اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : دکتر سید جمیل قادری، چهره علمی و دانشگاهی، شناخته شده در سطح منطقه و شهرستان است که پس از انحلال شورا و برکناری شهردار منتخب آنها و نهایتاً بعد از گذشت یک دوره سه ماهه از انتصاب سرپرست شهرداری، از سوی استاندار آذربایجان غربی به عنوان شهردار مهاباد منصوب شد.
حواشی متعدد شهرداری در چند سال گذشته و رکود مالی و به تبع آن، تعویق مستمر حقوق کارکنان این مجموعه و انباشت مطالبات مالی پیمانکاران، از چالش های پیش روی شهردار جدید مهاباد به شمار میرود.
نزدیک شدن به ایام انتخابات شوراهای اسلامی شهر و هجمه های کاندیداها به عملکرد شهرداری کار را برای مدیریت شهری مهاباد به صورت مضاعفی دشوار کرده است.

خبرنگار این رسانه  فرصت را مغتنم شمرده و گفتگویی را با دکتر جمیل قادری ترتیب داده است که مشروح این مصاحبه در ادامه آمده است:

وضعیت مالی شهرداری مهاباد در چه وضعیتی است، حقوق و معوقات مزدی کارکنان تا چه حدی پرداخت شده است، برنامه شما جهت پرداخت این مطالبات چیست؟

معوقات مزدی و بخشی از مطالبات شامل اضافه کاری کارکنان از سال ۹۷ باقی مانده بود که خوشبختانه طی این مدت کوتاه به صورت کامل تسویه شده حقوق کامل دوماه از کارکنان خدمات شهری نیز پرداخت شده است.
از آنجایی که پرداخت حقوق معوق کارکنان  به صورت جدی در دستور کار شهرداری قرار گرفته در تلاش هستیم تا دیون شهرداری به کارکنان و کارگران خدوم و زحمت‌کش را پرداخت نماییم.

رقم بدهی های شهرداری مهاباد چقدر است؟

 شهرداری بالای ۱۰۰ الی ۱۲۰ میلیارد تعهد مالی دارد که علاوه بر حقوق معوق پرسنل و بدهی به پیمانکاران شامل برخی تعهدات مالی شهرداری در پرونده های حقوقی است.

این روزها منتقدین شهرداری را به هرج و مرج مدیریتی و استمرار رویه های غلط گذشته متهم میکنند، این موضوع تا چه میزان صحت دارد؟

پیش از هر چیز از انتقادات سازنده توأم با راهکار و راهگشای رسانه ها نهایت تقدیر و تشکر را دارم.  همانطور که میدانید انتقادات منصفانه و اصلاح گرانه همیشه مورد استقبال بوده و به شخصه از هر نوع انتقاد منصفانه ای تقدیر و تشکر میکنم و در شهرداری نیز دست یاری به سوی رسانه‌ها دراز می کنیم تا نقاط و نواقص احتمالی را که احیانا از زاویه دید ما پنهان مانده را با چشمان تیزبینشان رصد کنند و به ما متذکر شوند.
منتها همانطور که پیشتر گفتم، انتقاد باید سازنده و تقویت کننده سیستم باشد.
ما از انتقاد سازنده خوشحالیم و درمجموعه شهرداری تاکنون جلسات مختلفی به منظور خود انتقادی برگزار کرده ایم، یعنی اینکه ما خودمان نیز در برخی موارد نسبت به عملکرد خودمان انتقاد داریم و با این جلسات در صدد برطرف کردن آنها و پیدا کردن راهکارهای مناسب برای رفع نواقص احتمالی هستیم و اعتقاد داریم انتقادات وارده به نفع مردم و مجموعه خدمت رسان شهرداری هستند.
در پاسخ به سوالاتان، قاطعانه عرض میکنم به هیچ وجه، هرج و مرجی در مدیریت شهری و بدنه شهرداری وجود ندارد.
ثبات مدیریتی و کارمندی کاملاً حاکم است و به زعم ما نسبت به دوره های قبل شاید این مهم در حدود دو برابر مضاعف شده است و امروز می‌بینیم مردم و مراجعان به شهرداری حتماً پاسخ در خور شأن دریافت میکنند و سرگردانی و معطل ماندن ارباب رجوع تا حد قابل توجهی برطرف شده است و پرسنل شهرداری و دوایر مختلف شهرداری به معنی کامل کلمه پاسخگو هستند. حتی ما ابلاغ نموده ایم که اگر کسی به دوایر شهرداری مراجعه کرده، پاسخ به او مثبت یا منفی، با ذکر دلایل به صورت مکتوب در اختیار وی قرار گیرد، که تصور میکنیم این رویه در کمتر جایی با مختصات شهرداری مهاباد حاکم باشد.
روسا، پرسنل و کارمندان دوایر مختلف شهرداری در کمال آرامش و دقت در عین اینکه حقوق معوق دارند و بار سنگینی از نظر مالی را متحمل هستند، شبانه روز در حال خدمت دهی به شهروندان گرانقدر مهابادی هستند.
مستند این ادعای بنده را می توان در حادثه آتش‌سوزی بخش قدیمی بازارچه اصغری مهاباد که طی هفته های گذشته رخ داد مشاهده کرد، که پیشانی خدمات رسانی در آن واقعه برادران و همکاران عزیز ما در سازمان آتش‌نشانی بودند، که از نظر ستادی هم ، از سوی واحد ترافیک، حمل و نقل، خدمات شهری، ارتباطات و روابط عمومی، فضای سبز و حتی سیستم و پرسنل ادارای پشتیبانی میشدند که بنده هم به عنوان خادم مردم در شهرداری همپا با آتش نشانان در صف اول خدمت رسانی حاضر بودم.
این موضوع به خودی خود از انسجام اداری، اتفاق نظر و همدلی در مجموعه شهرداری حکایت دارد.
متنها ممکن است نواقصی وجود داشته باشد که ما نه مسبب آن بلکه وارث آن هستیم، که  البته تمام تلاش خود را بکار گرفته ایم در حد بضاعت این نواقصات را بر طرف نماییم.
بنابراین باور داریم اکنون شهرداری بر مدار یک رویه کاملاً منضبط، شفاف و برنامه دار قرار گرفته است.
قانونمداری یکی دیگر از مهمترین رویکردهای شهرداری در دوره جدید به شمار میرود، در شرایط فعلی تمامی دوایر مکلف به رعایت کامل قانون، دستورالعمل ها و ابلاغیات هستند، این یک امر مسلم است که رعایت کامل قانون کاهش چشمگیر تخلفات را در پی خواهد داشت که با تمام توان بر تداوم و اجرای بی نقص این رویکرد پافشاری میکنیم.
شفاف سازی، به معنی اطلاع رسانی دقیق و شفاف از عملکرد شهرداری در همه شعب و دوایر مختلف و متعدد شهرداری و نیز پیگیری برای ایجاد منابع درآمد پایدار، در همین فرصت کوتاهی که از حضور بنده در شهرداری میگذرد به عنوان یکی از برنامه های مهم در دستور کار قرار گرفته و به جد دنبال کسب نتایج مطلوب از این پیگیری ها هستیم.
یکی از تفاوت های مهم و قابل توجه مدیریت شهرداری در مقطع فعلی با گذشته، ارتباط مستمر و مستقیم با شخص استاندار و معاونت عمرانی ایشان به دلیل فقدان وجود شورای شهر است که خود مبین این واقعیت است که عملکرد شهرداری نسبت به گذشته شاهد تغییرات قابل توجه فراوانی بوده است، می‌باشد.
الگوی فعلی ما قانونمداری و توزیع عادلانه خدمات و برطرف کردن مشکلات و اصلاح قرادادهایی است که در گذشته توسط برخی از سازمانهای تابعه شهرداری منعقد شده است.

قلع و قمع درختان توسط فضای سبز شهرداری به یکی از مهمترین دغدغه منتقدان و رسانه‌ی شهرستان تبدیل شده که گویا با مجوز شهرداری انجام گرفته است، نظر شما در این باره چیست؟

این تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده به هیچ عنوان مربوط به مدیریت فعلی شهرداری نیست و دستورات آن در ماههای گذشته که در زمان بارش سنگین برف در منطقه رخ داده بود، صادر شده است.
برابر پیگیری های صورت گرفته، در خصوص قطع تعدادی از درختان در پارک ملت قبل از تصدی بنده، بر اثر سنگینی برف شاخه های درختان شکسته شده ، مسئولان ذیربط در سطح شهرستان و نه در شهرداری، در جریان امور و خطرات احتمالی این درختان برای کابل های برق که منجر به قطع برق شده و حتی امکان آتش سوزی وجود داشته قرار گرفته اند، قطع شده اند که مستندات این موضوع هم در دسترس است.

با توجه به فقدان مجموعه شورا به دلیل انحلال آن، وضعیت بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۰ چگونه است، رقم بودجه چقدر است؟

علاوه بر بودجه، تدوین دفترچه عوارض محلی هم از مهمترین موضوعاتی بوده اند که از ابتدای حضورم در شهرداری با حساسیت دنبال کرده ام.
جلسات متعددی در این باره با دوایر مختلف شهرداری که با این موضوعات درگیر هستند برگزار شد و پس تبادل نظر با کارشناسان مربوطه در استانداری و بررسی نهایی و انجام اصلاحات به تصویب شهردار و در نهایت آقای استاندار رسید.
در رابطه با بودجه ۱۴۰۰ شهرداری مهاباد، بر اساس همین رویه ، ابتدا در واحدهای مختلف شهرداری با نظارت شهردار روی رقم ۸۰ میلیارد تومان تنظیم و بسته شده است که با توجه به صراحت قانون، حدود ۶۰ درصد این رقم برای هزینه های جاری و پرداخت حقوق پرسنل و ۴۰ درصد مابقی صرف پروژه های عمرانی شهرداری خواهد شد.
یکی از کارهای خوبی که در مدیریت فعلی شهرداری صورت گرفته، پیشنهاد تخفیف ۳۵ درصدی عوارضات شهری شهروندان به مناسب دهه مبارکه فجر و تا پایان اسفند ۹۹ بود که علی رغم بالا بودن رقم تخفیف، خوشبختانه با موافقت استاندار محترم برای اولین بار در سطح مهاباد اجرایی شد.

 درصد تحقق بودجه سال ۹۹  چقدر  بوده است؟

انحرافاتی در بودجه وجود داشته که میزان تحقق و رقم آن در فرصت مناسب و به صورت شفاف خدمت شهروندان گرانقدر ارائه خواهد شد.

انتقادات مردمی از وضعیت معابر در اقصی نقاط شهر وجود دارد، هر روز شاهد ارسال تصاویر وضعیت نامناسب معابر و خیابانهای شهر از سوی مخاطبانمان هستیم، کی قرار است این خواسته بحق مردم اجابت شود؟

با اشراف به اینکه بخشی از معابر سطح شهر نیازمند اصلاح و لکه‌گیری هستند، مناقصه واگذاری این موضوع به پیمانکار برگزار شده و علاوه بر آن واحد عمرانی نیز مناطقی که نیازمند اصلاح و لکه‌گیری بوده را در دستور کار قرار داده که امیدواریم طی روزهای آتی و مناسب شدن شرایط جویی عملیات لکه گیری معابر عمومی سرعت بهتری به خود بگیرد و رضایتمندی نسبی شهروندان در این خصوص کسب شود.

البته از شهروندان گرانقدر مهابادی انتظار داریم همچون گذشته یاور شهرداری باشند و با اتکا به این باور که  شهروندان می‌تواند به عنوان یک عنصر مسئول در سطح محله و منطقه سکونت خود مشکلات، مسائل و موضوعات و نیازمندی‌های ساکنین را با شهرداری در میان بگذارند و از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری ارتباط تنگاتنگی با مجموعه خدمتگزار شهرداری داشته باشند، از کلیه شهروندان و رسانه ها درخواست می‌کنیم در موضوعات مختلف همکار و همیار شهرداری باشند.
این وعده را به شهروندان گرانقدر مهابادی میدهیم که دغدغه های آنها، در دستور کار ما هستند و موضوعاتی چون ساماندهی سگ های بلاصاحب به صورت جدی دنبال خواهد شد.
در پایان از کلیه شهروندان، رسانه ها ، تشکل های مردم نهاد و دستگاههای اجرایی شهر و شهرستان نهایت تقدیر و تشکر داریم.

مصاحبه از سردار یزدانفر – مکریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست