اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / سکینه اسمی- مهر :  کلنگ احداث بزرگترین و طولانی ترین تله کابین خاورمیانه در ارومیه به طول ۳۶ کیلومتر در شهریورسال ۷۹ به زمین زده شد ولی با گذشت بیش از ۲۰ سال طرح به دلایل مختلف از جمله اختلافات مدیریتی راکد و بلاتکلیف رها شده است.

عدم انجام بررسی‌های کارشناسی و فنی پیش از کلنگ زنی از منطقه جانوسلو تا پیست اسکی و طولانی شدن پروسه احداث و انصراف سرمایه گذاران خارجی از مشارکت در طرح موجب شده است بعد از گذشت دو دهه سرنوشت آن در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

بر اساس طرح اولیه قرار بود فاز اول این طرح در مسیری به طول ۸.۵ کیلومتر از جانوسلو به کوه ایوعلی کنار جاده بند ارومیه، فاز دوم از ایوعلی تا سد شهر چایی به طول ۱۲ کیلومتر و فاز سوم از سد شهرچایی تا پیست اسکی خوشاکو به طول ۱۵.۵ کیلومتر احداث می‌شود که مقرر بود با اعتبار ۵ هزار میلیارد ریال و ۱۲۰ میلیون یورو توسط بخش خصوصی احداث شود.

کلنگ احداثی که بدون کارشناسی بر زمین زده شد

از همان ابتدای کلنگ زنی به دلیل نبود نگاه کارشناسی به همراه بروکراسی های پرپیچ و خم ادارای بر اجرای این طرح سایه انداخت و اکنون با صرف میلیاردها تومان سرمایه گذاری در این طرح فراملی تله کابین به حال خود رها شده و با بررسی اوضاع کنونی امیدی به تداوم اجرای این طرح نیست.

این طرح که ۱۵ ایستگاه، محوطه سازی، کارتینگ، پارک آبی و آبنماها، فضاهای سبز، هتل و سوئیت های اقامتی، شهر بازی و فضاهای ورزشی، رستورانها، تالار و اماکن پذیرایی، نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی و هنر های سنتی، ساختمان تجاری همچنین امکانات خدماتی، رفاهی و تفریحی متنوعی بود که امروز به رویای دست نیافتی تبدیل شده است.

این طرح ها که هر سال بارها توسط مدیران اجرایی مورد بازدید قرار می گیرد و هر بار وعده جدیدی برای تسریع عملیات اجرایی آن داده می شود هم اکنون درگیر اختلافات مدیریتی و حقوقی است و تا این مشکل برطرف نشود به این زودی ها قرار نیست عملیات اجرایی اش از سر گرفته شود.

تغییرات پی در پی مدیریتی موجب رکورد تله کابین شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در خصوص رکود این طرح عمرانی اظهارداشت: تله کابین ارومیه یکی از طرح های مهم گردشگری و سرمایه گذاری است در سالهای اخیر به دلیل اختلافات مدیریتی راکد مانده است.

جلیل جباری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در سالهای اخیر تغییرات پی در پی مدیریت این طرح، اختلافات بین هیئت مدیره  به همراه تغییرات متعدد سهامداران این طرح به شاکله شرکت اجرا کننده طرح آسیب زده و موجب اختلافات حقوقی نیز شده است.

وی با بیان اینکه اگر اختلافات مدیریتی و حقوقی مالکان شرکت سازنده این طرح حل شود تکلیف سرمایه گذاران این طرح نیز مشخص می شود گفت: به دلیل مشکلات حقوقی و مدیریتی در حال حاضر نمی توان پیمانکار پروژه را خلع ید کرده و طرح از سرگرفته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: این پروژه در یکی از مناطق بسیار سرسبز با مناظر زیبا و بکر طبیعی در دست اجراست و به‌عنوان یکی از طرح‌های جاذب گردشگر در رونق گردشگری شهر ارومیه مؤثر خواهد شد.

۱۸ میلیارد ریال تاکنون برای احداث تله کابین ارومیه هزینه شده است

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۸ میلیارد تومان اعتبار برای طرح تله کابین هزینه شده است اظهارداشت: فاز نخست این پروژه به ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده ولی هنوز زمانی مشخصی برای آغاز به احداث فازهای دیگر مشخص نشده است.

جباری با تاکید بر اینکه تمام سعی و تلاش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از شروع این پروژه تاکنون براین بوده تا بتواند موانع احتمالی را از سر راه برداشته و پروژه را به انجام برساند ادامه داد: تاکنون استانداری و تمام دستگاههای اجرایی استان نقش خود را در خصوص این پروژه بخوبی ایفا کرده‌اند و در ادامه مسیر نیز آماده هرگونه همکاری هستند، باید شرکت مجری پروژه نیز تحرک بیشتری از خود نشان داده و زمان را از دست ندهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست