اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  «صلاح الدین آشتی»، نویسنده، مترجم و زبان شناس مهابادی و «شهرام ناظری» خواننده و استاد موسیقی از کرمانشاه جایزه طلایی «ابراهیم احمد» را دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، شامگاه روز گذشته، پنجشنبه ٢٢ اردیبهشت ماه در شهر سلیمانیه کردستان عراق مراسم اهدای جایزه طلایی «ابراهیم احمد»، (خه لاتی زیرینی برایم ئه حمه د «بله») برگزار شد.

در این مراسم جایزه طلایی «بله» به  «صلاح الدین آشتی»، نویسنده، مترجم و زبان شناس مهابادی به پاس سال ها فعالیت ادبی و فرهنگی در عرصه تالیف و ترجمه اهدا شد.

همچنین در بخش موسیقی جایزه طلایی «بله» به شهرام ناظری استاد موسیقی از کرمانشاه اهدا شد.

جایزه طلایی «بله» در بخش تئاتر به بدیعه دارتاش از شهر سلیمانیه کردستان عراق، در حوزه تاریخ نگاری و مستند سازی به دکتر سعد بشیر اسکندر از شهر بغداد، جایزه دیگر حوزه موسیقی و تالیفات این بخش به جمیله جلیل از کردهای ارمنستان تقدیم شد.

در ادامه جایزه طلایی «بله» به صلاح الدین دمیرتاش به پاس تلاش برای صلح و آشتی در کردستان ترکیه اهدا شد.

این مراسم همچنین جایزه طلایی «بله» را امسال به نسرین احمد عبدالله یکی از موسسین نیروهای دفاع از خلق در کردستان سوریه تقدیم کرد.

همچنین دیگر خلات زرین مراسم به آکو غریب سرپرست موزه (ئه منه سووره که) در سلیمانیه اهدا شد.

به گزارش کردپرس، در سال ٢٠٠١ بنیاد ابراهیم احمد در شهر سلیمانیه کردستان عراق تاییس شد و سالانه جایزه طلایی «ابراهیم احمد»، (خه لاتی زیرینی برایم ئه حمه د «بله») به چهره های موفق و برجسته کرد اعطا می شود.

«ابراهیم احمد»، نویسنده برجسته و یکی از رهبران جنبش کردستان عراق بود. او پدر هیرو ابراهیم احمد همسر جلال طالبانی رییس جمهور پیشین عراق بود.

رمان کردی «ژانی گه ل» (درد ملت) ودرک و گول (خار و گل)و ئاوات و ناهومیدی (امید و ناامیدی)و کویره وه ری (بدبختی) و کردها و عرب‌های او معروفند. از او نوشتارها و سروده‌های زیادی در گاهنامه‌های کردی گلاویژ، هوار و ژیان و چند نشریه عربی به چاپ رسیده‌است.

  فیلمی هم با بر اساس رمان (ژانی گه‌ل) ابراهیم احمد در سال ۱۳۸۵ توسط جمیل رستمی ساخته شده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست