اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : با حضور اعضای کمیسیون عمرانی مجلس و معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ارتقای بازارچه مرزی کیله سردشت به پایانه مرزی با اعتباری مصوب یک هزار میلیارد ریال کلید خورد.

به نقل از ایرنا، عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور عصر روز پنجشنبه در بازدید از بازارچه مرزی کیله سردشت اظهار داشت:  این شهرستان با داشتن این بازارچه مرزی و افزایش چند برابری صادرات در این مرز، از ظرفیت بسیار خوبی برای حمل و نقل ترانزیتی برخوردارست.

وی افزود: باتوجه به اینکه بارگیری کامیون و خودروهای سنگین ۲ کشور ایران و عراق در این بازارچه انجام می گیرد با احداث پایانه مرزی می‌توان کامیون ها در هردو طرف تردد داشته باشند و این امر از لحاظ اقتصادی برای توسعه حمل و نقل بسیار بااهمیت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه بازارچه های مرزی شرایط و الزامات خاص خود را دارد، اظهار کرد: برای ساخت پایانه در این بازارچه به پنج هکتار زمین نیاز است که اگر این زمین تهیه و تحویل راهداری شود این سازمان آمادگی کامل و جامعی برای سرمایه گذاری در آن را دارد.

حسن‌نیا افزود: برای محوطه سازی و ساخت این پایانه مرزی ۵۰۰ میلیارد ریال و برای توسعه راه‌ها نیز ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه برآورد شده است که این اعتبار آن مصوب شده است.

وی با بیان اینکه نقشه طرح اولیه برای ایجاد این پایانه مرزی تهیه و آماده شده است از مسوولان استانی و شهرستانی خواست تا هرچه سریعتر پیگیر این موضوع باشند و زمین مورد نیاز را تهیه کنند.

مطالبات مردمی زیاد است

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه این بازدید گفت: مطالبات مردمی زیاد است اما مطالبات اصلی و مهم در ۲ بخش است که بخشی از آن مربوط به صادرات و واردات است که در مرز انجام می گیرد و مشکلات زیادی برای پیله وران، مرزنشینان و فعالان اقتصادی به وجود آورده است.

کمال حسین پور افزود: بخش دوم مسایل عمرانی است که مهمترین آن مربوط به رفع مشکلات زیرساخت های بازارچه و بهسازی و بهبود راه های مواصلاتی است.

وی با بیان اینکه رونق اقتصادی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب بوده و در سالجاری نیز بر جهش تولید تاکید فرموده اند، اظهار کرد: جهش تولیدات و رونق اقتصادی در این منطقه نیازمند تکمیل و رفع موانع زیرساخت ها است که به دنبال ساماندهی بازارچه زمینه بیشتر اشتغال فراهم و صادرات و واردات نیزافزایش چند برابری خواهد یافت.

وی تاکید کرد: برای حذف کلمه کولبری از فرهنگ لغت و اذهان مردم و نیازمند فراهم کردن اشتغال در منطقه هستیم که این امر نیازمند تلاش و سرمایه گذاری مسوولان در این منطقه مرزی است.

زیرساخت های بازارچه مرزی کیله جوابگوی حجم گسترده صادرات و واردات نیست

فرماندار سردشت نیز با بیان اینکه صادرات امسال در بازارچه مرزی کیله این شهرستان ۱۳۲ درصد افزایش یافته است گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۷۱۸ میلیون دلار صادرات در این بازارچه انجام شده است.

اقصی نخشی پور افزود: زیرساخت های این بازارچه جوابگوی نیاز این حجم از صادرات و واردات نیست و برای توسعه و رونق اقتصادی در این منطقه نیازمند ساماندهی و ایجاد یک پایانه مرزی و توجه ویژه به راه‌های ارتباطی است .

وی بیان کرد: ساماندهی بازارچه مرزی کیله، بهسازی و تعریض جاده سردشت به کیله و خیابان های شهری منتهی به بازارچه، اتصال جاده سردشت به بوکان و تجهیز راهداری سردشت به تجهیزات و امکانات جدید و نوین از مطالبات اصلی و مهم شهرستان است.

سردشت  ۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق  و فاصله ۲۰ کیلومتری با شهر قلادزی این کشور دارد و دارای یک بازارچه مرزی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست