اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : در پی استقرار و نیز تکمیل ظرفیت سایت زباله سیدآباد شیرابه‌های این پسماند در این منطقه موجب بروز مشکلاتی از جمله افزایش تعداد حشرات و نیز مشکلات بهداشتی شده است. به گزارش مهر ؛ دفن غیربهداشتی و تکمیل ظرفیت سایت پسماند روستای سیدآباد مهاباد، نداشتن مجوز زیست محیطی، افزایش گرما و جمعیت حشرات موجب بروز مشکلات پوستی در این منطقه شده است.

بر اساس مشکلات بهداشتی موجود در این منطقه نیز تاکنون اقدامات شهرداری برای مهار شیرابه و فنس کشی اطراف آن جوابگوی موارد بهداشتی و زیست محیطی این منطقه نبوده است.

در روزهای اخیر تعداد زیادی از اهالی این روستا با مراجعه به مراکز درمانی به دلیل ابتلاء به یک عارضه پوستی گلایه مند بوده که بررسی‌های تیم پزشکی در این منطقه عارضه کهیر پوستی را تشخیص داد.

برخی از منابع محلی اعلام کرده بودند که در این مدت بیش از ۲۰ نفر از اهالی این روستا که بیشتر کودکان هستند، از عارضه پوستی نادری رنج می‌برند که برخی رسانه‌ها در فضای مجازی علت آن را عوارض ناشی از دفن زباله در نزدیکی محل زندگی آنها عنوان کرده بودند.

روستای سیدآباد در ۱۵ کیلومتری شرق شهر مهاباد واقع شده است و یک هزار و ۷۰۰ نفر جمعیت دارد این در حالی است که در شهر ۱۷۰ هزار نفری مهاباد روزانه بالغ بر ۱۶۰ تن زباله تولید و پس از انتقال به سایت زباله شهری در نزدیک روستای سیدآباد، به صورت غیراستاندارد مدفون می‌شود.

پسماندها به صورت غیر اصولی دپو می‌شوند

معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص مشکلات زیست محیطی در روستای سیدآباد مهاباد در پی افزایش ظرفیت سایت پسماند این منطقه گفت: سایت زباله روستای سیدآباد مهاباد متأسفانه مجوز زیست محیطی ندارد و سال‌ها نبود این مجوز موجب بروز مشکلات زیادی در این منطقه شده است.

حجت جباری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این سایت دفن غیربهداشتی و غیراصولی زباله به مساحت ۲ هکتار است گفت: همه ساله بخشی از پسماندهای منطقه به صورت غیراصولی و غیربهداشتی در این منطقه تخلیه می‌شود و بارها از سوی محیط زیست استان تذکرات زیست محیطی به شهرداری منطقه داده شده است.

وی با بیان اینکه وقتی پسماندها به صورت فنی و مهندسی و نیز اصولی از سوی شهرداری مهاباد در این منطقه انجام نشود شاهد مشکلات زیادی ناشی از شیرابه زباله‌ها در منطقه خواهیم بود افزود: شیرابه‌های ناشی از پسماندها باید به صورت علمی جمع آوری و دفن شود.

معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: اگر شیرابه‌های ناشی از پسماندها مدیریت نشود به تدریج این شرابه‌ها به آب‌های سطحی نفوذ کرده و ممکن است آب شرب منطقه را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

جباری با اشاره به اینکه ظرفیت این سایت تکمیل شده است گفت: هنوز گزارش دقیقی در خصوص مشکلات بهداشتی و پوستی ناشی از پسماندها در این روستا اعلام نشده و اگر مشکل بهداشتی در این منطقه است باید دانشگاه علوم پزشکی پاسخگو باشد.

وی از تشکیل کارگروه مدیریت پسماند مهاباد در استان خبر داد و گفت: مطالعات طرح جامع شهرستان مهاباد انجام گرفته و در روزهای آتی کمیته فنی کارگروه مدیریت پسماند صرفاً در خصوص مطالعات طرح جامع مهاباد در استان تشکیل می‌شود که در این خصوص اظهارنظرهای کارشناسی انجام خواهد گرفت.

عارضه پوستی اهالی روستای سیدآباد کهیر است

معاون توسعه و برنامه ریزی فرماندار مهاباد نیز در خصوص مشکل بهداشتی بوجود آمده در روستای احمدآباد گفت: پس از شیوع نوعی عارضه پوستی در بین تعدادی از اهالی روستای سیدآباد این شهرستان، یک تیم پزشکی متخصص موضوع را مورد بررسی قرار دادند.

خشایار صنعتی در بازدید از روستای سیدآباد اظهار داشت: پس از مراجعه تعدادی از اهالی این روستا به مراکز درمانی به خاطر یک عارضه پوستی، یک تیم پزشکی متشکل از متخصصان پوست و بیماری‌های عفونی به همراه کارشناسان بهداشت محیط برای بررسی بیشتر این موضوع به این روستا اعزام شدند.

وی با بیان اینکه این مشکل با تشکیل جلسات متعدد در فرمانداری در دست بررسی است اضافه کرد: این تیم پس از بررسی این موضوع و نمونه برداری و معاینه بیماران، علت این عارضه را «کهیر پوستی» ناشی از گزش حشرات تشخیص دادند و داروهای مورد نیاز را برای بیماران نیز تجویز کردند.

صنعتی افزود: در این فصل با توجه به گرمای هوا، مهیا بودن شرایط برای زاد و ولد بیشتر و بالغ شدن لاروها، جمعیت حشرات در مناطق روستایی افزایش یافته است که شهروندان باید با اقدامات پیشگیرانه از ورود این حشرات به داخل خانه‌های خود جلوگیری کنند.

معاون توسعه و برنامه ریزی فرماندار مهاباد گفت: هر چند وجود سایت زباله شهری و وجود شیرابه آن می‌تواند زمینه را برای رشد سریع انواع حشرات فراهم کند اما نمی‌تواند علت اصلی این عارضه پوستی باشد.

وی با گلایه از رسانه‌ها به خاطر انتشار اخبار غیر موثق قبل از بررسی موضوع و کسب نتایج بررسی تیم پزشکی اظهار داشت: انتشار مطالب نادرست در این زمینه می‌تواند مایه نگرانی ساکنان این روستا و دیگر شهروندان را فراهم سازد.

او  در خصوص دیگر اقدامات صورت گرفته توسط مسئولان شهرستان برای این موضوع گفت: با توجه به نزدیکی این سایت زباله شهری به مناطق مسکونی و احتمال خطرات ناشی از آن مسئولان برنامه ریزی لازم را برای انتقال سایت انجام داده و هم اکنون چند تیم مشغول مکان یابی مناسب برای سایت زباله شهری مهاباد هستند.

پیگیری و تماس خبرنگار مهر با مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد و نیز سایر مسئولان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تاکنون نتیجه نداد و قرار است بعد از بررسی این موضوع اطلاع رسانی در این زمینه صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست