اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تلاش برای برطرف شدن مشکلات مرزنشینان همچنان در جریان است، گفت: طرح ساماندهی بازارچه‌های مرزی غیر‌رسمی با جمع‌آوری بیش از ۱۵۰ امضا از نمایندگان به مجلس ارائه شد.

رسول خضری اظهار کرد: سردشت و پیرانشهر با ۵۲۱ روستا و ۲۲۱ کیلومتر مرز مشترک با عراق، به اندازه دو مرکز استان به تلاش و کار مضاعف نیاز دارند که اختصاص ندادن نمایندگان جداگانه برای این شهرستان‌ها در واقع ظلمی در حق مردمان این مناطق است.

وی اضافه کرد: با توجه به حساسیت و پراکندگی دو شهرستان سردشت و پیرانشهر برای حرکت در مسیر توسعه و پیگیری بیشتر مطالبات به حق آنها به دو نماینده جداگانه در مجلس نیاز است.

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این موضوع که مرز‌ها حساس بوده و با نگاه به مشکلاتی خاصی که دارند ۹۰ درصد بحث‌ها و مکاتبات را شامل می‌شود، بار‌ها در مجلس بیان شده و از طریق مبادی مربوطه پیگیری شده است.

وی با بیان اینکه تلاش‌ها برای بازگشایی معابر مرزی سردشت و پیرانشهر ادامه دارد، اذعان کرد: دولت بدون اینکه زیر‌ساخت اشتغال‌زایی را در این مناطق فراهم کند، به نا‌حق معابر کولبری را مسدود کرد و در این خصوص مشکلات معیشتی برای مرزنشینانی که از معابر قاسم‌رش، اشکان، دولی و تمرچین ارتزاق می‌کردند، به وجود آمده است.

خضری معابر کولبری را ظرفیتی برای اقتصاد کشور و مرزنشینان عنوان کرد و افزود: سایر گمرکات کشور به لحاظ قانونی محدود هستند اما معابر کولبری بهترین مکان برای دور زدن تحریم‌ها به شمار می‌روند و از آن طرف چون اقتصاد مرز‌ها به اشتغال مرزنشنیان در این معابر وابسته است، می‌توان با بازگشایی آنها دو فرصت را با هم دنبال کرد.

وی در رابطه با افرادی که بر اثر عبور غیر‌مجاز از مرز‌ها کشته می‌شوند، گفت: سردشت به عنوان اولین شهر قربانی سلاح‌های شیمیایی جهان در هشت سال جنگ تحمیلی، هیچگاه شهر‌ها و روستا‌های آن خالی از سکنه نشده و در برابر تهاجمات مقاومت کردند به همین خاطر حق آنهاست که از معابر کولبری امرار معیشت کرده و اگر به صورت غیر‌قانونی هم از مرز عبور کنند به علت خالی بودن سفره‌های آنان است تا شرمنده خانواده خود نباشند.

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مسؤولان کشوری هم باید در این خصوص با آسیب شناسی، فکر و راهکاری برای آنان داشته باشند نه اینکه با گلوله ایرانی جوان ایرانی کشته شود و در این رابطه بار‌ها در مجلس به رئیس مجلس و وزیر کشور و مجموعه شورای امنیت تذکر داده‌ام چون معتقد هستیم مرز‌ها ویترین نظام بوده و در این مورد باید برای توسعه از آبادانی مرز‌ها اقدام شود.

وی بیان کرد: در سفر اخیر وزیر امور خارجه کشور‌مان به اقلیم کردستان عراق و همچنین نشست‌های سایر مسؤولان بر بازگشایی معابر کولبری و ایجاد بازارچه‌های مشترک با اقلیم کردستان به منظور تسهیل‌سازی در مبادلات عراق تاکید شد.

خضری عنوان کرد: طرح ساماندهی بازارچه‌های غیر‌رسمی و کولبری به مجلس ارائه شده و با جمع‌آوری بیش از ۱۵۰ امضا، تلاش‌های بسیری برای مصوب شدن آن در جریان است که با تحقق این امر مشکلات بسیاری از مرزنشینان مرتفع می‌شود.

وی با انتقاد از مصوبه دولت در خصوص ثبت سفارش در معابر کولبری گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت در ۲۴ بهمن سال گذشته، باید کارت‌های الکترونیکی مرزنشینان که حدود ۱۸ هزار خانوار را شامل می‌شود، اقدام به ثبت سفارش و منشاء ارزی آن هم مشخص شود، در صورتی که افراد شاغل در معابر کولبری تاجر نبوده و میزان خرید آنها نیز معلوم بوده و ارز در بحث آنها مطرح نیست.

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی از نشست‌هایی با رئیس جمهور در ارتباط با ایجاد منطقه آزاد در سردشت و پیرانشهر خبر داد و گفت: مرز‌های سردشت صادرات محور بوده و اگر این امتیاز اختصاص داده شود تضمین می‌دهم با توجه به بازار مصرفی اقلیم کردستان عراق، به اندازه ۱۰ برابر سرمایه‌گذار ایرانی، سرمایه‌گذار خارجی جذب شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبریک روز ملی شوراها پرداخت و اظهار کرد: در ۱۲ فصل قانون اساسی یک فصل مربوط به شورا بوده و از ۱۷۵ اصل قانون اساسی و اصلاحات آن حدود ۹ اصل مربوط به وظایف، اهمیت، جایگاه و منزلت شورا‌هاست.

خضری تاکید کرد: شورا‌های اسلامی شهر و روستا پل ارتباطی بین مردم و مسؤولان هستند و به علت رابطه مستقیمی که با مردم دارند نسبت به مسایل مسؤول هستند.

وی افزود: شوراهای شهر و روستا از حداقل امتیازات برخوردار هستند و صرفا نقش ریش سفیدی و معتمد را بر عهده دارند و از کار و زندگی خود به خاطر رفع مشکلات مردم می‌زنند که نفس این کار جایگاه معنوی خاصی را می‌طلبد.

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت یکپارچه شهری یکی از اصول راهبردی و اساسی مدیریت شهری است، گفت: شرح وظایف شورا‌ها به حدی وسیع بوده که متناسب با آن اختیار قانونی به آنان واگذار نشده است.

وی اضافه کرد: شهردار و شورا در اداره شهر اختیار تام نیاز دارند و برای پیشرفت در امورات شهری باید تعاملی بین دستگاه‌های اجرایی با آنها وجود داشته باشد.

به گزارش فارس ؛ رسمی شدن مرز کیله، افزایش سه درصدی سهم شهرداری‌ها در واگذاری قیر رایگان، ادامه عملیات درمانگاه تامین اجتماعی، تعهد اجرایی ۳۰ کیلومتری جاده سردشت- بوکان، افزایش سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده، واگذاری جاده گردشگری بیوران به پیمانکار، گاز‌رسانی به روستا‌های در مسیر، مصوب شدن اتمام طرح جاده بناویله، اختصاص دو دستگاه ماشین آلات سنگین به راهداری‌های سردشت و پیرانشهر، تامین اعتبار باند سبقت خروجی ربط سردشت، شروع عملیات ۱۸ کیلومتر از جاده روستایی آلواتان به ساوان، تخصیص ۱۰۰ میلیون تومان به شهردرای نلاس، ساماندهی مسیر آبشار شلماش و درمانگاه ربط از دیگر موارد مطرح شده این نماینده مجلس بود که در حال پیگیری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست