اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : تعداد ازدواج ها در آذربایجان غربی با شیب ملایم درحال کاهش و تعداد طلاق ها نیز با شیب ملایم در حال افزایش است و هنوز کودک همسری در این استان مشهود است.

در سی و دومین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان که با محوریت ازدواج برگزار شد، ماحصل آن تشکیل “مجمع خیرین ازدواج استان” بود، موضوعی که شاید در قبال سایر مسائل مطرح شده در این جلسه کمترین اهمیت را داشت.

اما این ستاد در سی و دومین جلسه خود طبق روال همیشگی اش بر ازدواج، بدون بررسی لایه ها و زیر لایه های اجتماعی آن تاکید کرد و این بار ازدواج از نوع خیرین را پیش کشید که در آن، یک مجمع خیریه مشکلات جوانان در زمینه تامین مسکن و جهیزیه را بر عهده می گیرد و این مجمع مورد حمایت معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی نیز است.

همچنین در این جلسه مقرر شد که برای ارائه وام و تسهیلات ازدواج شرایط آسان تری مدنظر قرار گیرد تا مشکلات مالی جوانان در آستانه ازدواج کمتر شود ضمن اینکه برگزاری کارگاه های آموزشی و ارائه مشاوره پیش از ازدواج نیز باید مدنظر قرار گیرد، کارگاه هایی که بیشتر کلیشه ایی شده اند تا اینکه کار ساز باشد.

اما آنچه از نظرها پنهان ماند و حتی نتوانست جایی کنار تشکیل مجمع ازدواج بیابد، مسئله ازدواج های زود هنگام و شیب افزایشی طلاق در استان بود.

به گفته مدیرکل ثبت احوال آذربایجان‌غربی؛ سال گذشته کمترین سن ازدواج ثبت‌ شده برای زنان ۱۱ سال و برای مردان ۱۵ سال بوده و میانگین سن ازدواج در سال گذشته، ۲۴ سال بوده است.

ازدواج زنان ۱۱ ساله و مردان ۱۵ ساله، عناوین ترسناکی هستند که به آسیب شناسی های جدی نیاز دارند، اما تا کنون در این خصوص مطالعه ایی علمی و دقیق برای شناسایی معضلات چنین ازدواج هایی در استان صورت نگرفته است و تاکید همه مسئولان تنها شکل گیری ازدواج و کاهش طلاق است، حتی بررسی اینکه کیفیت چنین ازدواج هایی چگونه است و چه معیارهای در تشکیل این قبیل ازدواج ها در سنین کودکی دخیل بوده اند، هم برای مسئولین ذی ربط محلی از اعراب ندارد.

هم اکنون تعداد ازدواج در استان با شیب ملایم درحال کاهش و تعداد طلاق نیز با شیب ملایم در حال افزایش است.

حیرت انگیز در این خصوص می گوید؛ هر چند استان از نظر تعداد ازدواج در کشور رتبه هشتم و از نظر تعداد طلاق در رده بیست و چهارم قراردارد، اما با این حال طلاق طی سال گذشته در استان ۹ درصد افزایش یافته و آمار ازدواج نیز در استان با کاهش ۸.۲ درصدی مواجه بوده است.

در آذربایجان غربی بیشترین آمار نرخ ازدواج به ترتیب متعلق به شهرستان‌های شوط ۱۳.۵، چایپاره ۱۱.۸ و چالدران ۱۱.۵ است اما طبق روال همیشگی خبری از ارائه آمار طلاق و فراوانی آن در شهرستان ها نیست، شاید مسئولین گمان می کنند با کتمان آمار بتواند از میزان آن بکاهند.

به گفته نماینده دادگستری آذربایجان‌غربی در جلسه  ستاد جوانان استان، در سال ۹۷ بیش از ۷ هزار پرونده طلاق به این مراکز ارجاع شد که منجر به صلح و سازش ۱۳ درصدی شده بودند.

رجبی می گوید: با توجه به پرونده‌های ارجاعی بیشترین آمار و علل طلاق در آذربایجان‌غربی خیانت  و داشتن ارتباط پنهانی، مسائل اخلاقی، اعتیاد، مشکلات اقتصادی و دخالت اطرافیان در زندگی زوجین ثبت شده است.

یکی از صدها موارد متارکه، خشونت های خانگی است که سال گذشته در آذربایجان غربی، مورد همسر آزاری و خشونت علیه زنان در خصوص ۱۴۷ زن ثبت شد و امسال نیز تا کنون ۲۸ مورد خشونت علیه زنان در این استان ثبت شده است و این زنان خشونت دیده توانستند، از خدمات خانه‌های امن بهزیستی کمک بگیرند.

دادگستری آذربایجان‌غربی جهت پیشگیری از افزایش طلاق در استان در تلاش است تا در کارگروهی مشترک با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، از اول مهرماه آموزش اجباری حین ازدواج با دوره ۶ ساعته کلاس‌های آموزشی، مشاوره‌ای، حقوقی و بهداشتی برگزار کند.

همچنین اکنون در استان ۱۵ مرکز مشاوره زیرنظر دادگستری آذربایجان‌غربی و با مشارکت سازمان بهزیستی در استان فعال است تا بتواند به کاهش آسیب های اجتماعی کمک کند.

اما همه اینها کافی نیست، نمی توان با افزایش قیمت وام ازدواج و تسهیل در پرداخت آن یا تشکیل یک مجمع خیریه برای شکل گیری ازدواج گمان کرد که مشکل جوانان در این ستاد که متعلق به آنان است، برطرف شده است. بلکه این ستاد به یک کارگروه حقوقی، یک تیم آسیب شناس اجتماعی نیاز دارد تا بلکه بتواند در راه افزایش کیفیت زندگی های مشترک قدمی برداشته باشد در غیر این صورت افزایش آمار ازدواج بدون بررسی های عملی و کارشناسی تنها می تواند در چند سال آینده به افزایش شیب طلاق منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست