اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : نامزد اتحادیه میهنی با پشت سر گذاشتن نامزد حزب دمکرات، به عنوان نهمین رئیس جمهوری تاریخ عراق انتخاب شد تا وی به سومین سیاستمدار کُرد تبدیل گردد که این منصب را در دست می گیرد.

 نمایندگان پارلمان عراق در جلسه شامگاه امروز (سه شنبه) با اکثریت آرا برهم احمد صالح، معاون دوم دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان و نامزد حزب را به عنوان نهمین رئیس جمهوری تاریخ این کشور انتخاب کردند.

نامزد اتحادیه میهنی کردستان در حالی در دور دوم رای گیری تبدیل به سومین سیاستمدار کُرد متصدی منصب ریاست جمهوری این کشور شد که رقیب وی در این دور یعنی فواد حسین، نامزد حزب دمکرات کردستان، انصراف داد، ولی انصراف وی پذترفته نشد.

بر همین اساس نیز، برهم صالح پس از جلال طالبانی و فواد معصوم، سومین عضو اتحادیه میهنی کردستان به شمار می آید که متصدی منصب ریاست جمهوری عراق می شود تا این منصب که پس از سرنگونی رژیم بعث، به کردها اختصاص یافته همچنان در کنترل این حزب باشد.

برهم صالح کیست؟

برهم احمد صالح در سال ۱۹۶۰ میلادی در شهر سلیمانیه به دنیا آمد و از سال ۱۹۷۶ نیز به عضویت اتحادیه میهنی کردستان درآمد جایی که در سال ۱۹۹۲ به عنوان عضو شورای رهبری این حزب انتخاب شد و در حال حاضر نیز به عنوان عضو دفتر سیاسی و معاون دوم دبیرکل حزب فعالیت می کند.

رئیس جمهوری جدید عراق که در سال ۱۹۸۷ میلادی مدرک دکترای آمار و کاربردهای کامپیوتر در مهندسی را از دانشگاه لیورپول بریتانیا دریافت کرده، بنیانگذار دانشگاه آمریکایی در شهر سلیمانیه بوده و در حال حاضر نیز ریاست هیئت امنای این دانشگاه را بر عهده دارد.

برهم صالح همچنین از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ میلادی به عنوان نخست وزیر دولت تحت رهبری اتحادیه میهنی کردستان در سلیمانیه و طی سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ نیز به عنوان نخست وزیر اقلیم کردستان فعالیت کرده است.

رئیس جمهوری جدید عراق همچنین سابقه فعالیت به عنوان معاون نخست وزیر عراق طی سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ را در کارنامه خود دارد و در حد فاصل این دو دوره نیز وزیر برنامه ریزی این کشور بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست