اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: از محل اعتبارات سفر استانی رییس‌جمهور فقط ۳۰ میلیارد ریال تاکنون به مجتمع فرهنگی گردشگری شمس تبریزی اختصاص یافته است و امسال هم ۱۹ میلیارد ریال از طرف فرمانداری مصوب شده که فقط چهار میلیارد آن دریافت شده است.

پروژه مجتمع فرهنگی شمس تبریزی خوی از سال‌های گذشته مورد توجه مدیران و مسئولان کشوری و استانی بوده  و در این راستا درسال ۹۵ اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی اقدام به آزادسازی هفت هزار مترمربع از حریم مناره شمس کرد.

مجتمع فرهنگی گردشگری شمس تبریزی، یک پروژه جهانی است که به دلیل هم‌مرزی آذربایجان‌غربی با کشورهای خارجی و جایگاه هنری و فرهنگی شمس سالانه زائران بسیاری به این شهر سفر خواهند کرد.

در سال ۹۷، در مراسم کلنگ‌زنی این مجموعه توسط وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تصویب اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی در سفر هیات دولت به خوی انجام شد.

اما تیر ماه امسال، معاون میراث فرهنگی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر به خوی گفت: ریاست جمهوری ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای فاز نخست مجتمع شمس تبریزی خوی، اختصاص داده که وظیفه تزریق این بودجه برعهده سازمان برنامه و بودجه و استانداری است، اما تا کنون تنها ۲ میلیارد تومان به طرح اختصاص داده شده است.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سوم تیر ماه، در سفری یک روزه به آذربایجان‌غربی، از تزریق قطره‌چکانی اعتبارات، به این پروژه انتقاد کرد.

سوم مهر ماه ۹۹، نیز جلیل جباری، مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی، در دیدار با فرماندار خوی در ارتباط با آخرین وضعیت پروژه شمس تبریزی مهم ترین دلیل عمده تاخیر در اجرای این پروژه را  بحث کمبود منابع و اعتبارات دانست و گفت:  تزریق قطره‌چکانی پروژه از طرف کمیته برنامه‌ریزی است.

او در خصوص میزان اعتبارات تخصیص یافته به این پروژه ملی نیز ادامه داد: از محل اعتبارات سفر استانی رییس‌جمهور فقط ۳۰ میلیارد ریال تاکنون اختصاص یافته است و امسال هم ۱۹ میلیارد ریال از طرف فرمانداری مصوب شده که فقط چهار میلیارد آن دریافت شده است.

جباری اظهار کرد: مجموعه تاریخی فرهنگی شمش تبریزی خوی در قالب یک مجموعه فرهنگی گردشگری بوده که یکی از طرح‌های ملی و مصوب هیئت دولت است و ضروری است تا اعتبارات پروژه شمس تبریزی خوی هم از محل اعتبارات ملی قرار تامین می‌شد تا همانند مسجد جامع ارومیه اجرای این طرح سرعت بگیرد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: تعیین پیمانکاران در مراحل اجراء طبق مقررات و طی تشریفات قانونی از طریق مناقصه عمومی و سامانه تدارکات دولت انتخاب شده که هر دو پیمانکار دارای رتبه ۳ ابنیه و رزومه شاخص و پرکاری در حوزه عمرانی در سطح کشور هستند

به گفته جباری ؛ این طرح توسط پروفسور نادر اردلان یکی از معماران شاخص کشور طراحی شده و همه نقشه‌های اجرایی توسط یکی از مشاوران ذی‌صلاح و با لحاظ همه ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌های جاری در حوزه نظام‌ مهندسی کشور ترسیم و ارائه شده است

او بیان کرد : مراحل اجرای این طرح براساس نقشه‌های مصوب وزارت‌خانه متبوع در حد اجرای المان مرکزی، فونداسیون و ستون‌های بخشی از مجموعه انجام شده که در مراحل مختلف آزمایش‌های مقاومت مصالح و غیره انجام گرفته و همگی دارای نتیجه مثبت و قابل قبولی بوده‌اند.

به گزارش کردپرس، این مجموعه فاخر در مساحتی حدود هفت هزار مترمربع و زیربنایی حدود سه هزار و ۲۰۰ مترمربع شامل فضاهای نمایشگاهی، موزه، آمفی‌تئاتر، کتابخانه، واحدهای پژوهشی، واحدهای خدمتی و رفاهی و محوطه باز فضای سبز و آب‌نما در حال اجرا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست