اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : طرح تشکیل استان “آذربایجان مرزی” با مرکزیت شهر خوی امروز در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد و واکنش های فراوانی را به دنبال داشت.

امروز شنبه (۲۶ مرداد ماه) علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد؛ طرح تشکیل استان “آذربایجان مرزی” با مرکزیت شهر خوی در صحن علنی مجلس اعلام وصول شده است.

شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی قرار داشته و همواره با نزدیک شدن به موسم انتخابات، برخی از کاندیداهای مجلس، تشکیل استانی به مرکزیت این شهر را به مردم وعده می داده اند و ظاهراً این بار برخی از نمایندگان در آستانه انتخابات مجلس در این راستا پیشقدم شده اند.

بدیهی است طرح چنین مباحثی آن هم چند ماه مانده به انتخابات مجلس، می تواند شوی انتخاباتی برخی از نمایندگان و کاندیداهای مجلس لقب بگیرد و تحقق آن در منطقه ای که برخی عامدانه بر حساسیت های امنیتی و قومیتی آن دامن می زنند، حداقل در آینده ای نزدیک ممکن نخواهد بود.

اساساً ارائه طرحی برای تفکیک آذربایجان غربی اشتباه بزرگی است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: اساساً ارائه طرحی برای تفکیک استان آذربایجان غربی اشتباه بزرگی است و به هیچ عنوان هیچ کدام از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی با آن موافقت نمی‌کنند.

روح‌الله حضرت پور در گفت‌وگو با  تسنیم با اشاره به ارائه طرح تشکیل استان مرزی با مرکزیت خوی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این طرح از سوی نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی مطرح‌شده ولی نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و دیگر نمایندگان با این طرح موافق نبوده مطمئناً نیز مورد تأیید قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه این طرح از سوی من امضا و تأیید نشده است، گفت: هیچ‌یک از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی این طرح را امضا نکرده‌اند و برخی از نمایندگان که این طرح را تأیید کرده‌اند نیز رأی خود را پس خواهند گرفت.

ماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این طرح نباید مطرح می‌شد و برای آذربایجان غربی هیچ نفعی ندارد و به‌هیچ‌عنوان اجازه نخواهیم داد این طرح تصویب شود.

چنین طرح های خام و تبلیغاتی مخالف قانون اساسی است

در همین خصوص نماینده مهاباد در مجلس در نامه‌ای انتقادی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: یکی از همکاران بدون هماهنگی با نمایندگان استان و عدم رعایت حساسیت‌های امنیتی قومی و مذهبی استان آذربایجان غربی طرح ناپخته و غیرکارشناسی تشکیل استان آذربایجان مرزی، با مرکزیت شهر خوی را در صحن علنی مجلس دنبال می‌کند .

جلال محمودزاده با اشاره به اینکه طرح مذکور حساسیت هایی غیر ضروری فوق در آذربایجان غربی ایجاد خواهد کرد، افزود: باید توجه داشت که  طرح ایجاد استانی دیگر در شمال آذربایجان غربی، بار شدید مالی برای دولت در پی خواهد داشت. لذا مطابق اصل ۷۵ قانون اساسی؛ آن دسته از طرح های قانونی، پیشنهادات و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی با افزایش هزینه‌های عمومی می انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که جبران یا کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید آن نیز معلوم شده باشد.

وی ادامه داد: طرح مذکور با توجه به بار مالی زیادی که بر دوش دولت خواهد گذاشت با اصل ۷۵ قانون اساسی در تناقض است بنابراین قابل طرح در مجلس نیست.

نماینده مهاباد تاکید کرد: در صورتی که دولت خود تشخیص دهد ایجاد استان جدید در آذربایجان غربی ضروری است، پس تمام جوانب سیاسی امنیتی و اقتصادی آن را بسنجد مورد کارشناسی قرار دهد می تواند با ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی این امر را دنبال کند.

وی با بیان اینکه چنین طرح های خام و تبلیغاتی مخالف قانون اساسی  است اضافه کرد: طرح مذکور به نفع یکپارچگی مردم استان آذربایجان غربی نبوده و مخالف امنیت ملی و منافع مردم استان است و در شرایطی که کشور ما به دلیل تحریم‌ها با مشکلات اقتصادی و اجتماعی جدی روبروست، لازم است تا اعضای محترم قوای سه گانه با حفظ یکپارچگی و تصمیم و عمل درست، اثرات تحریم ها در بدنه جامعه را کاهش دهند و با توجه به تبعات منفی طرح مذکور و مخالف بودن آن با اصول قوانین اساسی نسبت به خارج نمودن طرح از دستور رسیدگی در مجلس اقدام عاجل صورت بگیرد.

نماینده مهاباد گفت: مطابق مطالعات انجام شده توسط گروه کارشناسی آمایش سرزمین آذربایجان غربی عدم دسترسی شهرهای جنوب به مرکز استان یکی از دلایل عدم توسعه یافتگی آذربایجان غربی که این مسئله در خصوص عدم دسترسی شمال استان نمی کند.

وی تاکید کرد: در آذربایجان غربی کردها و آذری‌ها سالهاست که با همدلی و هماهنگی در کنار هم زندگی می کنند و اگر نیاز باشد استان دیگری به منظور توسعه زیرساخت‌های سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی در استان ایجاد شود به دلیل دوری و عدم دسترسی مردم به شهرها و بخش عظیمی از کردهای جنوب آذربایجان غربی به مرکز استان، می بایست در یکی از شهرهای جنوب که سابقه تاریخی مرکزیت جغرافیایی، اداری و فرهنگی و توان زیرساختی داشته و بلوک جنوب استان است، ایجاد شود.

عمر مجلس به بررسی این طرح نمی‌رسد

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آناج در خصوص طرح تشکیل استان مرزی با مرکزیت شهرستان خوی اظهار داشت: این طرح توسط نماینده مردم خوی در مجلس طرح شده اما قطعا با مخالفت نمایندگان روبه رو خواهد شد.

وی افزود: از زمان اعلام وصول این طرح در مجلس نمایندگانی که آن را امضا کرده‌اند یک به یک در حال باز پس گیری امضای خود هستند و از طرفی عمر مجلس فعلی برای بررسی این طرح کفاف نخواهد کرد.

قاضی پور در خصوص دلیل اعلام این طرح تاکید داشت: نماینده مردم خوی برای رای آوری در انتخابات پیش رو و به دلیل کم کاری های انجام شده در حوزه انتخابیه خود اقدام به طرح چنین پیشنهادی کرده است اما باید دانست که طرح چنین موضوعاتی موجب رای آوری نخواهد بود.

مردم خوی به این طرح تمایلی ندارند

نماینده ارومیه در واکنش به اعلام وصول طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی اظهار کرد: از گذشته نمایندگان خوی نزدیک به انتخابات برای جمع آوری رای، طرح استان شدن خوی را مطرح می کنند و این طرح تازگی ندارد.

سید هادی بهادری با بیان بی پایه و اساس بودن این طرح افزود: مردم خوی به این طرح تمایلی ندارند و این کار شدنی نیست و صرفا یک ذهنیت قدیمی در مردم شریف خوی ایجاد شده است که نمایندگان هم از آن سو استفاده کرده و چنین وعده ای می دهند.

وی افزود: برای استان شدن خوی، شهرستانی وجود ندارد. نه شهر شمالی و نه جنوبی خوی، یعنی ماکو و سلماس موافق این طرح نیستند، معلوم نیست اینها کجا را می خواهند استان کنند! همچنین نمایندگان شهرستان های ماکو و سلماس نیز مخالف این طرح هستند.

بهادری اذعان کرد: در واقع نماینده خوی پیشدستی می کند و امضای نمایندگان سیستان و بلوچستان را می گیرد و می خواهد در اینجا یک استان ایجاد کند و این یک طرح کاملا فانتزی و تخیلی است.

دولت با تشکیل هرگونه استان جدید مخالف است

علی مصطفوی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی آذربایجان غربی گفت: دولت با تشکیل هرگونه استان جدید در کشور مخالف بوده و این موضوع را خرداد ماه امسال اعلام کرده است و اینگونه طرح‌ها باید در وزارت کشور و تقسیمات کشوری بررسی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست