اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از شناسایی ۶۴۲ مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی استان در سالجاری خبر داد.

 اکبر کرامتی در جلسه هم اندیشی با تشکل‌های مردم نهاد زیست محیطی در راستای حفاظت و حراست از منابع ملی و عرصه‌های کشاورزی استان با اعلام این خبر اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۷۹ مورد اخطار توقف عملیات ساخت و ساز مستحدثات غیر مجاز صادر، ۲۱ مورد قلع و قمع بر اساس ماده ۳ احکام صادره قطعی و ۵۹ مورد قلع و قمع بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰ که شامل ۱۲۱ قطعه تفکیکی هست، اجرایی و به حالت اولیه اعاده شده است.

وی بر ضرورت مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان با هدف حفظ منابع خدادادی آب و خاک در استان تاکید کرد و گفت: مزیت نسبی استان کشاورزی بودن آن است و هم اکنون ۲۲۵ هزار خانوار به صورت مستقیم از بخش کشاورزی استان ارتزاق می‌کنند.

کرامتی افزود: امروزه شیوه‌های متعددی برای رویارویی با بحران‌هایی از قبیل تخریب اراضی کشاورزی و ملی وجود دارد که با بهره گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد به دلیل فراگیر بودن و بالا بودن مقبولیت اجتماعی آنان، می‌توان بستری مناسب جهت حفاظت از محیط زیست و عرصه‌های طبیعی و کشاورزی ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: افزایش آگاهی و دانش مردم توسط سمن‌ها و حساس سازی آنها نسبت به مسائل زیست محیطی و عرصه‌های طبیعی و کشاورزی، باعث افزایش همکاری و مشارکت آنان و تنویر افکار عمومی در حل بحران‌های محیط زیستی شده و توسعه پایدار بخش کشاورزی را به دنبال دارد.

وی ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان را سالانه بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان عنوان و اضافه کرد: استان از نظر کیفیت خاک زراعی و نیز روان آب و آب‌های سطحی دومین استان کشور به شمار می‌رود و وظیفه ذاتی ما صیانت و حفظ این منابع خدادادی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه ۳۳ درصد از اشتغال استان در بخش کشاورزی است، گفت: این آمار در میانگین کشوری ۱۸ درصد است که نشان دهنده اهمیت حفظ و صیانت از آب و خاک و کشاورزی استان است.

وی تاکید کرد: ۳ سامانه فعال یگان حفاظت از اراضی کشاورزی استان شامل سامانه ۱۳۱ جهت گزارش اخبار مردمی، GIS سامانه سنجش از دور اراضی کشاورزی و سامانه CMS کنترل واحدهای گشت یگان حفاظت و همچنین سامانه ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع، آماده دریافت گزارش‌های مردمی است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این نشست با اشاره به اینکه متأسفانه خلأ قانونی و عدم نگاه جامع در خصوص حفظ کاربری اراضی کشاورزی در سال‌های اخیر موجب بروز مشکلات زیادی شده است، گفت: در بخش قانون با موانع زیادی مواجه هستیم و بخشنامه‌های صادر شده در این زمینه نیز کارشناسی شده نیستند.

حجت الاسلام رضا میرزایی با تاکید بر اینکه باید با سواستفاده کنندگان و افرادی که بیت المال و منابع خدادادی را تخریب می‌کنند برخورد جدی صورت گیرد، افزود: به دلیل نبود قانون مشخص و نگاه جامع به صورت تک قطبی با همه افراد در این حوزه برخورد می‌شود.

وی اضافه کرد: خلأ قانونی موجب شده تعداد پرونده‌ها در زمینه تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان افزایش قابل توجهی داشته باشد و این در حالی است که می‌توان با اصلاح قانون ۷۰ الی ۸۰ درصد از این تخلفات را کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست