اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : از دیرباز جمعیت و رشد آن از مباحث مهم جمعیتی بوده و همواره پیامدهای آن از جهات مختلف بررسی شده است.

ایران در دهه های اخیر تغییرات گسترده ای را از نظر مسایل جمعیتی تجربه کرده و اخیرا یکی از مواردی که با آن روبروست پیری جمعیت و کاهش نرخ باروری است بطوری که براساس مطالعات اخیر در آینده نزدیک سالمندی پدیده گریز ناپذیر کشور خواهد بود.

در دهه ۶۰ با رشد جمعیت و سیاست های غیر برنامه ریزی شده شعار “فرزند کمتر و زندگی بهتر” در بین مردم به یک فرهنگ تبدیل شد بطوری که این بی برنامه گی تاثیر منفی خود را در دهه گذشته بر رشد جمعیت کشور گذاشت و کشور را با یک بحران جمعیتی روبرو کرده است.

دولت با همراهی مجلس در سال های اخیر با تصویب سیاست های تشویق فرزند آوری در پی افزایش رشد جمعیت کشور بوده اما با توجه به مسائل اقتصادی ، فرهنگی و هچنین فرهنگ سازی غلط (فرزند کمتر زندگی بهتر) اجرای این سیاست ها با موانعی روبرو است.

مجلس بدنبال رفع معضل پیری جمعیت است

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی پیگیر مقوله سیاست های کلان جمعیتی و افزایش باروری است، تصریح کرد: باتوجه به اهمیت مسئله افزایش جمعیت تصویب قوانین افازیش جمعیت در جهت تشویق خانواده ها به فرزند آوری است.

حجت الاسلام ذاکر اظهار کرد: مجلس در تلاش است باهمکاری دولت قوانینی وضع کند که خلاء اجتماعی کاهش جمعیت و پیری جمعیت را جبران کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: متاسفانه تاکنون آنگونه که باید به معضل پیری جمعیت توجه نشده اما در این دوره از مجلس شورای اسلامی در تلاش هستیم با تمام توان این خواسته رهبری را برآورده کنیم.

صدای گوش خراش آژیر بحران پیری جمعیت

جمعیت جوان سرمایه یک کشور است

علی نژاد یک جامعه شناس در گفت و گو باایسنا با اشاره به اینکه عوامل زیادی بر رشد جمعیت تاثیر می گذارد، افزود: تحصیلات، الگوی رفتاری ازدواج و زناشویی، باورهای رایج در جامعه در خصوص تعداد و جنس فرزند، وضع اقتصادی و اجتماعی، مهاجرت و سن از جمله دلایل و عوامل موثر بر رشد جمعیت یک جامعه است.

وی جمعیت جوان را یک سرمایه مهم برای هر کشور دانست و تصریح کرد: آهنگ رشد جمعیت یک جامعه اگر متعادل باشد یک فرصت و اگر نامتعادل باشد یک تهدید است.

این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: سرمایه انسانی هر کشوری با پیری جمعیت کاهش می یابد و این پیری جمعیت تاثیر منفی بر توسعه  اقتصاد ی آن کشورخواهد گذاشت.

وی یاد آور شد: هزینه های بالای درمان زوج های نابارور یکی از دلایل کاهش جمعیت است هر چند قوانین و مصوباتی بر رایگان شدن تمامی مراحل درمان زوج ای نابارور تصویب شده است اما در بیشتر مواقع این مصوبات اجرا نمی شود.

این جامعه شناس در خصوص تاثیرات کاهش جمعیت نیز اظهار کرد: پیری جمعیت به معنی نبود نیروی انسانی فعال وجوان است و نبود نیروی انسانی جوان منجر به کاهش اقتدار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نبود نشاط اجتماعی و افزایش هزینه سلامت خواهد شد.

علی نژاد با تاکید به اینکه دولت و مسئولان مربوطه برای افزایش رشد جمعیتی سیاست ها ی دقیق و برنامه ریزی های موثر و کار آمدی را وضع و اجرا کنند، ادامه داد: امنیت شغلی، اجتماعی و اقتصادی باعث تشویق خانواده ها به فرزند آوری می شود همچنین افزایش مرخصی زایمان برای مادران، پرداخت کمک های مادی ومعنوی ، گسترش پوشش بیمه ای، ارائه مسکن و فرهنگ سازی از طریق رسانه می تواند در تشویق خانواده ها به فرزند آوری موثر واقع شود.

به گزارش ایسنا؛ پیری جمعیت به معنی نبود نیروی فعال و جوان است.  تصمیم گیری در مورد سیاست های تنظیم خانواده مطالعات و بررسی های دقیق و کارشناسی شده ای را می طلبد و هر گونه سیاست گذاری عجولانه و برنامه ریزی نشده می تواند صدمات جبران ناپذیری به کشور وارد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست