اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / یوسف نادری – کردپرس : واژه شهرداری و دهیاری از سمع و نظر هرفردی خطور کند به صورت ناخوداگاه شهرسازی و عمران و برخی شغل های روتین شهری تداعی می شود.اما برای پیش برد اهداف در هر یک از این حوزه ها  تامین اعتبار نقش اساسی را بر عهده دارد.

۹۰  درصد ایده های معماری که با عشق زیادی  طراحی شده اند، وقتی به شور ومشورت گذاشته می شوند به دلیل اینکه این رویای  کاغذی میلیاردی هزینه بر می دارد راه به  اجرا نخواهند برد تا چند سال قبل دولت جور این ایده های سرشار از آزمون و خطا را می کشید، اما در بحران اقتصادی شاهد بودیم دیگر تامین اقتصادی بیشتر نمود پیدا کرده است و هر ایده ای باید تامین سرمایه آن توسط خود شهرداری صورت بگیرد و چون در زیر بنای شهرداری هم چنین تفکراتی وجود ندارد،  اکثر شهرها برای اقتصاد شهرداری پلن اجرایی و زیر ساخت مناسب را تدارک ندیده اند، عملا دیگر شهرداری ها بیشتر نقش پرداخت کننده حقوق به کارمندهای سربار را‌ در پیش گرفته اند تا اینکه حلال مشکلات و توسعه شهری باشند.

این مسایل و مشکلات که نفس شهرهای ایران را گرفته است و درحال زمین گیر کردن شهرداری ها و دهیاری هاست تنها با یک روش می توان آن را حل و فصل نمود آن هم ایجاد درآمد پایدار است.

این مهم به معنای صرفا اختصاص دادن بخشی به اسم درآمد پایدار نیست همانطور که می بینیم بر روی کاغذ و در اولویت شهردارهای جایی برای درآمد پایدار در نظر گرفته شده، ولی به عمل تبدیل نشده است. باید قبول کنیم اگر این تلاش های گذشته نتیجه بخش نبوده است یعنی راه را اشتباه رفتیم  نیازاست از راه درست و بامشورت متخصصین به این مسایل فکر کنیم.

ایجاد درآمد پایداری که وابسته جیب مردم نباشد و بردوش مردم هم سنگینی نکند، نیازمند تخصص و تجربه کسب وکار و کار آفرینی و اشرافیت بر جو اقتصادی جامعه است .

اینکه از متخصص عمران و شهرسازی انتظار مدیریت شهری که فقط یک وجه آن عمران است را داشته باشیم و دیگرموارد هم که شامل مدیریت منابع انسانی، تفکر مدیریت سبز، تفکر اقتصادی و ایمنی، تعمق فرهنگی و اجتماعی، روحیه تعامل و مشورت پذیری را در سایه قرار دهیم نوعی جفاست.

اینکه از کارشناس عمران و معماری انتظار داشته باشید پروژهای ونقشه های که می کشد را خود تامین اعتبار کند نوعی زیاده خواهی و خارج از توان آن هاست بر این اساس نیاز است سایه صرفا تفکرات عمران را بر مدیریت شهری برداشت.

لازم به ذکر است دیرزمانی اداره بهداشت هم با این معضل گرفتار شد. بهترین پزشکان را ارتقا داد و پست های مدیریتی را به پزشکانش داد اما وقتی آنها پست مدیریتی را گرفتند بخاطر عدم اشرافیت به مدیریت مخصوصا روابط انسانی و سازمانی اکثرا مدیران موفقی نبودند و باضعف های مدیریتی ضربه های جبران ناپذیری را بر پیکره نیروی انسانی وارد ساختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست