اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : در حالیکه ستاد احیای دریاچه ارومیه از ٢ سال پیش منحل شده و این سوال که «اعتبارات دولت جدید برای دریاچه به کدام ارگان اختصاص پیدا می کند؟» هنوز پاسخ داده نشده بود که امروز استاندار آذربایجان غربی گفت: «قرار شد سازمان برنامه و بودجه کشور تا ۱۵ شهریور ماه ۱۴۰۱ تخصیص‌های مورد نیاز پروژه‌های ستاد احیا را صادر کند».

به گزارش کردپرس، در تابستان سال ٩٩ ستاد احیای دریاچه ارومیه منحل شد و در اقدامی عجیب، مسئولان وقت  مسئولیت دریاچه را به مرکز جدید التاسیس آینده پژوهی دریاچه تغییر دادند! مرکزی که در طول دو سال اخیر کوچکترین خبری در مورد فعالیتهایشان رسانه ایی نشده است!! و آنها در این مدت در سایه عملکرد سیاه ستاد احیای دریاچه ارومیه، در سکوت کامل بوده اند.

کارنامه ستاد احیای دریاچه ارومیه هم پس از ٨ سال و صرف حدود ۶ هزار میلیارد تومان با محاسبه نرخ تسعیر دلار و نرخ تورم، معادل بیش از ١۵ هزار میلیارد تومان، دریاچه ارومیه را به نقطه اول و آغاز بحران بازگردانده و اکنون ٩۵ درصد حجم آب دریاچه ارومیه خشک شده است.

تا اینکه در اوایل تابستان ١۴٠١ در اوج روزهای بحرانی دریاچه ارومیه که بحران طوفان نمکی و تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه دامان شمال غرب ایران را گرفته است، طرح تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد مالی و اداری ستاد احیای دریاچه ارومیه در صحن علنی مجلس با ١٨٢ رای موافق تصویب شد تا مشخص شود، هزینه کرد اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه کجا بوده است؟!

اواخر تیر ماه امسال نیز خبرگزاری کردپرس به نقل از  معاون اجرایی رییس جمهور اعلام کرد؛ « ۲۱۵ میلیارد تومان به احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافت » اما جناب معاون چگونگی تخصیص اعتبارات را مشخص نکرد در نتیجه خبرگزاری کردپرس این سوال را مطرح کرد که با منحل شدن ستاد احیای دریاچه ارومیه و عدم فعالیت مرکز آینده پژوهی دریاچه، اعتبارات دولت جدید به کدام ارگان اختصاص پیدا می کند؟؟

سوالی که از سوی مسئولان مربوطه بی پاسخ ماند تا اینکه امروز استاندار آذربایجان غربی در یک گفت و گوی خبری از تخصیص اعتبارات و بودجه های جدید همچنان به نام ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

محمد صادق معتمدیان در یک گفت و گوی خبری گفت: قرار شده سازمان برنامه و بودجه کشور تا ۱۵ شهریور ماه ۱۴۰۱ تخصیص‌های مورد نیاز پروژه‌های ستاد احیا را صادر کنند و به سرعت بخشی برای اتمام پروژه‌ها که همراه مورد تاکید رئیس جمهور است انجام بگیرد.

معتمدیان افزود: با توجه به اهمیت موضوع، معاون اول رئیس جمهور دستور دادند دو هفته آینده هم جلسه کارگروه تشکیل شود و جمع بندی برای تدوین برنامه‌های نرم افزاری در سال ۱۴۰۲ و تمهیداتی که در قانون بودجه ۱۴۰۲ لحاظ می‌شود را داشته باشیم.

به گفته معتمدیان؛ معاون اول رئیس جمهور در جمع بندی جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه تکالیفی را برای دستگاه‌ها مشخص کرد و وزارت نیرو در بحث لزوم آسیب شناسی مصوبات برنامه‌های قبلی ستاد احیای زمان بندی شد که با تعیین کارگروهی این اقدام انجام بگیرد. همچنین وزارت جهاد کشاورزی موظف شد برنامه‌های خود را در بحث تغییر الگوی کشت در استان‌های حاشیه دریاچه ارومیه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان در اسرع وقت عملیاتی کنند.

استاندار آذربایجان غربی در بحث تامین منابع مالی نیز بیان کرد: معاون اول رئیس جمهور دستوراتی را برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام که عمدتاً پروژه‌های سخت افزاری ستاد احیای دریاچه است هم در بحث تصفیه خانه‌ها و انتقال پساب به دریاچه ارومیه و هم در بحث انتقال آب در آذربایجان غربی را صادر کردند.

گفتنی است؛ اواخر تیر ماه سال جاری با توجه به تاکید رییس جمهور مبنی بر تقویت کارگروه احیای دریاچه ارومیه، عیسی کلانتری مدیر اجرایی احیای دریاچه ارومیه که دبیر کارگروه نیز بود، پس از کارنامه ناموفق از این سمت برکنار شد و محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی به عنوان مدیر اجرایی احیا و دبیر کارگروه به انتخاب هیات وزیران منصوب شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست