اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : استاندار آذربایجان غربی با اشاره به کم بودن درآمد سرانه در روستاها گفت: بیکاری، کاهش درآمد و کمبود مسکن از عوامل اصلی افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها است. باید حلقه های مفقوده زنجیره تولید در روستاها مقابل خام فروشی محصولات کشاورزی شناسایی شود.

محمدصادق معتمدیان در جلسه روز ملی روستا و عشایر با تاکید بر جبران عقب افتادگی ها در مناطق روستایی و عشایری، افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران با تشکیل جهاد سازندگی در اوایل انقلاب، نگاه ویژه خود به روستا و عشایر را نشان داد و اولویت دولت سیزدهم تمرکز بر آبادانی و پیشرفت روستاها با تامین امکانات و زیرساخت ها در این مناطق است.

او همچنین با اعلام اینکه برکات و خدمات انقلاب اسلامی در روستاها مشهود است، خاطرنشان کرد: امروز تمامی روستاهای سطح کشور تحت پوشش مراکز بهداشتی قرار گرفته و در حوزه های ساخت مدرسه و جاده و آب و برق رسانی، شاهد تحولات کم نظیری هستیم.

استاندار آذربایجان غربی به نهضت بزرگ گازرسانی به روستاها، مناطق مرزی و صعب العبور نیز اشاره کرده و افزود: تا پایان سال آینده تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار آذربایجان غربی از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

معتمدیان همچنین با اشاره به کاهش جمعیت روستایی کشور، اضافه کرد: علیرغم ارائه تمامی خدمات در حوزه های مختلف، با افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها، شاهد گسترش حاشیه نشینی در شهرها بوده ایم و بخشی از جمعیت مولد روستایی به مناطق کم برخوردار شهری انتقال یافته است.

او در ادامه با بیان اینکه با اجرای طرح هادی قدم های بزرگی در مسیر توسعه روستاها برداشته شده، افزود: بیکاری، کاهش درآمد و کمبود مسکن از عوامل اصلی افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها بوده و جبران کاستی ها در این چند حوزه از اولویت های دولت سیزدهم برای اجرای طرح مهاجرت معکوس به روستاها می باشد.

استاندار آذربایجان غربی به کم بودن درآمد سرانه در روستاها نیز اشاره کرده و گفت: خام فروشی محصولات از عوامل اصلی کاهش درآمد کشاورزان بوده و باید حلقه های مفقوده زنجیره تولید در روستاها شناسایی شود.

معتمدیان همچنین با تاکید بر اتمام پروژه های نیمه تمام در روستاها، اظهار  کرد: اولویت های توسعه مناطق مختلف استان و روستاها شناسایی شده و رفع تبعیض، توسعه متوازن، عدالت در توزیع امکانات و زیرساخت ها و توجه به مناطق کم برخوردار، رویکرد دولت سیزدهم می باشد.

او از بهبود شاخص های توسعه در سطح استان خبر داده و افزود: در واگذاری زمین هیچگونه محدودیتی وجود نداشته و زمین ارزان قیمت و با کیفیت در روستاها در اختیار جوانان برای تهیه مسکن و توسعه کسب و کار قرار می گیرد.

استاندار آذربایجان غربی به اشاره به آماده سازی زیرساخت ها برای فرآوری محصولات کشاورزی بیان کرد: در دولت سیزدهم ۵۴ واحد فرآوری محصولات در استان راه اندازی شده و بی شک با شناسایی و مدیریت فرآوری محصولات اختصاصی هر منطقه، ارزش افزوده بیشتر به اهالی آن روستا رسیده و شاهد افزایش درآمد سرانه و رونق اشتغالزایی خواهیم بود.

او با اشاره به ضرورت تغییر الگوی کشت در آذربایجان غربی، تصریح کرد: سرمایه گذاری ها در حوزه روستایی در راستای برندسازی و حمایت از مزایای منطقه بوده و متناسب با ظرفیت هر روستا، برنامه توسعه آن روستا تدوین شود.

استاندار آذربایجان غربی در پایان، کشت محصولات گلخانه ای و کم آب بر را از سیاست های دولت سیزدهم برای احیای دریاچه ارومیه معرفی کرده و افزود: کشت های جایگزین و کاشت محصولات کم آب بر چون گردو و پسته، در کنار احیای دریاچه ارومیه، افزایش درآمد مردم منطقه را به دنبال خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست