اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رییس منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد از تشکیل کمیته ایی جهت پیشگیری و برخورد قاطعانه با تعرضات موجود به منابع طبیعی این شهرستان، تخریب ساخت و سازهای غیر قانونی، آزاد سازی بستر رود و حریم سد مهاباد خبر داد.

مجید پاتو پنجشنبه (۵ اردیبهشت) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: اهداف سازمان جنگلها حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری است که این اهداف با رویکرد مشارکت مردمی لحاظ شده است.

پاتو افزود: در سال جدید کمیته ایی جهت پیشگیری و برخورد قاطعانه با تعرضات موجود به منابع طبیعی شکل گرفته و در همین راستا از هفته آتی این کمیته به تخریب ساخت و سازها و تصرفات غیر قانونی و آزاد سازی بستر رود و حریم سد اقدام خواهد کرد.

امسال اعتبارات آبخیزداری شهرستان مهاباد سه برابر افزایش یافت

وی در خصوص عملکرد این سازمان در سال گذشته گفت: مطابق استاندارد جهانی به ازای هر ۶ هزار هکتار باید یک نیروی حفاظتی داشته باشیم که در مهاباد به ازای هر ۵۰ هزار هکتار یک نیروی حفاظتی وجود دارد.

وی ادامه داد: مجموعه خلع یدها از تصرفات اراضی ملی در سال گذشته، ۱۸۰ هکتار بوده که در قالب ۵۵ پرونده در هر دو بخش خلیفان و مرکزی مهاباد انجام گرفته است. همچنین ۶۶ مورد نیز تخریب در مساحت ۶۲ هکتار انجام گرفته است که در پرونده سنوات موجود ۲۰ هکتار مورد دخالت داشتیم که دوباره تخریب شدند.

 رییس منابع طبیعی با اشاره به این که تا ۱۵ اردیبهشت چرای دام ممنوع شده، اظهار داشت: در سال گذشته ۷۱ پرونده چرای غیر مجاز تشکیل شد. امسال نیز ۱۱۸ پرونده تشکیل شده که بابت آن ۳۹ میلیون تومان جریمه اخذ شده است. بر این منوال به هر دامدار سه بار اخطار داده می شود و در صورت تکرار پروانه  آنها باطل خواهد.

پاتو افزود: در مهاباد ۱۹۷ هزار هکتار مراتع شناسایی شده که از این میزان ۱۷۰ هزار واحد مجاز به استفاده برای چرای دام هستند. همچنین در حال حاضر ۵۰ هزار هکتار طرح مرتعداری با مشارکت بهره برداران جهت احیای مراتع در دست اجراست.

وی با بیان اینکه در سال گذشته از صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیون دلار به آبخیزداری در کشور اختصاص یافت، گفت: سهمیه شهرستان مهاباد از این میزان ۵ میلیارد بوده و امسال اعتبارات آبخیزداری شهرستان مهاباد سه برابر شده است. امسال عملیات آبخیزداری در هفت نقطه شهرستان مهاباد در حوزه ۲۴ روستا انجام گرفته است. به علاوه امثال تلفیقی از عملیات آبخیزداری و بیولوژیکی در مناطق روستایی جنگلی انجام شده که به پرورش جنگل ها و تامین سوخت روستاهای جنگلی نیز می‌پردازد.

پاتو با اشاره به طرح جنگل کاری حاشیه سد مهاباد در مساحت ۷۵ هکتار افزود: این پروژه با اعتبار ۲ میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان در مهاباد لحاظ شده که در مراحل مختلف به چندین پیمانکار واگذار شده است.

احداث ایستگاه بازرسی “دارلک” در مهاباد می تواند قاچاق چوب را کنترل کند

رییس منابع طبیعی مهاباد با اشاره به اینکه واگذاری معادن در بالادست سد مهاباد ممنوع است، اظهار داشت: در سال گذشته ۵۴ مورد استعلام معادن داشتیم و ۴۴ مورد هم بازدید صورت گرفته است و در جریان این بازدید ها تعدادی از این معادن هم به دلیل قرار گیری در بالا دست سد رد شده اند، البته معدن هایی هم در این حوزه وجود دارند که قبلا مجوز لازم را دریافت کرده اند.

وی در خصوص قاچاق چوب هم گفت: فشار مضاعفی در چند سال اخیر به جنگل های زاگرس و حتی باغات کشاورزی نیز وارد آمده است که در سال گذشته ۵۰ تن چوب قاچاق در مهاباد کشف شد که از شهرستان های همجوار از محورهای مواصلاتی مهاباد عبور می کردند همچنین ۴۰ تن چوب های بدون مجوز حمل نیز به عنوان قاچاق در این شهرستان کشف و ضبط شد. علاوه بر این موارد در سال گذشته ۴۹۴ اصله درخت در شهرستان مهاباد قطع شده است.

پاتو با توجه به اهمیت احداث ایستگاه ایست بازرسی “دارلک”، تاکید کرد: اگر در گلوگاه ها پاسگاههایی برای سازمان منابع طبیعی جهت حفاظت از منابع چوب، احداث شود عملکرد اداره در زمینه کنترل قاچاق چوب تقویت می‌شود و این مهم به مجوز اداره کل منابع طبیعی نیاز دارد.

وی تاکید کرد: عمده نهال های استان آذربایجان غربی توسط مهاباد تامین می‌شود که سال گذشته ۶۰ هزار نهال مختلف در سطح استان توزیع شد و در نظر داریم امسال در تعداد بیشتری حتی گونه‌های بومی را نیز پرورش دهیم.

رییس منابع طبیعی مهاباد با اشاره به فعالیت همیاران طبیعت در مهاباد گفت: تا کنون برای یک هزار نفر از دانش آموزان مهابادی کارت همیاری طبیعت تهیه شده و از میان اشخاص عادی نیز ۵۰۰ نفر به جمع همیاران طبیعت پیوسته اند که انتظار داریم این تعداد افزوده شود.

وی تاکید کرد: شهروندان و همیاران طبیعت می توانند در تماس با شماره تلفن ۱۵۰۴ هر گونه تخلف در عرصه منابع طبیعی را به سازمان گزارش دهند.

پاتو در خصوص گیاهان خوراکی نیز گفت: مطابق با بخشنامه گیاهانی مانند کنگر، موسیر پونه وحشی گیاهانی هستند که مجاز مشروط اند و اما بهره برداری از سایر گیاهان دارویی و خوراکی توسط اداره کل منابع طبیعی ممنوع اعلام شدند.

وی گفت: در سال گذشته ۱۲۰ هکتار آتش سوزی در منطقه خلیفان انجام گرفت این مسئله نشان می‌دهد که به ایستگاه‌های مجهز آتش نشانی که قابلیت مانور در مراتع و مناطق کوهستانی را داشته باشند نیاز داریم البته امسال یک دستگاه دمنده برای اطفاء حریق خریداری شده است که کافی نیست.

فعال محیط زیست: جهاد کشاورزی یکی از نهادهای تخریب مراتع در مهاباد است

در این نشست جمال خالدی عضو تعاونی محیط زیست مهاباد نیز اظهار داشت: در سال های گذشته بی‌توجهی مقطعی به تخریبات و تعارضات منابع طبیعی در مهاباد صورت گرفته بود و جهاد کشاورزی به عنوان یکی از نهادهای تخریب مراتع در مهاباد است که ضرر و زیان زیادی را متوجه این شهرستان کرده است و هدف آن ها تنها تامین مواد غذایی است و به خسرانی که  ممکن است اقدامات نسنجیده در برخی موارد به محیط زیست و منابع طبیع وارد کند، اهمیت نمی دهند.

وی افزود: در سال های اخیر خودکفایی در برخی محصولات در سایه نابودی منابع طبیعی انجام گرفته است وزارت کشاورزی سطح کشت را ارتقا داده اما کیفیت آن همچنان مانند ۱۵۰ سال قبل باقی مانده است.

خالدی گفت: تعرض به حریم و بستر سد مهاباد با باغداری ها انجام گرفته است و از آب سد هم جهت آبیاری باغ ها پمپاژ می کنند.

به گزارش کردپرس ؛ این کنشگر زیست محیطی ادامه داد: کمیته ایی جهت پیگیری این مسائل تشکیل شده و از هفته آینده جهت برخورد قانونی با تعرضات موجود کمیته آغاز به کار خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست