اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

در سایه اقدامات پیشگیرانه در جهت جلوگیری از ورود آفات و امراض گیاهی به داخل کشور ، با توجه به هم مرزی با سه کشور همسایه و ابتلای دام های این کشورها به بیماری تب برفکی ، خوشبختانه در سال گذشته با انجام سه الی ۴ نوبت واکسیناسیون دامی توسط اداره کل دامپزشکی استان این بیماری کنترل و مهار شد و خسارتی به بار نداشت.

آوای مرز : رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر لزوم حفظ نژادهای بومی به عنوان ذخایر ژنتیکی کشور، گفت: حفظ ذخایر ژنتیکی؛ راهکاری برای مقابله با تهدیدهای پدافند غیر عامل است و نیازمند مراقبت و صیانت هستند.

خسرو شهبازی در چهارمین جلسه پدافند غیر عامل بخش کشاورزی استان با بیان این مطلب اظهار کرد: فعالیت متخصصین معاونت تولیدات دامی در زمینه اصلاح نژاد مرغ بومی در ایستگاه مرغ بومی و برنامه های بلند مدت برای اختصاص سهم بیشتری از بازار به این نژاد داخلی که در حال حاضر ۲۷ نسل از این مرغ ها در این ایستگاه پرورش و نگهداری می شود، درراستای تامین امنیت غذایی است.

شهبازی بیان کرد: اگر روزی جمعیت دام و طیور بومی استان دچار مشکل شود، ذخایر ژنتیکی دام‌های بومی نقش بسزایی در پرورش دام‌های جدید و تامین نیاز داخلی خواهد داشت

او تاکید کرد: لازم است دستگاه های ذیربط از گونه های در خطر انقراض گیاهی، نژادهای اصیل بومی منطقه از جمله گوسفند قزل و ماکویی، مراکز تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی و خاویاری، نژاد گاومیش، مرغ بومی و سایر ذخایر ژنتیک دام و طیور و آبزیان در استان حمایت کنند.

رییس جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: در کنار افزایش تعداد دام‌های اصیل و آمیخته و نژاد طیور با صرفه اقتصادی نباید از حفظ اندوخته‌های ژنتیکی دام و طیور بومی هم غافل شویم، چون دام‌ و طیور بومی با وضعیت آب و هوایی، شرایط اقلیمی سازگار هستند و در مقابل بیماری‌ها مقاومت زیادی دارند.

شهبازی افزود: در سایه اقدامات پیشگیرانه در جهت جلوگیری از ورود آفات و امراض گیاهی به داخل کشور ، با توجه به هم مرزی با سه کشور همسایه و ابتلای دام های این کشورها به بیماری تب برفکی ، خوشبختانه در سال گذشته با انجام سه الی ۴ نوبت واکسیناسیون دامی توسط اداره کل دامپزشکی استان این بیماری کنترل و مهار شد و خسارتی به بار نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست