اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : با وجود اعلام و تایید قاچاق سوخت از گمرک سرو در آذربایجان غربی نمایندگان مرزبانی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و گمرک استان در این خصوص قبول مسئولیت نکردند.به گزارش فارس ؛ سوخت هم همانند سایر کالاهایی که در کشور قاچاق می شود، از قاعده “اختلاف قیمت” مبرا نیست. قاچاق سوخت از ایران به کشورهای همسایه به دلیل پایین بودن قیمت آن به نسبت کشورهای همجوار انجام می گیرد و همین امر باعث شده است که همچنان قاچاق سوخت از ایران پرسود باشد.

سود قاچاق بنزین و گازوئیل از ایران، مدت هاست قاچاقچیان را بر آن داشته تا کانال هایی مخصوص جهت قاچاق این محصولات به خارج از کشور پیدا کنند.

آمار رو به افزایش قاچاق سوخت، عدم توجه و رسیدگی مسئولان امر به این موضوع را نشان می دهد. قاچاقی که به راحتی از مرزهای رسمی انجام می گیرد ولی تا کنون هیچ سازمان و ارگانی مسئولیت این موضوع را بر عهده نگرفته است.

 در جلسه کارگروه اقتصادی آذربایجان‌غربی که روز (۱۲خرداد) به ریاست رضا حسینی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی در ارومیه برگزار شد موضوع قاچاق سوخت از گمرک سرو ارومیه بررسی شد.

قاچاق سوخت در پی طولانی بودن روند ترخیص کالا در گمرک

فارس نوشت؛ مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی در این جلسه گفت: «بارها مشاهده شده است که رانندگان ترانزیتی در پایانه  سرو با گالن اقدام به قاچاق سوخت می‌کنند و با وجود این قاچاق‌ها، تاکنون برای مبارزه با آن اقدامی صورت نگرفته است.

ارسلان شکری با بیان اینکه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در ۱۵ دقیقه با بررسی مدارک مربوط به بارنامه رانندگان وظیفه خود را انجام می‌دهد، افزود: اما طولانی بودن روند ترخیص کالا در گمرک باعث می‌شود تا رانندگان از فرصت به دست آمده استفاده کرده و اقدام به قاچاق سوخت از گمرک بکنند

نیروهای گمرک پاسخگوی این حجم از قاچاق سوخت نیست

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی نیز ضمن تایید موضوع قاچاق عنوان کرد: «در این منطقه اغلب مشکلات اقتصادی وجود دارد و اهالی نیز برای امرار معاش اقدام به قاچاق می‌کنند و از طرفی با وجود آنکه یک دیوار بلند در گمرک وجود دارد، اما قاچاقچیان با استفاده از گالن، از بالای دیوار، سوخت‌های قاچاق را به آن سوی دیوار منتقل می‌کنند.

احمد برکابیان با بیان اینکه برای مقابله با این موضوع از مرزبانی درخواست سرباز شده است، تصریح کرد: مرزبانی برای استقرار سرباز درخواست پرداخت هزینه می‌کند و چون هیج دستگاهی حاضر به قبول پرداخت هزینه‌های استقرار یک سرباز نیست و نیروهای گمرک نیز پاسخگوی این حجم از قاچاق نیست، در عمل جلوی قاچاق گرفته نمی‌شود در حالی که در یک تجربه موفق با استقرار یک سرباز در گمرک بازرگان ۹۰ درصد جلوی سوخت قاچاق گرفته شده بود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی هم تصریح کرد: برای مقابله با موضوع قاچاق در گمرکات باید زمان ترخیص کالا در گمرک کاهش یابد چرا که در مدت زمان ترخیص کالا، رانندگان فرصت زیادی برای قاچاق سوخت دارند».

چه کسی مسؤول مبارزه با قاچاق سوخت در گمرک سرو است؟!

کاهش ارزش پول ملی به دنبال افزایش نرخ دلار از دلایل افزایش قاچاق سوخت است. این مسئله اما ارتباطی به کولبرانی که با مجوز قانونی اقدام به عبور از مرزها می کنند، ندارد بلکه حجم وسیع قاچاق سوخت توسط افرادی خاص انجام می گیرد.

چندی پیش لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: سود سرشاری از قاچاق بنزین نصیب کشورهای همسایه می‌شود، البته نمی‌توان گفت که فقط بومی‌ها و افراد محلی در قاچاق بنزین نقش دارند، بلکه به دلیل سود بسیار بالا در این زمینه، باندهای حرفه ای هم وارد عمل شده‌اند. به نظر می رسد در شرایط فعلی احیا و استفاده مجدد از کارت سوخت، می‌تواند راهکار خوبی برای جلوگیری از قاچاق سوخت باشد.

گمرک سرو در آذربایجان غربی نیز به محلی برای قاچاق سوخت تبدیل شده است و به گفته ناظر گمرکات استان نیز جریمه کامیون های حامل سوخت قاچاق به دلیل سود گزاف این موضوع نتوانسته مانعی برای کاهش و یا کنترل آن باشد.

فروغ فاریابی تصریح کرد: بارها این افراد به جرم قاچاق سوخت جریمه شده‌اند اما از آنجایی که سود قاچاق به حدی صرفه دارد که مبلغ جریمه در برابر آن هیچ حساب می‌شود آنها جریمه را پرداخت کرده اما باز هم اقدام به قاچاق می‌کنند و تنها راه مبارزه با قاچاق سوخت در این گمرک مدیریت زمان و همکاری مشترک، گمرک، مرزبانی و راهداری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان‌غربی با شنیدن این سخنان در جلسه کارگروه اقتصادی استان، با ابراز شگفتی از حاضران سوال کرد که مسؤول مبارزه با قاچاق در این گمرک چه کسی است و در اقدامی قابل تامل هیچ کدام از حضار جوابی نداده و نمایندگان مرزبانی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و گمرک استان نیز قبول مسئولیتی در این ارتباط نکردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست