اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی کل خسارات وارده به اراضی باغی و زراعی استان در سال جاری را بیش از ۴۳میلیارد ریال اعلام کرد.

اکبر کرامتی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه در سال جاری بر اثر بارش تگرگ و وقوع سیلاب به بخش کشاورزی استان خسارات زیادی وارد شده است، افزود: از این میزان ۱۲۲ هکتار به اراضی زراعی و ۴۹۲ هکتار اراضی باغی در اثر تگرگ و وقوع سیل خسارت وارد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در ادامه به طرح‌های افتتاحی هفته جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: ۲۱۲ پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی استان با اعتباری بالغ بر ۸,۳۲۶ میلیارد ریال سرمایه گذاری همزمان با گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی در سطح استان افتتاح می‌شود.

کرامتی تصریح کرد: ۵ شرکت دانش بنیان فعال و فناور در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در مرکز رشد تحقیقات کشاورزی استان مستقر شده است و برنامه ما استفاده از تجربیات و دانش این شرکت‌ها و انتقال آن به سر مزرعه از طریق برنامه‌های آموزشی و ترویجی است.

وی افزود: استان آذربایجان غربی نقش بسیار مهم و پررنگی در زمینهٔ تولید بسیاری از محصولات استراتژیک و حیاتی کشور دارد و با تولید سالانه بیش از ۶.۸ میلیون تن محصولات کشاورزی، دارای رتبه‌های نخست و تک رقمی در سطح کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به شعار امسال هفته جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی دانش بنیان، تولید ملی و امنیت غذایی شعار محوری این هفته و سال پیشرو است که رویکرد محوری آن تبیین دستاوردهای بخش کشاورزی برای برطرف کردن موانع تولید با تأکید بر کشاورزی دانش‌بنیان و مدیریت جهادی است.

کرامتی با اشاره به برنامه‌های گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی در استان افزود: با بهره برداری از ۲۱۲ پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی در بخش کشاورزی برای یکهزار و ۱۶۱ نفر اشتغال پایدار ایجاد شده و برای یکهزار و ۹۸۵ نفر تثبیت اشتغال انجام شده که در مجموع دو هزار و ۴۵۱ خانوار از عوائد اجرای این طرح‌ها بهره مند می‌شوند.

این مسئول اضافه کرد: تعداد ۱۷۶ پروژه نیز از مجموع ۲۱۲ پروژه آماده بهره برداری، در بخش مدیریت آب و خاک با اعتباری افزون بر ۴,۳۷۰ میلیارد ریال آماده بهره برداری شده است که شامل ۱۶۳ طرح سیستم‌های نوین آبیاری با ظرفیت ۱۶۵۳ هکتار، ۴ طرح انتقال آب با لوله به طول ۶۴۹۹ متر، ۵ طرح استخر ذخیره آب با ظرفیت ۶۴۹۰ مترمکعب، یک طرح مرمت و لایروبی قنات به طول ۲۸۲ متر، یک طرح احداث کانال به طول ۴۸۰ متر و ۲ طرح پوشش بتنی کانال به طول ۵۱۰ متر در سطح استان است.

کرامتی خاطر نشان کرد: تعداد ۱۶ پروژه از مجموع ۲۱۲ پروژه قابل افتتاح بخش کشاورزی استان، در زیر بخش معاونت توسعه بازگانی و صنایع تبدیلی با اعتبار بالغ بر ۳۱۳۳ میلیارد ریال، با تعداد ۲۲۵ اشتغال پایدار، ۶۲۷ تثبیت اشتغال و ۷۴۳ خانوار بهره بردار آماده بهره برداری شده است.

وی اضافه کرد: این طرح‌ها شامل ۹ واحد سردخانه، ۳ واحد بسته بندی میوه، یک واحد بسته بندی تخم مرغ و تخم بلدرچین، یک واحد فرآوری میوه و سبزی برای تولید سرکه و انواع ترشیجات و یک واحد سورت و بسته بندی میوه در شهرستان‌های پیرانشهر، نقده، اشنویه، مهاباد، سلماس و ارومیه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: تعداد ۱۰ پروژه نیز در زیر بخش معاونت بهبود تولیدات دامی با اعتبار بالغ بر ۵۲۷ میلیارد ریال، شامل ۲ واحد بره پرواری، ۲ واحد گوسفند داشتی، ۳و احد مرغداری (گوشتی و تخم گذار)، یک واحد پرورش شترمرغ، یک واحد گاو شیری و یک واحد پروار بندی گوساله در شهرستان‌های تکاب، شوط، چالدران، نقده، خوی و ارومیه در هفته جهاد کشاورزی به بهره برداری می‌رسد.

کرامتی ادامه داد: تعداد ۴ پروژه از مجموع ۲۱۲ پروژه قابل افتتاح بخش کشاورزی استان، در زیر بخش معاونت بهبود تولیدات گیاهی با اعتبار بالغ بر ۹۹ میلیارد ریال، شامل ۲ واحد تولید قارچ خوراکی، یک واحد گلخانه سبزی و صیفی و یک واحد تولید محصولات گلخانه‌ای در شهرستان‌های میاندوآب، بوکان، ارومیه و نقده است.

رئیس ستاد بزرگداشت هفته جهاد کشاورزی استان بیان کرد: تعداد ۵ پروژه نیز در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتبار بالغ بر ۹۶ میلیارد ریال، شامل ۵ طرح عملیات آبخیزداری زیرحوزه گردنه قوشچی، خانقاه سرخ، قورشاقلو، کرم آباد، نستان با ظرفیت ۵۶۰۱ مترمکعب در شهرستان‌های ارومیه، پلدشت و سردشت در طول هفته جهاد کشاورزی به بهره برداری می‌رسد.

کرامتی همچنین افزود: تعداد یک پروژه ‏طرح تکثیر و پرورش زالوی طبی نیز با ظرفیت یک میلیون قطعه در سال در شهرستان ماکو با اعتبار بالغ بر ۹ میلیارد ریال آماده بهره برداری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: متوسط سرانه مصرف روزانه مرغ استان٢۴٠ تن است که با توجه به کاهش خرید در حال حاضر حدود ٢١۵ تن تولید می شود.

 اکبر کرامتی با اشاره به وجود ٧۴٠ واحد تولیدی گوشت افزود: متوسط مصرف سرانه مرغ در استان اکنون روزانه ۲۴۰تن شده  و جوجه ریزی در استان ۲۵درصد کاهش یافته اما معدوم سازی جوجه وجود نداشته است و بیشترین مرغ مازاد استان به اقلیم کردستان عراق صادر می شود.

او ادامه داد: بصورت مستمر خرید تضمینی مرغ در استان انجام می شود و در حال حاضر ۱۲۵۰تن مرغ منجمد در استان ذخیره شده و مجوز صادرات مرغ مازاد نیز صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در سال گذشته ۶.۰۸ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی در استان تولید شد. قیمت سر مزرعه محصولات تولیدی کشاورزی استان در سال گذشته ۳۳هزار میلیارد تومان و با گردش مالی ۹۰هزار میلیارد تومان بود.

او با اظهار نگرانی از تغییر اقلیم هوا و افزایش خشکسالی ها نیز بیان کرد: هنوز هم تعدادی از کشاورزان از پوشش بیمه برخوردار نیستند، در حالیکه بخش کشاورزی مخاطره آمیز است و سالیانه خسارت زیادی بر محصولات وارد می آید

کرامتی اضافه کرد: برای مقابله با کم آبی جهاد کشاورزی اقداماتی همچون جایگزینی ارقام کم آب بر و زودرس، تغییر زمان کشت از بهار به پاییز را در دستور کار خود قرار داده است یونجه و چغندرقند دارای بیشترین محصولات آب بر هستند و باید اصلاح شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست