اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  دکتر حسن کریمی، مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد، معاونت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با ترجمه مقاله زیر از جعبه واقعیت / داستان  بیماری کرونا پرده برداشته است.

کرونا ویروس یک بیماری جدید است که در آذر ماه سال گذشته در چین آغاز شد و اکنون تمام جهان را در بر گرفته است.

در این مدت داستان‌ها و اطلاعات ضد و نقیض زیادی درباره ویروس کرونا در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود، از قبیل نحوه انتشار این ویروس، چگونگی در امان ماندن از این ویروس، و نگرانی‌های مربوط به مبتلا شدن به این ویروس.

انتقال ویروس

داستان: کرونا ویروس جدید می تواند توسط نیش پشه و در غذای چینی پخش شود.

واقعیت: کرونا ویروس  جدید یک ویروس تنفسی است. زمانی که یک فرد مبتلا سرفه، عطسه یا عمل بازدم انجام می دهد، یا از طریق قطرات بزاق یا ترشحات بینی، گسترش می یابد.

حفاظت

داستان: شستشوی منظم بینی، با آب نمک یا سرم شستشو می¬ تواند از ابتلا به COVID-19 جلوگیری کند.

واقعیت: هیچ مدرکی دال بر اینکه شستشوی منظم بینی با آب نمک یا سرم شستشو موجب محافظت فرد در مقابل کووید ۱۹ شود، وجود ندارد. شواهد ضعیفی وجود دارد مبنی بر اینکه شستن منظم بینی با آب نمک، به بعضی از افراد کمک می کند تا سریعتر از سرماخوردگی بهبود یابند، اما از عفونت های تنفسی جلوگیری نمی کند.

اسپری کردن الکل در بدن

داستان: برخی ادعاها در رسانه های اجتماعی نشان می دهد که اسپری کردن الکل یا کلر در بدن می تواند شما را در برابر عفونت COVID-19 محافظت کند، یا اینکه غرغره سفید کننده ها یا نوشیدن آب زیادی می تواند به نوعی آن را از بین ببرد.

واقعیت: هیچ مدرکی برای اثبات این ادعاها موجود نیست. اقدامات بهداشتی خوب از جمله شستن مکرر دست و جلوگیری از تماس نزدیک اجتماعی می تواند به کاهش خطر عفونت کمک کند.

استفاده از خشک کن دستی در نابودی ویروس

 داستان: خشک کن های دستی در کشتن کرونا ویروس  جدید موثر هستند.

واقعیت: خشک کن های دستی در برابر COVID-19 مؤثر نیستند، اما مرتباً تمیز کردن دست با دستمال حاوی الکل یا شستن آنها با آب و صابون در از بین بردن ویروس کرونای جدید موثر است. دست های تمیز را باید با حوله تمیز یا خشک کن هوا کاملاً خشک کرد.

تاثیر دما در ویروس

 داستان: هوای سرد، هوای گرم، برف، خوردن سیر یا گرفتن حمام گرم نیز به عنوان راه هایی گفته می شود که افراد می توانند از آلودگی خود جلوگیری کنند.

واقعیت: هیچ مدرکی در پشت این ادعاها وجود ندارد و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه COVID-19 تحت تأثیر آب و هوا یا فصول سال قرار خواهد گرفت موجود نیست.

بهترین راه برای محافظت از خود، شستن مرتب دست ها و جلوگیری از تماس با هر کسی است که ممکن است آلوده باشد. به این ترتیب، می توانید ویروس هایی را که ممکن است روی دستان شما باشد را از بین ببرید. از لمس کردن چشم ها، دهان و بینی اجتناب کنید.

نحوه استفاده از ماسک

 داستان: شما باید در تمام مدتی که در بیرون از منزل هستید، از ماسک صورت استفاده کنید.

واقعیت: افرادی که سالم هستند و علائمی ندارند و COVID-19 در آنها تشخیص داده نشده است در صورت مراقبت از شخصی که به عفونت COVID-19 مشکوک می باشد یا بیماری در وی تأیید شده است، نیاز به ماسک دارند.

ماسک فقط در صورت سرفه کردن یا عطسه کردن موثر است ـ در این صورت باید دهان و بینی خودتان را بپوشانید ـ و همراه با استفاده از ماسک، مکررا دستان خود را بشورید و از سایر اقدامات بهداشتی استفاده کنید.

درمان

داستان: آنتی بیوتیک ها می توانند از ابتلا به کرونا ویروس جدید جلوگیری کرده و آن را درمان کنند.

واقعیت: آنتی بیوتیک ها علیه ویروس ها عمل نمی کنند (تاثیری ندارند)، آنتی بیوتیک ها فقط بر روی باکتری ها موثر هستند. آنتی بیوتیک ها از عفونت ناشی از کرونا ویروس جدید جلوگیری نمی کنند.

در حال حاضر هیچ داروی خاص اثبات شده ای برای عفونت COVID-19 وجود ندارد، اما افراد آلوده می توانند علائم خفیف را با داروهای تب بر بدون نیاز به نسخه پزشک مانند استامینوفن تسکین دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست