اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  دریاچه ارومیه در وضعیت نرمال باید ۳۲ میلیارد مترمکعب آب داشته باشد، اما درحال‌حاضر تنها ٣.٠٢ میلیارد مترمکعب حجم دارد و این وضعیت، گویای عملکرد ناموفق یک دهه عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه است!

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی در جمع خبرنگاران بیان کرد: در حال حاضر حجم آب دریاچه به ۳.۰۲ میلیارد متر مکعب رسیده که نسبت به سال گذشته حدود ۲.۲ میلیارد متر مکعب کاهش دارد

جواد محمدی، افزود:  وسعت دریاچه اورمیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، یک هزار و ۲۲۶ کیلومتر مربع کاهش یافته است.

او با اشاره به آخرین تراز دریاچه هم گفت: تراز کنوی یک هزار و ۲۷۰ متر و ۷۴ سانتی‌متر است که این میزان در مدت مشابه پارسال که یک هزار و ۲۷۱ متر و ۴۲ سانتی‌متر از کاهش ۶٨  سانتی کاهش خبر می دهد.

گفتنی است؛ در حالیکه حجم آب پشت سدهای استان آذربایجان غربی نسبت به سال گذشته  کمتر است، اما در قالب برنامه‌های مدیریت منابع و مصارف سدهای مخزنی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، دوباره برنامه رهاسازی آب از ۴ سد استان به سوی دریاچه آغاز شده است و انتقال آب تا کنون تنها راهکار دولت ها برای احیای دریاچه ارومیه بوده است.

در این راستا از سد بوکان ۱۵۰ میلیون مترمکعب، سد شهرچایی ۱۵ میلیون مترمکعب، سد مهاباد ۳۰ میلیون و سد دریک سلماس ۴ میلیون مترمکعب آب تا پایان فروردین ماه سال جاری به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود.

مشخص نیست ١۵ هزار میلیارد تومانی که بنا بر اعلام رسمی ستاد، برای اجرای پروژه های احیای دریاچه ارومیه هزینه شده، کجا صرف شده است؟؟!

اخیرا هم دولت سیزدهم، ۵۰۵ میلیارد تومان دیگر برای اتمام پروژه های نیمه تمام احیای دریاچه ارومیه تصویب کرده و بر اساس وعده دولت جدید باید تا سال ۱۴۰۷ دریاچه ارومیه را به تراز اکولوژیک برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست