اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: حمل چوب زراعت و ‌باغی در استان ممنوعیت قانونی ندارد.

به نقل از منابع طبیعی آذربایجان غربی، میرصمد سیدموسوی در خصوص انتشار برخی اخبار در زمینه قاچاق چوب در استان افزود : آذربایجان غربی در دهه ۸۰ جزو استان‌های پیشرو در کشت صنوبر بوده و این استان به دلیل مرغوبیت درخت صنوبر، قطب برتر کشور در کشت و زراعت این درخت معرفی شده است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر بالغ بر ۲۱ هزار هکتار از اراضی استان به زراعت چوب و عموما چوب صنوبر اختصاص دارد که در دهه ۸۰ کاشته شده است، خاطرنشان کرد: درختانی که در دهه گذشته زراعت شده اند، به مرحله بهره‌وری رسیده‌اند و طبیعی است که برای مصارف مختلف بریده شود.

موسوی با اشاره به اینکه درختان جنگلی به مفهوم تعریف شده آن در آذربایجان غربی فقط در شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت وجود دارد، خاطرنشان کرد: در ارومیه و مهاباد منطقه‌ای که جنگل به آن اطلاق شود وجود ندارد و تنها مرتع مشجر هستند که از پوشش درختی نیز برخوردار هستند.

وی ادامه داد: درختان جنگلی سردشت و پیرانشهر گونه غالب آن بلوط است، باید گفته شود که بلوط درخت صنعتی نیست و کاربرد صنعتی ندارد چون در اصل درختی می تواند کاربری صنعتی داشته باشد که از حجم لازم برخوردار بوده و ناهمواری در بدنه آن وجود نداشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی افزود: درختان جنگلی در آذربایجان غربی اصلا قابل بهره‌برداری نیست که بتواند در کارخانه‌ها فرآوری شود البته نمی‌توان منکر دست دارزی و سوءاستفاده برخی از سودجویان به منابع جنگلی استان شد که ممکن است گاهی از نگاه این سازمان دور مانده باشد.

موسوی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد درختانی که در ماه‌های اخیر از استان حمل شده و در فضاهای مجازی انتشار یافته است، بیشتر درختان زراعی بوده است که با هدف تامین زغال و یا غیره بریده می‌شود و درختان جنگلی نبوده است.

وی تصریح کرد: قانونی مبنی بر ممنوع بودن زراعت، قطع و حمل چوب وجود ندارد و برعکس در ماده ۴۸ قانون حفاظت منابع طبیعی حمل چوب، هیزم و زغال جنگلی ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: در دهه ۸۰ بیش از ۲ میلیون زارعت چوب هر ساله از آذربایجان غربی به کشاورزان به صورت رایگان داده می‌شد تا در سال‌های آتی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست