اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : با شیوع کرونا علاوه بر مشکلات متعددی که جامعه را درگیر کرده است شلوغی مراکز ۱۶ ساعته نیز قوز بالای قوز شده است؛ مراکزی که حتما آلوده هستند و شلوغی این مراکز بر گستردگی آتش کرونا و دامن گیری افرادی که مبتلا نیستند و بواسطه وجود علایم مشترک با این بیماری به مرکز برای تست مراجعه کردند، می دمد.

روند مبتلایان به کرونا در آذربایجان غربی طی چند هفته گذشته روند صعودی داشته و به گفته آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی استان تعداد مراجعین به مراکز ۱۶ ساعته افزایش یافته است.

تنها ۵ مرکز ۱۶ ساعته در ارومیه فعال است؛ طبیعی است که با توجه به روند صعودی مبتلایان اعلامی از سوی علوم پزشکی استان، ازدحام و شلوغی وصف ناپذیری در این مراکز وجود دارد حال سئوال اساسی اینجاست مگر نه اینکه هرگونه تجمع و شلوغی مثل دمیدن در اتش کرونا است پس چرا مراکزی که طبیعتا تعداد مبتلایان قطعی در انها رفت و امد می کنند خود به یک مرکز انتشار تبدیل شده است.

افراد مشکوکی که برای تست به این مراکز می روند بدلیل ازدحام افراد با توجه به کوچک بودن این مراکز حتی اگر بیمار هم نباشند درصد ابتلایشان افزایش می یابد.

حال سئوال اینجاست چرا علوم پزشکی استان اقدام به افزایش مراکز نمونه گیری نمی کند!؟

خبرنگار ایسنا به صورت رندمی به چند مرکز ۱۶ ساعته در ارومیه سرزد. از فاصله ای دور مراجعه کنندگانی که در درب ورودی مراکز ازدحام کرده اند نشانه وضعیت اسفناک شلوغی مراکز است.

فردی برگه ای بدست اسامی افرادی که برای نمونه گیری آمده اند را لیست می کند.

یکی از همراهان مراجعه کننده برای نمونه گیری به مرکز جامع سلامت ارومیه گفت:  نزدیک دو ساعت است که اینجاییم قبل از این مرکز به چند مرکز دیگر هم سر زدیم اما بسیار شلوغ بود.

وی با ابراز گلایه از وضعیت گفت: استرس بقدر کافی وجود دارد این شلوغی مراکز هم داستانی است.

جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، با بیان اینکه روند ابتلا به کرونا در استان طی هفته های گذشته افزایش یافته است، افزود:  طبیعتا تعداد مراجعه کنندگان به مراکز ۱۶ ساعته نیز افزایش یافته است و مراکز شلوغ هستند.

آقازاده تصریح کرد:  در سطح استان ۳۲ مرکز جامع خدمات سلامت ۱۶ ساعته وابسته به علوم پزشکی استان اقدام به انجام تست کووید ۱۹ می کنند که از این تعداد ۵ مرکز در ارومیه است. پیشنهاد افزایش تعداد مراکز نمونه گیری داده شده امید است باتامین امکانات مراکز بیشتر شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان تمامی تست ها در استان آنالیز می شوند، اظهار کرد: بعد از سه شیفته شدن روزانه متوسط  بیش از ۴۰۰۰ نمونه کووید دریافت و آزمایش می شود.

وی با اشاره به اینکه گاهی در برخی مراکز استان تاخیر در جواب تست کرونا پیش می آید و شاید تا پنج روز فرد باید منتظر جواب تست بماند، بیان کرد:  انتشار ویروس نوع دلتا؛ تعداد مراجعات به مراکز ۱۶ ساعته جهت بیماریابی و نیز تعداد تست ها را  افزایش داده است و تلاش می شود با کار شبانه روزی کارشناسان آزمایشگاهی؛ طبق استاندارد جواب تست ها در کمتر از ٧٢ ساعت آماده شود.

آقازاده گفت: جهت مدیریت پاسخ دهی و اعلام سریع نتایج آزمایش‌های کرونا در استان تمهیدات لازم از جمله افزایش نیروی انسانی، مراکز دریافت نمونه، تجهیزات آزمایشگاهی و …در نظر گرفته می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه ۲۲۱۰ مورد بیمار در بخشهای کرونایی بستری هستند، افزود: ۳۱۷ نفر در بخش مراقبتهای ویژه بستری هستند و۸۲ نفر هم بدلیل شرایط وخیم بیماری به ونتیلاتور متصل هستند.

آقازاده، تعداد کل مبتلایان به کرونا را تاکنون ۲۴۶ هزار و ۲۲۲مورد اعلام کرد.

وی تاکید کرد:  مردم از تجمعات و حضور در مهمانی ها پرهیز کنند و همچنان پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند تا شاهد کاهش تعداد مبتلایان باشیم.

به گزارش ایسنا، گویا روند شیوع کرونا تا زمانی که واکسیناسیون گسترش نیابد، مردم دست از مهمانی ها و گردشهای غیر ضروری برندارند و تا زمانی که ماسک را اولویت خود برای حضور در جامعه ندانند تعداد مبتلایان بیشتر و بیشتر و مراکز نمونه گیری نیز با این ازدحام به گسترده شدن شیوع کرونا کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست