اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : شفیع بهرامیان، کارشناس ارتباطات و رسانه در یادداشت حاضر از مدیریت نادرست صدا و سیما در رابطه با تنوع قومی و زبانی در ایران انتقاد می کند و با نقد یکی از محتواهای تولیدی تلویزیون، افزایش بی‌اعتمادی و شکاف موجود بین مردم و رسانه رسمی کشور را گوشزد می کند.

ظاهرا داستان ضعف صدا و سیما در مدیریت صحیح تنوع قومی و مذهبی کشور پایانی ندارد و هر روز دم خروس آن در گوشه‌ای از جام جم بیرون می‌زند!

در روزهایی که به‌تازگی جنجال زبان فارسی را پشت سر گذاشته‌ و از سوی دیگر قاطبه زبان‌شناسان توصیه می‌کنند زبانوران و گویشوران در خانه با فرزندان خود به زبان و گویش بومی‌ و مادری‌اشان صحبت کنند، داور «عصر جدید» به شرکت‌کننده این برنامه در بخش خوانندگی می‌گوید اگر بخواهد برای خوانندگی به شهرهای بزرگ بیاید باید لهجه‌اش را «فراموش» کند و البته به او توصیه می‌کند در زادگاهش بماند.

این صرفا باور و نگاه یک بازیگر سینما و تلویزیون نیست بلکه نمایاننده تفکر حاکم بر بخش‌های زیادی از صدا و سیمای  ما البته متمرکز در جام جم تهران و صنعت فیلم‌سازی آن است.

اگر چنین سخن را زبان‌شناسی یا کسی که تحصیلات و تجربیاتی در آن حوزه دارد می‌گفت باز می‌شد در باب آن بحث و گفتگو کرد اما خانم ژاله صامتی که صرفا بازیگر است و حضورش در برنامه عصر جدید مدیون نقش آفرینی در سریال طنز “زیرخاکی” است از چه جایگاهی چنین دستور و سخنان غلطی را بر زبان می‌راند که البته ناگفته نماند این دیدگاه سالهاست در صدا و سیمای ما لانه کرده است!

هرچند بزعم نگارنده این قبیل گفتار و توهین‌های رسانه صدا و سیما به فرهنگ و زبان و لهجه “غیرفارسی” برغم تکرار در برنامه‌های مختلف جز اثری “بومرنگی” و واکنش معکوس مردم و گسترش و اشاعه فرهنگ و زبان و گویش غیر فارسی، هیچ دستاورد دیگری برای پیروان چنین تفکری نداشته است.

ای کاش مسئولان رسانه‌ای ما درس بگیرند و نسبت به عواقب وخیم چنین نگرشی که سبب افزایش بی‌اعتمادی و شکاف موجود بین مردم و رسانه رسمی کشور می‌شود تدابیر بازدارنده و جدی‌تری اتخاذ کنند اگر دلسوز کشور و همه مردمان آنند.

بدیهی است منظور از این نوشتار عذرخواهی خانم صامتی و صورت مسئله را صرفا پاک کردن نیست چه اینکه مدیریت این وضعیت نیاز به اقداماتی زیربنایی و اساسی در صدا و سیما دارد البته اگر در آن مجموعه هنوز آدم عاقلی مانده باشد!

گفتنی است؛ ژاله صامتی (داور عصر جدید) که خود اصالتی لری از ازنا و الیگودرز دارد به بابک جوکار (چوپان علاقه‌مند به خوانندگی و اهل روستای کوشک باقری استان فارس) توصیه می‌کند اینجا (تهران) که آمدی لهجه‌ات را باید فراموش کنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست