اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / عبدالسلام معروفی : رهبر انقلاب بارها تاکید فرموده اند” باید کاری کنیم بیمار جز بیماری رنج دیگری نداشته باشد ” ولی انگار این روزها به هر کدام از مراکز درمانی و بیمارستانی ، درمانگاه‌ها و مطب پزشکان مراجعه می کنی با تعداد کثیری از مردم روبرو می شوی که بیمار هستند و در صف مطب پزشکان و مراکز درمانی منتظر نوبت و یا در بیمارستان ها بستری بوده و در اتاق های کوچک چند متری روی تخت در انتظار هستند و دردشان فقط درد بیماری نیست و متولیان امر باید بصورت جدی تر دنبال حل مشکلات مردم در حوزه سلامت و درمان باشند.

هنگام مراجعه به بسیاری از داروخانه ها هم با جمعیت های چند ۱۰ نفری مواجه خواهی شد. جای سوزن انداختن نداریم، مردم ساعت ها در اورژانس ها و مطب پزشکان معطل و سرگردان می شوند! خلاصه داستان مراجعه این روزهای مردم به مراکز درمانی و بیمارستانی و شلوغی های بیش از حد این مراکز برای خودش داستان تامل برانگیز و قابل تاسفی شده که تاکنون حتی ساخت دهها مرکز و ایجاد صدها مطب هم دردی از مردم و مراجعین دوا نکرده است!

نمی دانیم ایراد کار کجاست؟! ولی شلوغی بیش از حد مراکز در اکثر شهرها و مناطق مختلف استان خود به دردی مزمن تبدیل شده است؟! و قبل از درمان بیماران باید خود مراکز ، شیوه و محل درمان اصلاح گردد تا مشکلات این حوزه به حداقل برسد.هر چند بیماری را باید نعمت خدادادی دانست و شاکر بود ولی انگار این روزها بیمار و بیماری زیاد شده ! به هر حال زمانی که گذرت به مراکز می افتد حتما چند ۱۰ نفری را منتظر و نگران می بینی؟!

از یک طرف بدلیل مشکلات اقتصادی مردم مجبورند بجای مراجعه به مطب های شخصی و یا بیمارستان های خصوصی به مراکز دولتی بروند و از طرف دیگر کمبود امکانات در برخی از شهرهای مختلف استان و کمبود برخی از متخصصین باعث شده ، ارومیه جور همه شهرهای استان را بکشد و مردم استان از شمال تا جنوبش برای مداوای بیمار خود حتما به ارومیه و یا سایر شهرهای اطراف و حتی تهران مراجعه کنند.

موضوع قابل بحث دیگر در شلوغی مراکز وجود بیماران کشورها و مناطق همجوار بخصوص اقلیم کردستان عراق می باشد که در قالب توریست درمانی به استان سفر می کنند و ارومیه باید هم پذیرایی بیماران شهرستانی خود بوده و هم میزبان ، مهمانان عراقی باشد.

به نظر می رسد دلایل عمده شلوغی مراکز درمانی و بیمارستانی در کنار کمبود امکانات و زیرساخت ها و متخصصین ، عدم مراقبت های بهداشتی پایین و تغذیه نامناسب، عدم توجه به سلامتی توسط خود مردم و ضعف بنیادین در فرهنگ سازی عمومی ، عدم تحرک اجتماعی و توجه به ورزش همگانی، روند رو به رشد سالمندی ، زندگی ماشینی، نبود نشاط اجتماعی و مشکلات اقتصادی و معیشتی و… می باشد ؛ پس ضروری است مدیران و متولیان امر نسبت به تسریع در ساخت مراکز درمانی شهرستان های مختلف استان و همچنین توزیع مکانی متخصصین و امکانات و توجه به موارد فوق بیشتر از این همت گمارند تا مردم مجبور نباشند برای یک مداوای جزئی کیلومترها راه را با هزاران مخاطره بپیمایند و ارومیه هم جور همه مشکلات استانی را بکشد و از همه مهم تر مردم هم ساعت ها در صف مطب پزشکان و مراکز درمانی چشم انتظار ویزیت و یا درمان خود بشوند و یا اینکه در حوزه فرهنگسازی و عدم توجه به سلامت مردم همیشه یک پای کار بلنگد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست