسر استان به بهره برداری می رسد، اضافه کرد: با افتتاح این طرحها برای ۶۰۱ نفر به صورت مستقیم، در سراسر استان اشتغال زایی می شود.

او افزود : این پروژه ها، تعداد ۹۲ طرح در بخش آب و خاک و امور فنی و مهندسی با اعتبار بالغ بر ۱۰۹ میلیارد ریال و اشتغال ۵۴۵ نفر به صورت مستقیم  و ۸ طرح در زیر بخش معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی با اعتبار بالغ بر یکهزار و ۱۳۶ میلیارد ریال و اشتغال ۵۶ نفر به صورت مستقیم را شامل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست