اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت گفت: جشنواره موسیقی بیت و حیران سردشت در فهرست آثار معنوی و ناملموس ملی ثبت شد.

کاوه حیاک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سردشت اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده، جشنواره موسیقی بیت و حیران سردشت توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  و مسئولان استانی  و شهرستانی در فهرست آثار معنوی و ناملموس ملی ثبت شد.

وی افزود: جشنواره بیت و حیران سردشت اولین اثر معنوی و نا‌ملموس در حوزه فرهنگ و ارشاد این شهرستان است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت با اشاره به اثرات ثبت جشنواره بیت و حیران، تصریح کرد: تداوم و تخصیص بودجه‌های ملی و استانی در برگزاری منظم آن، اقدام برای ثبت جهانی این اثر و همچنین تلاش برای ثبت ملی و جهانی هنرمندان و استاتیدی همچون  قاله‌مره در بخش شمشال و استاد خضر قادری مشهور به خله‌ده‌رزی در بیت و حیران به عنوان آثار معنوی از جمله این اثرات مثبت خواهند بود.

وی در رابطه با برگزاری جشنواره بیت و حیران بیان کرد: این جشنواره با هدف تقویت، بسط و گسترش فرهنگ غنی موسیقی بومی و فولکلور نواحی مختلف ایران اسلامی، شناسایی و حمایت از استعداد‌های جوان موسیقی بومی و محلی، ایجاد فضای رقابتی سالم و تزریق شور و نشاط و تولید آثار فاخر، توجه به ارتقای تدریجی و هرچه بهتر سطح هنر بیت و حیران و موسیقی محلی و جلوگیری از فراموشی و نابودی هنر‌های اصیل ملی تدارک دیده شده است.

به گزارش فارس، اولین جشنواره بیت و حیران سردشت در سطح منطقه غرب کشور در اسفند ماه سال ۱۳۸۵ برگزار شد و پس از آن تا‌کنون برگزاری ۹ دوره آن تداوم یافته است که آخرین دوره پس از سه سال وقفه به علت نبود اعتبارات در اسفندماه ۱۳۹۶ و به مدت دو روز برگزار شد.

جشنواره بیت و حیران در هر دوره با حضور هنرمندان استان‌های مختلف کشور در دو بخش مسابقه و گروه‌نوازی برگزار شده است.

بخش مسابقه این جشنواره شامل تک خوانی مقام، بیت، لاوک، حیران، هوره، بند، عاشیقی و آواهای محلی و تک نوازی ساز‌های اصیل زهی، بادی و کوبه‌ای نظیر نرمه نای، دف، شمشال، تنبک، دوزله، قوپوز، بالا‌بان، نقاره، کمانچه، سرنا، تنبور، دیوان، دوتار و چگور بر اساس سنت موسیقی هر منطقه بوده است.

بخش گروه نوازی نیز برای اجرای عمومی گروه‌های موسیقی به منظور اجرای نوا‌های سنتی، محلی و آیینی در مدت برگزاری این جشنواره پیش‌بینی شده است.

برای اولین بار از مجسمه یاد‌بود و ۱۱ مجموعه از آثار استاد خله‌درزی هنرمند سرشناس و شاخص بیت و حیران کشور رو‌نمایی شد که این اثر در قالب ۹۰ فایل صوتی و ۴۰ فایل ویدیویی گرد‌آوری و معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست