اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  در پی تشدید بحران گاز در کشور، راهکار مسئولان برای مدیریت مصرف انرژی تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی و کاهشی کردن ساعت کاری ادارات، بانک ها و موسسات دولتی بوده است، بحرانی که آذربایجان غربی را هم دربرگرفته و مشخص نیست چه زمانی پایان می یابد.

بحران گاز در ایران، بسیاری از استان های کشور را درگیر کرده است، این در حالی است که ایران دارنده دومین ذخایر شناخته شدن گاز در جهان است، اما این روزها، کمبود گاز و افت فشار در شبکه گازرسانی فعالیت برخی کارخانه‌ها، اداره‌ها، مدارس و دانشگاه ها را به تعطیلی کشانده است.

گفته می شود؛ روزانه ١٠٠ میلیون متر مکعب گاز در فرایند استخراج، پالایش وانتقال در کشور هدر می می رود که این میزان گاز مورد نیاز حداقل ۱۱ میلیون‌ ایرانی است و اکنون در نبود مدیریت بهینه انرژی، جبران این کمبود بر عهده مردم، واحدهای تولیدی، صنعتی و نهادهای اداری و آموزشی افتاده است.

در آذربایجان غربی نیز از هفته گذشته به علت کمبود گاز فعالیت ادارات و مراکز آموزشی کاهشی و مدارس و برخی دانشگاه ها هم تعطیل و غیر حضوری شده اند. کمبود انرژی و بحران گاز در آذربایجان غربی در حالی اتفاق می افتد که دمای استان به نسبت سال گذشته ١.١ درجه سانتی گراد هم افزایش یافته است، با وجود این در پانزدهم دی ماه جاری ثبت رکورد ۳۱ میلیون مترمکعبی مصرف گاز خانگی در این استان رقم خورد.

این رکورد مصرف پس‌ از بارش‌های اخیر در استان به ثبت رسید و طی آن ۳۱ میلیون و ۳۴۹ هزار مترمکعب گاز استفاده شد و رئیس اداره اندازه گیری و توزیع شرکت گاز آذربایجان غربی هم عمده افزایش صورت گرفته در حوزه مصرف گاز، را مربوط به مصارف خانگی دانست.

به گفته محمودی؛ «میزان مصرف امسال نسبت به سال گذشته، افزایش ٧ درصدی را در آذربایجان غربی داشته است». البته باید ساخت و سازهای جدید و افزایش جمعیت شهری را در این افزایش مصرف موثر دانست، ولی با این حال دبیر کمیته بحران شرکت گاز آذربایجان غربی از ارسال پیامک‌های اخطار برای مشترکان پرمصرف گاز در این استان خبر داد و گفت: «در صورت عدم کنترل مصرف، گاز آنان قطع خواهد شد».

بر اساس اعلام شرکت گاز برای مشترکان خانگی تعرفه‌ی پلکانی تعیین و به سه قسمت تقسیم شده که مشترکان پله‌های اول تا سوم مشترکان کم مصرف هستندو برای آنها بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شده و برای مشترکان پرمصرف و بدمصرف که در پله‌های چهارم تا دوازدهم قرار دارند نیز پیامک‌های اخطار صادر شده که مطابق آن در صورت عدم کنترل مصرف‌شان، گاز آنها قطع می‌شود.

علاوه بر هشدارها برای مصرف کنندگان خانگی، با تدوام بحران گاز اجرای طرح پایش دمای ساختمان‌های‌ دولتی در استان نیز برقرار شد و گاز ۱۴ دستگاه اجرایی آذربایجان‌غربی به دلیل عدم رعایت مصرف بهینه، قطع شد. در این پایش ها ۱۰۳۰ مورد اخطاریه به دستگاه‌ها و مراکز آموزشی و مذهبی صادر شده و قرار است ۱۰ هزار و ۳۴۵ ساختمان و ابنیه‌ی دستگاه‌های اجرایی و آموزشی و مذهبی دیگر هم در استان مورد پایش قرار بگیرند.

در این وضعیت از هفته گذشته تا کنون، ادارات آذربایجان غربی دو ساعت زودتر تعطیل می شوند. معاون توسعه منابع و مدیریت استاندار آذربایجان غربی در این خصوص اعلام کرد: «در راستای اجرای مصوبه کارگروه سوخت استان و به منظور مدیریت بهینه مصرف انرژی، ادارات آذربایجان غربی دو ساعت زودتر از وقت قانونی تعطیل می شود».

براساس این بخشنامه فعالیت کلیه دستگاه های اجرایی، واحدهای تابعه، بانکها و مراکز آموزشی به استثناء مراکز امدادی و خدمات رسان و بهداشت درمان در روز شنبه ۲۴  دی ماه به مدت دو ساعت زودتر از موعد قانون تعطیل شدند که البته این وضعیت از اواسط هفته گذشته تا به حال ادامه دارد!

بر اساس تصمیم کارگروه سوخت استان آذربایجان غربی مبنی بر برودت هوا و افت شدید دما و لزوم صرفه جویی و مدیریت مصرف انرژی، تمامی مدارس، آموزشگاههای علمی آزاد و مراکز آموزشی وابسته به آموزش و پرورش استان هم امروز ٢۴ دی ماه غیرحضوری و آموزش از طریق شبکه شاد انجام گرفته است.

در بخش صنعت هم بحران گاز اثر گذار بوده است. دبیر کمیته بحران شرکت گاز آذربایجان‌غربی با بیان اینکه برنامه‌های مربوط به مدیریت مصرف زمستانه برای عبور از پیک فصل سرما در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری و صنعتی، در حال اجراست و تا پایان این پیک ادامه خواهد داشت، گفت: «در‌ این باره برای صنایع، محدودیت مصرف تعیین شده و گاز صنایع به ویژه سیمان و قند تا ۵۰ درصد مصرف شرایط عادی محدود شده و برای کوره‌های آجرپزی‌ نیز حدود مصرف تعیین شده ۱۲۷ هزار مترمکعب در روز است».

حسین مددی با اعلام اینکه ۵۴ گرماتاب مورد استفاده در فضاهای باز در استان جمع‌آوری شده‌اند، گفت: «عمده‌ی این گرماتاب‌ها در شهرستان ارومیه بوده است که پس‌ از شناسایی، گاز این مشترکان قطع و وسایل مربوطه‌ی آنها جمع‌آوری شده است».

 دبیر کمیته بحران شرکت گاز آذربایجان‌غربی معتقد است؛ «برنامه‌های کنترل مصرف در‌ سراسر کشور اجرا می‌شود، در حالی که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، استانی مثل آذربایجان‌غربی که در‌انتهای شبکه سراسری گاز است، با افت فشار و حتی قطعی روبه‌رو می‌شد».

مددی، حتی احتمال تعطیلی یکی‌ از روزهای هفته برای صرفه‌جویی در مصرف گاز را مطرح کرده و گفته است: «تاکنون سعی شده با برنامه‌های کنترلی، احتمال افت فشار و یا قطعی گاز در استان را نزدیک به صفر کنیم اما اگر دیدیم این برنامه‌ها دیگر جوابگو نیست، ضمن پیشنهاد به استانداری، درخواست تعطیلی یکی از روزهای هفته تا زمان گذر از پیک مصرف گاز در فصل سرما را خواهیم داشت».

در این بلبشو، کار به جایی کشیده شده یک مقام شرکت ملی گاز در اظهاراتی عجیب، از احتمال قطع گاز در برخی مناطق و جایگزینی گپسول گاز سخن گفته است!! مشخص نیست این وضعیت تا به کی ادامه خواهد داشت و این زمستان سخت کی به پایان می رسد؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست