اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز /  عبدالسلام معروفی :  امروز ۱۷ مرداد می باشد ؛ روزی که در تقویم ملی کشورمان بنام “روز خبرنگار” ثبت شده ؛ نمانده است ؛ اولین چیزی که همیشه آزارم می دهد گفته های برخی از روانشناسان و کارشناسان در خصوص متوسط عمر طبیعی خبرنگاران است که عمرشان ۱۵ سال کمتر از کسانی است که در مشاغل دیگر فعالیت دارند.

باز هم ۱۷ مرداد رسید و هفدهم این ماه به اسم خبرنگارا ثبت شده ؛ خون خبرنگار ، بهای سنگینی است تا روزی به نام او در تاریخ رقم زده شد. به بهای سوختن جگر مادری ، غمزدگی فرزندی ، پایان زندگی شیرین همسری جوان و به یادگار رفتن روزهای پرخاطره برای دوستان و همکاران، به بهانه تحقیر ها، تهمت ها توهین ها، بی احترامی ها، نداری ها و…

حرفه ناشناس و مظلومی که بسیاری از زخم ها و کنایه ها را به جان خریده و با عشق و علاقه، خود را در تمام ابعاد جامعه غرق می کند.خبرنگار ، چنان می نگارد که گویی متهمی است که باید از اتهامات وارده دفاع کند و چنان به دنبال دلیل و برهان می گردد که انگار می خواهد معجزه ای را ثابت کند.

خبرنگار منعکس کننده حقایق است در حالی که حقیقت ، مشکلات خود را محفوظ نگهداشته و مجبور به حفظ آن می باشد. خبرنگار ، پل ارتباطی میان مردم و مسئولان است ، اما پلی شکسته که هر روز به ترمیم خود پرداخته و آوای عابرانی پر از غصه را به گوش مسئولان مربوطه می رساند.

کم کم دارد سحر می رسد و همه درخوابند ولی من هنوز بیدارم ، برای تولدی دیگر ، تولد حرفهایی که دوست دارم بنویسمشان ، حرفهایی که دوست دارم فردایش در اختیار دوستان خواننده قرار دهم ، ولی کاش من هم بمانند خیلی ها می خوابیدم و افکارم را با مسائل موجود مشغول نمی ساختم ، ولی من بیدارم برای زندانی کردن کلمات در میان صفحات سفید کاغذ و برای نوشتن از یک عشق ، یک عشق همیشه در حال باروری.

خبرنگاری هر چند شغلی است به ظاهر لذت بخش ، اما در باطن انبوهی از رنج ها و مشکلات طاقت فرسای بهمراه دارد که اگر لذت تاثیر پذیری اثرات و نوشته ها و مطالب آن را از نظر دور بداریم می تواند بسیار جانکاه و ملال آور باشد و سختی کار را دو چندان کند.

بقول دوستان ؛ خبرنگاری شغل دلربایی است اما چنان دل مشغولی و دل افسردگی را در فرد بوجود می آورد که خانواده اش را فراموش می کند . همچنانکه می گویند : شغل خبرنگاری از برون دل می برد و از درون دل می ترکاند. بسیار اتفاق افتاده که خبرنگاران به خاطر انجام وظیفه خویش که همانا خبررسانی فوری و بموقع است اعضای خانواده ، دوستان و حتی منفعت های اقتصادی را از دست داده است.

متخصصین علم پزشکی و روانشناسی می گویند که روزنامه نگاری یکی از ۱۰ شغل پر خطر دنیا بشمار می رود که بدلیل استرس فراوان و دنبال کردن اخبار روزانه ، افراد را در معرض سکته های قلبی و زخم معده قرار می دهند.

امانت داری و صداقت در نوشتار و نیز رعایت ملاحضات اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی از خصوصیات بارز و قطعی کار خبرنگاری است که اگراین خصوصیات نباشد خطای خبرنگار بسرعت برملا شود و همچنانکه در بسیاری از اوقات خبرنگاران به انواع اتهام های دروغین نیز متهم می شوند و چه بسا اینکه به خاطر درج واقعیات از حقوق اجتماعی نیز محروم گردند.

مهمترین چیز در این بخش راضی نگهداشتن همه افکار ، عقاید و دیدگاه هاست که بقول شاعر « هر کسی از ظن خود شد یارمن  » ؛ یعنی خبرنگار باید طوری عمل کند که دل همه افراد را نگه نداشته و یا به گفته یکی از دوستان شغل خبرنگاری شغلی چند کارفرمایی است و یک بام و چند هوا که باید با همه هواها و سازها رقصید و دم نیاورد، برای یک خبرنگار کارفرماهایی با سلایق و مقصودهای فراوان وجود دارد و همین موضوع می تواند بسیار سخت و دشوار باشند و این یک نوع جنگ اعصاب است و مانند خوره به جان انسان می افتد.

مهم ترین وظیفه خبرنگار در دنیای امروز بیان واقعیت و واقع نگاری بدور از وابستگی به قدرت و منابع مالی است. او هر آنچه را که می بیند بیان می کند و از بیان مطالب حاشیه ای که سبب انحراف می شود جلوگیری می کند. اما مقدم تر از این وظیفه امانتداری است. ما در اسلام شرایط خاصی را برای ناقل اخبار داریم. او باید عدالت را در امر خبررسانی رعایت کند و از شرایط و حدود خبرنگاری تخطی نکند.

امروزه خبرنگاران بزرگ و ارشد و صاحب سبک و اصول (رسانه ) را (قدرت ) می‌دانند و با این دیدگاه وارد عرصه خبر و خبرنگاری می‌شوند و ما در کشور کم از اینها نداریم.

بنابراین در کشور ما خبرنگاری دارای شأن و مقام است و پاسداشت و تکریم جامعه خبری متعهد به آرمان های اسلام  و انقلاب بر همگان فرض و ضروری است و در این روی سکه مسوولان ومسندداران وظیفه دارند حرمت خبر، خبرنگار و رسانه را حفظ کنند و اگر می خواهند در مقابل جنگ نرم دشمن و امپراطور رسانه ای غرب و توطئه های موجود بایستند و مقابله کنند چاره ای جز تقویت وحمایت این حوزه وافراد شاغل در آن نیست و تشکیل اتاقک های فکر با حضور این افراد و این تنها با مراسم کذایی و شفاهی در یک روز و توسط چند مدیر انگشت شمار امکانپذیر نیستُ یک حرکت و دستور انقلابی نیاز است تا حرمت و جایگاه خبر و خبرنگار معطوف به یک روز خاص و توسط عده ای قلیل نباشد و این مهم را همه گیر کنیم.

به هرحال ۱۷ مرداد روز خبرنگار است و ضمن تبریک این روز به همه فعالان عرصه خبر و رسانه امید داریم دغدغه های جامعه خبری و خبررسانی که در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری و ارتقای شغلی و حفظ کرامت و شخصیت جایگاه وی کم هم نیست مورد توجه متولیان امر قرار گیرد و مدیران با آسیب شناسی شرایط خبر و خبرنگاری  برنامه ای منسجم در راستای ساماندهی اوضاع نابسامان جامعه خبری تدوین و برای آیندگان در دستور کار قرار دهند و فعالین جامعه خبر و مدیران مسوول هم باید در این مسیر کمک کنند تا مشکلات آن به حداقل برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست