اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / یوسف مشفق : اخیراً گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس شورای‌اسلامی در خصوص مسائل مرتبط با حوزه طیور، مشکلات و تأمین نهاده‌های دامی و کشاورزی سال زراعی جدید، در صحن علنی قرائت شد.

در بندی از گزارش به نکته‌ای اشاره شد که می‌تواند ریشه‌های بسیاری از نابسامانی‌ها در سفره مردم را مشخص کند و آن چیزی نیست جز انحصار در واردات نهاده‌های دامی و محدودکردن آن به دو نفر! 

در این گزارش که توسط محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی قرائت شد، آمده: «در نهاده‌های بخش کشاورزی ناهماهنگی برای واردات وجود دارد. نباید واردات نهادهای دامی انحصاری و در اختیار دو نفر باشد، باید فضای رقابت در این حوزه ایجاد شود.

بسیاری اعلام آمادگی کردند تا واردات را انجام دهند و حتی بیان کردند که حاضر هستیم دولت ۶ ماه پس از واردات پول را به حسابمان واریز کند. امروز چرا در کشور ۲ نفر (آقای مدلل و آقای افراشته) صرفاً باید واردات نهاده‌های دامی را انجام دهند. چرا دستگاه های نظارتی در این حوزه دقت نمی کنند. چرا برنامه ریزی نمی‌شود تا فضای رقابتی به وجود آید تا این مشکلات برطرف شود؟»

مسئله تامین نهاده‌ها یکی از چالش برانگیزتزین حوزه‌هایی است که بر صنعت کشاورزی و دامپروری کشور و همچنین سفره‌های مردم تاثیرگذار بوده. هم به لحاظ چرخیدن چرخ تولید و هم تامین غذای مردم اما سالهاست که سایه بی‌توجهی و سکوت مسئولین امر در دولت‌های مختلف این مسئله گریبان‌گیر کشور شده است.

می‌دانیم که اهمیت نهاده‌ها تا چد بالاست و کالاهایی استراتژیک محسوب می‌شود اما تامین آنان با انحصارگری مطلق، صرفاً به‌دست دو نفر افتاده است! به عبارتی اگر این دونفر به هر علتی تصمیم گیرند واردات را متوقف و یا با قیمت گزاف آن را وارد کنند، تامین غذای مردم با مشکل مواجه می‌شود.

بدون تردید این اتفاق با همراهی مسئولین امر در تمامی ادوار رخ داده؛ کسانی که از قبال عدم ایجاد رقابت در این حوزه نفع‌ قابل‌توجهی برده و هیچ‌گاه به‌دنبال تغییر شرایط نرفته و نخواهند رفت. جالب اینکه مسئله انحصار واردات نهاده برای اولین بار نیست که علنی شده و در سال‌های قبل هم به آن پرداخته شده بود اما هیچ‌گاه کوچک‌ترین قدمی برای حل و فصل آن برداشته نشد.

بارها نمایندگان مجلس به وزارت کشاورزی و شرکت پشتیبانی تذکر داده بودند که این فضای انحصاری را بشکند اما اقدامی نشد و دیدیدم که چگونه این اهمال‌کاری‌ها، قیمت تمام شده سبد غذایی مردم را به شکل عحیبی افزایش داد.

سال ۹۷ بود که جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس در سوالی از محمود حجتی، وزیر وقت کشاورزی به این موضوع اشاره کرد و اظهار داشت: «فردی به نام آقای مدلل ۹۰ درصد واردات سویا، ذرت، خوراک دام و طیور را در دست گرفته است، چرا از ایجاد انحصار اینچنینی جلوگیری به عمل نمی‌آید؟ ۶۰ درصد از انحصار در این بخش به دست این تاجر است. اگر دولت نتواند بخش زیادی از واردات را کنترل کند طبعاً این شخص روز به روز قدرت پیدا می‌کند.»

واضح است که دولت باید فکری اساسی برای سامان‌بخشی به حوزه واردات نهاده انجام دهد. این مسئله به امنیت‌غذایی و تامین اساسی‌ترین نیاز مردم مرتبط است و هیج دلیل و بهانه‌ای برای انجام‌ندادن اقدامات جدی قابل پذیرش نیست. اگر این روال تغییر نکند و فضای انحصاری شکسته نشود، مشابه دولت‌های قبل، شائبه‌های زیادی در خصوص این دولت پیرامون انحصارگری و همکاری با انحصارگران شکل خواهد گرفت و این در نقطه مقابل گفتمان دولت سیزدهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست