اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی گفت: طی ۵ ماهه نخست سال جاری ٢٣۵ هزار تن سیب درختی به ارزش ٧٢ میلیون دلار از گمرکات کشور و ۶۵ هزار تن سیب به ارزش ١٩ میلیون دلار از گمرکات استان به کشورهای عراق، افغانستان، فدراسیون روسیه، هندوستان، ترکمنستان و … صادر شده است.

 در اولین میز ملی سیب درختی بصورت ویدئو کنفرانس با حضورمدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت، معاون استاندار آذربایجان غربی، نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی، رییس و معاون سازمان صمت استان، رایزنان تجاری کشور در روسیه، ترکمنستان، عراق و فعالان اقتصادی استان و کشور در حوزه سیب در محل اتاق بازرگانی برگزار شد.

غلامرضا بابایی، رییس صمت آذربایجان غربی در این جلسه گفت: در کشور ٢۵٠ هزار هکتار باغ سیب وجود دارد که ۶٠ هزار و ۴٧٠ هکتار از آن در آذربایجان غربی است.

او افزود: امسال پیش بینی می شود از باغات سیب کشور ۴.۴ میلیون تن سیب درختی و از باغات سیب درختی استان آذربایجان غربی بیش از یک میلیون تن سیب درختی برداشت شود.

رییس صمت استان گفت: ایران در رتبه بندی باغات جهان بعد از کشورهای چین و هند رتبه سوم را دارد و از لحاظ تولید سیب درختی در جهان بعداز کشورهای چین، آمریکا، ترکیه در رتبه پنجم جهان قرار دارد.

بابایی بیان کرد: با توجه به آمار ارائه شده از سوی جهاد کشاورزی در سال ١٣٩٩ در جهان ٨٧ میلیون تن سیب درختی تولید شده بود و در ایران نیز در طی سال گذشته ۴میلیون تن سیب درختی تولید و ٨٨۵ هزار تن به ارزش ٣٢٧ میلیون دلار صادر شد و تولید سیب درختی استان در سال ١٣٩٩ بیش از یک میلیون تن بود که ۶۵ هزار تن از آن به ارزش ٢٢ میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی تأکید کرد: همچنین با تلاش های انجام شده در راستای تسهیل صادرات سیب درختی طی ۵ ماهه نخست سال جاری ٢٣۵ هزار تن سیب درختی به ارزش ٧٢ میلیون دلار از گمرکات کشور و ۶۵ هزار تن سیب به ارزش ١٩ میلیون دلار از گمرکات استان به کشورهای عراق، افغانستان، فدراسیون روسیه، هندوستان، ترکمنستان و … صادر شده است.

در صادرات سیب درختی باید به سورت و بسته بندی محصول دقت کرد

در ادامه این جلسه، محمود بازاری مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت گفت: در ۵ ماهه نخست سال جاری در حوزه صادرات سیب درختی وضعیت و عملکرد خوبی داشتیم و ٢٣۵ هزارتن سیب صادر شد که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته خوبی رشد داشته است.

او افزود: در سال ١٣٩٩ نیز در خصوص صادرات سیب درختی تولید شده کشور با وضع مشوق های صادراتی بخصوص واردات موز در قبال صادرات سیب عملکرد بهتری داشتیم. در سال گذشته ٨٨۵ هزارتن سیب درختی به بازارهای هدف صادر شد که نسبت به سال ١٣٩٨ بیش از ٢٢ درصد افزایش صادرات داشتیم.

بازاری تأکید کرد: در مسئله صادرات محصولات کشاورزی بخصوص سیب درختی باید به نحوه سورت و بسته بندی آنها دقت نظر داشته باشیم و مطابق سلیقه بازار هدف اقدام کنیم تا نتیجه مطلوب حاصل شود

مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: در خصوص صادرات سیب درختی مصوبات قابل توجهی داشته ایم داشته ایم از جمله قیمت ٢٢ سنت از بابت هرکیلو سیب درجه ٢ و از بابت هرکیلو سیب درجه یک ٣٧ سنت مقرر شده است.

به نقل از صمت؛ در این جلسه رایزنان تجاری ایران در کشورهای ترکمنستان، عراق و روسیه نیز در خصوص بازارهای مصرفی سیب درختی در این کشورها و موانع موجود برای صادرات سیب درختی به این کشورها نکته نظرات و پیشنادات خود را ارائه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست