اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  کرونا دارد همچنان جان می گیرد اما هنوز هم هستند مردمی که مخفیانه عروسی و مجلس ترحیم می گیرند و سالگرد فوت برگزار می کنند. انگار آنها از پیرامونشان بی خبراند و برخورد قانونی با این افراد آنچنان که انتظار می رود تا کنون اعمال نشده است.

با شیوع کرونا محدودیت های در خصوص نحوه برگزاری مراسم عروسی و ترحیم ابلاغ شد اما در عمل چندان موفق نبود و عروسی ها به باغ های اطراف شهر و تالارهای چراغ خاموش کشیده شد.

اول تابستان سال جاری، پس از ابتلای حدود ۱۰ هزار نفر در آذربایجان غربی، تازه برخی از مسئولان دراستان یادشان افتاد که با عروسی ها، مجالس ختم و سایر تجمعات چراغ خاموش، برخورد قهر آمیز را اعمال کنند.

اما هر از چندگاهی ویدیوهایی از مراسم عروسی در کوی و برزن و باغات اطراف شهرهای مختلف استان منتشر می شود. برگزاری مراسم های ختم، تولد و دورهمی ها همه و همه یک محفل خطرناک برای ابتلا به کرونا هستند و کسی تا کنون آن را جدی نگرفته است.

ضرورت برخورد قانونی با برگزار کنندگان مراسمات دورهمی/ دستور دادستان چه شد؟

اولین برخورد قهرآمیزی که در این خصوص رسانه ایی شد، ۱۲ تیر ماه و مربوط به یک مجلس عروسی در یکی از روستاهای شاهین‌دژ بود که مقرر شده بود با حضور تعداد قابل توجهی از مهمانان دور و نزدیک در این روستا برگزار شود اما با اقدام به موقع بازرسان شبکه بهداشت و درمان این شهرستان و همکاری اماکن و نیروهای انتظامی لغو شد.

۹ روز بعد در ارومیه خبر رسید که پدر و مادر عروس و داماد در پی برگزاری مراسم عروسی بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته اند. رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با تایید این مطلب گفت: «این در حالی است که بارها نسبت به عدم شرکت در این تجمعات هشدار داده شده و اکنون عروسی منجر به مراسم ختم شده است».

در آن زمان آمار کل جانباختگان استان  ۵۵۷ نفر بود اما هشدارها همچنان جدی گرفته نشد و دوباره دهل مجلس عروسی کرونا، در شاهین دژ نواخته شد و اینبار ۱۰نفر با شرکت در یک مراسم عروسی در شهرستان شاهین دژ به کرونا مبتلا شدند.

تا آن زمان نیز خبری از برخورد قهریه جدی، علیرغم دستور دادستان مبنی بر برخورد با تجمعات مردمی در مراسم های مختلف، نبود.

پس از آن “پلیس کرونا” متشکل از کادر مراقبت درمانی جهت نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی به میدان آمد اما این روند میمون تنها در دو شهرستان میاندوآب و پیرانشهر در تشکیل شد و در سایر نقاط استان چندان مورد توجه قرار نگرفت.

رعایت پروتکل های بهداشتی تنها روی کاغذ اعتبار دارد/عملکرد فرمانداران ضعیف است

اواخر تیر ماه نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی از فوت ۶ نفر در استان خبر داد که در مراسم‌های مختلف عروسی، ترحیم و دورهمی ها شرکت کرده بودند.

اما باز هم گوش کسی بدهکار نبود و مراسم های مختلف همچنان در سطح استان در حال برگزاری است. از افتتاحیه ها با حضور مسئولان و مردم گرفته تا عروسی، تولد و ترحیم های مخفیانه همه و همه به کرونا دامن می زنند و رعایت پروتکل های بهداشتی هم تنها روی کاغذ اعتبار دارد.

استاندار آذربایجان غربی تا کنون بارها در جلسات ستاد استانی مقابله با کرونا از عملکرد ضعیف فرماندار شهرستان های استان انتقاد کرده است. به گفته محمد مهدی شهریاری؛ عملکرد ضعیف فرمانداران و دستگاه های اجرایی به گونه ای است که انگار کرونا به پایان رسیده است، وضعیت فعلی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

با شروع موج جدید کرونا در آذربایجان غربی رکورد مرگ و میر هم در این استان شکسته شد و میانگین فوتی ها به مرگ یک نفر در هر ساعت رسید. در ۴۸ ساعته گذشته نیز ۳۶ نفر جان باخته اند.

 بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونای آذربایجان غربی با فوت ۲۶ نفر دیگر در شبانه روز گذشته، مجموع فوتی های استان به ۱۳۱۰ نفر رسید و بیش از ۲۰۰ نفر در ICU های سطح استان بستری هستند.

در تاریخ  ۲۳ مهر ماه، ۱۱۲۹مورد بستری در استان شدند که ۴۸۵ مورد بیمار قطعی مبتلا به ویروس کرونا و ۶۴۴ مورد مشکوک به ابتلا هستند.

در آی سی یو ۲۲۷ بیمار مبتلا به کرونا بستری شده اند که از این تعداد ۶۵ نفر بد حال و به دستگاه تنفس مصنوعی وصل هستند.

در این روز با ۲۶ نفر فوتی ، مجموع فوتی های استان  به ۱۳۱۰ نفر رسید. در این روز ۱۵ نفر در ارومیه جان باخته اند.

 تا این تاریخ، در ارومیه ۳۷۶، خوی ۱۹۱، مهاباد ۱۴۵، بوکان ۱۲۱، میاندوآب ۱۳۰، سلماس ۶۴، پیرانشهر ۳۹،  تکاب ۴۱، نقده ۴۶، شاهین دژ ۵۲، سردشت ۳۳، اشنویه ۱۵،  چایپاره ۱۱، شوط ۱۰،  چالدران ۱۳، ماکو ۱۷ و پلدشت ۶ نفر جان باخته اند.

نگهداری بیماران کرونا در آمبولانس و ساز کوک عروسی های مخفیانه

وضعیت به شدت بحرانی است و حتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اعلام کرد به دلیل تکمیل تخت های بیمارستانی بیماران کرونا در آمبولانس ها نگهداری می شوند.

در این شرایط در هفته اخیر یکی از خانه‌باغ‌های بوکان به دلیل برگزاری مراسم متعدد و تهدید علیه بهداشت عمومی و ۲ کافه رستوران بین راهی در مهاباد به علت برگزاری مراسم عروسی شناسایی و با دستور مقام قضایی پلمب شدند.

مردم هنوز هم کرونا را جدی نگرفته اند در حالی که یک هزار و ۲۸۴ نفر بر اثر این بیماری جان باخته اند.

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت مهاباد در خصوص پلمب ۲ کافه رستوران بین راهی در این شهرستان می گوید: ۲ اکیپ بازرسی مشترک کارشناسان بهداشت محیط و اتاق اصناف در قالب تیم‌های سه نفره در این شهرستان تشکیل شده و روزانه بر اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونای استان نظارت می‌کنند.

به گزارش کردپرس، بارها اعلام شده که شهروندان درصورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره گویای ۱۹۰ تخلفات بهداشتی را گزارش دهند و انتظار می رود مماشاتی در اجرای قانون دراین خصوص انجام نگیرد چرا که در روزگار کرونا همه در یک کشتی نشسته ایم و در صورت بروز هر اتفاقی همگی با هم غرق خواهیم شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست