اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌غربی گفت : احداث نامناسب و غیر اصولی دیوار مرزی در منطقه بورالان ماکو توسط ترکیه، موجب مسدود شدن خروجی های آب پشت دیوار به سمت ایران شده و تخریب جاده و محیط زیست، تلف شدن احشام دامداران منطقه بر اثر جریان سیل شده را در پی دارد

یاسر رهبردین روز چهارشنبه در نشست مشترک جمعی از مدیران کشورهای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه تاثیرات احداث دیوار مرزی ترکیه برمنابع آب و محیط زیست منطقه و آذربایجان‌غربی، اظهار داشت: هم اینک چشمه ثریا یکی از بزرگترین منابع آب استان که چهار هزارهکتار از آب اراضی منطقه و همچنین آب تالاب بین المللی بورالان و آب شرب ۲۵ روستای منطقه را تامین می‌کند که بر اثر احداث این دیوار با وجود تذکر و نکته نظرات کارشناسان ایرانی، مشکلاتی را به وجود آورده است.

او با اشاره به تبعات پیش بینی نکردن آبگریزهای غیرفنی در محل احداث دیوار مرزی ترکیه افزود: لازم است مقامات کشور ترکیه با همکاری مقامات کشورمان به صورت مستمر بر روند احداث این دیوار مرزی برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات زیست محیطی نظارت داشته باشند.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان‌غربی تخریب جاده و محیط زیست و تلف شدن احشام دامداران منطقه بر اثر جریان سیل به علت احداث نامناسب وغیر اصولی دیوار مرزی را از خسارت‌های وارد شده  عنوان کرد و ادامه داد: تمام خروجی های آب پشت دیوار مرزی به سمت کشورمان در منطقه بورالان مسدود شده و این مسدودی ها در زمان بارندگی باعث انباشت آب در پشت دیوار مرزی و جریان شدید سیل به سمت داخل خاک کشورمان می شود.

رهبردین خواستار اصلاح آبراه ها در منطقه بورالان در شمال آذربایجان غربی قبل از شروع سیلاب ها و همچنین لایروبی کامل رودخانه مرزی مارمیشو که بر اثر جاده سازی طرف های ترک کاملا مسدود شده، تاکید کرد.

رییس اداره امور مرزی ترکیه: مشکلات احداث این دیوار با ایران را حل می کنیم

رییس اداره امور مرزی وزارت امور خارجه کشور ترکیه نیز در این نشست با بیان اینکه دیوار مرزی بر اساس سیاست‌ های کشورش انجام گرفته است، گفت: سعی می‌کنیم بر اساس حسن همجواری مشکلات احداث این دیوار با کشور ایران حل و فصل کنیم.

هاکان اوزدمیر با اشاره به اینکه مشکلات موجود غیر قابل حل نیست، افزود: ما برای همسایگان خود از جمله جمهوری اسلامی ایران احترام زیادی قائل بوده و برای رفع مشکلات به وجود آمده این دیوار تلاش می کنیم.

او با بیان اینکه به خاطر شروع سریع طرح احداث این دیوار ممکن است، مشکلاتی وجود داشته باشد، گفت: حاضر هستیم تمامی درخواست‌های طرف ایرانی را در این نشست به آنکارا انتقال داده و برای حل آنها تلاش کنیم.

ایران و ترکیه ۵۵۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که قسمت اعظم آن‌ را مناطق کوهستانی صعب العبور تشکیل می‌دهد و چهار استان آگری، ایدیر، وان و حکاری از ترکیه با استان آذربایجان غربی ایران هم مرز هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست