اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / سکینه اسمی – مهر : با اصلاح قیمت بنزین صف های طولانی برای تامین سیلندر گاز مایع از سوی صاحبان خودروهای شخصی موجب بروز مشکلات اساسی در ارومیه و شمال آذربایجان غربی شده است.

طی هفته‌های اخیر تشکیل صف‌های طویل سیلندر گاز مایع، کمبود و نبود این کپسول‌ها موجب ایجاد مشکلات اساسی برای شهروندان و خانوارهایی که به گاز شهری متصل نبوده و از کپسول استفاده می‌کنند شده است.

ایجاد بازار سیاه، افزایش قیمت هر سیلندر گاز مایع تا ۲۵ هزار تومان، صف‌های طولانی کپسول گاز مایع و عدم تأمین نیاز واقعی خانوارهای واقعی بخشی از مشکلاتی است که طی هفته‌های اخیر مشکلات زیادی را برای مردم ارومیه و شهرهای شمال استان ایجاد کرده است.

این در حالی است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارومیه نبود نظارت را عامل اصلی می‌داند اما سازمان صنعت و معدن و تجارت بی تدبیری عدم انجام مصوبه ستاد تنظیم بازار و طراحی سامانه توزیع قانونی کپسول گاز مایع را مهمترین دلیل بروز این مشکل عنوان می‌کرد.

این پاس کاری و انداختن توپ مقصر به زمین‌های یکدیگر از سوی مسئولان در حالی انجام می‌شود که صاحبان خودروهای شخصی با ایجاد بازار کاذب موجب ایجاد صف و کمبود کپسول گاز مایع شده و خانوارهای اصلی نیازمند در فصل زمستان از تأمین نیاز اولیه خود محروم مانده اند.

غلام علیزاده از افرادی که در صف گاز مایع منتظر دریافت کپسول است به خبرنگار مهر گفت: ساکن یکی از روستاهای ارومیه است که هنوز به گاز شهری متصل نشده و برای نیازهای اولیه زندگی از جمله پخت غذا و استحکام از کپسول استفاده می‌کند اما این روزها در صف‌های طولانی کپسول اسیر شده ایم.

وی با بیان اینکه در کنار تأمین کپسول با هزار مشکل متأسفانه بازار سیاه و قیمت سه الی چهار برابری کپسول نیز باعث شده با مشکل مضاعفی روبه رو شویم گفت: مسئولان در این فصل زمستان به فکر ما مردم روستایی و فقیر نیز باشند.

حسین اسماعیل زاده اما از صاحبان خودورهای شخصی است که از کپسول گاز مایع استفاده می‌کند هم می‌گوید درست این استفاده از این کپسول‌ها غیرمجاز بوده و ایمنی لازم را ندارد افزود: از راه مسافر کشی اقدام به تأمین خرج و مخارج زندگی ام می‌کنم اما با افزایش قیمت بنزین دچار مشکلات زیادی شده و از سر ناچاری این کار را انجام می‌دهم قیمت‌ها سرسام آور افزایش پیدا کرده است.

مشکل صف‌های سیلندر گاز مایع به دلیل عدم نظارت کافی بود

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه گفت: طی هفته‌های اخیر مشکل ایجاد صف کپسول گاز مایع در ارومیه به دلیل نبود شبکه نظارت و بازرسی کافی بود که با تشدید بازرسی‌ها این مشکل حل شده است.

احمد مجرد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ خانوار در مرکز و شمال استان برای دریافت سهمیه کپسول گاز مایع شناسایی شده است افزود: سهمیه این خانوارها دو کپسول ۱۱ کیلویی در ماه است که طی هفته‌های اخیر به دلیل مشکل ایجاد صف این تعداد به سه کپسول افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه قیمت مصوب هر کپسول ۱۱ کیلویی هفت هزار و ۸۰۰ تومان است گفت: طی ماه گذشته بیش از سهمیه مازاد کپسول گاز مایع در ارومیه و شمال استان توزیع شده است و در حال حاضر مشکلی در این خصوص نداریم.

مجرد نبود نظارت کافی را عامل بروز مشکل طی هفته‌های گذشته عنوان و خاطرنشان کرد: با اصلاح قیمت بنزین برخی خودروهای شخصی دارای کپسول گاز مایع اقدام به خرید غیرمجاز و خارج از شبکه کردند که با تشدید نظارت‌ها این مشکل برطرف شده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه گفت: بر اساس قانون خودروهای شخصی که اقدام به استفاده غیرمجاز کپسول‌های گاز مایع می‌کنند خلاف کرده و باید برابر قانون با این افراد برخورد شده و خودروی آنها نیز توقیف شود.

مجرد ادامه داد: اغلب افرادی که از وضعیت پیش آمده اظهار گله‌مندی می‌کنند این محصول را برای مصرف خودرو می‌خواهند و نه برای مصرف خانگی. از سوی دیگر دلالان هم با آشفته کردن بازار، شرایط نیازهای خانگی را هم تحت شعاع قرار دادند که این امر مستلزم نظارت و ورود صنعت معدن و تجارت استان است.

اظهارات مجرد در حالی بیان می‌شود که سازمان صنعت و معدن و تجارت آذربایجان غربی بی تدبیری و عدم توزیع مناسب کپسول‌های گاز مایع را عامل وجود مشکل صف‌های طولانی در ارومیه و شمال استان می‌داند.

مشکل صف سلندر گاز مایع ناشی از بی تدبیری شرکت نفت است

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: مشکل صف کپسول گاز مایع در ارومیه و برخی شهرهای استان ناشی از بی تدبیری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی است.

علیرضا محمودی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه توزیع کپسول‌های گاز مایع در میان خانوارهایی از استان صورت می‌گیرد که به گاز شهری متصل نیستند اظهار داشت: این کپسول‌های گاز مایع سال‌های گذشته از طریق کارت اشتراک بین این خانوارها توزیع می‌شد که طی سال‌های اخیر این کارت‌های اشتراک از سوی شرکت نفت جمع آوری شد.

وی ادامه داد: با جمع آوری شدن این کارت‌های اشتراک خانوارها برای تأمین کپسول گاز مایع سهمیه خود اقدام می‌کردند که این موضوع دو مشکل از جمله عدم شناسایی افراد واقعی و نیازمند این کپسول‌ها و نیز ایجاد بازار کاذب آزاد شد و در برخی مواقع شاهد بودیم.

محمودی با تاکید بر اینکه شرکت نفت باید از طریق شرکت‌های موزع اقدام به توزیع سهمیه کپسول گاز مایع در درب منزل مشترکان خود اقدام کند گفت: اما این اقدام از سوی این شرکت انجام نمی‌شود که موجب بروز مشکل در روند توزیع این کپسول‌ها شده است.

سامانه توزیع سیلندر گاز مایع از سوی شرکت نفت هنوز طراحی نشده است

وی با اشاره به اصلاح قیمت بنزین و روی آوردن بسیاری از خودروهای شخصی برای استفاده از کپسول گاز مایع طی هفته‌های اخیر موجب ایجاد بازار کاذب و صف‌های طویل در برخی مناطق ارومیه و شهرهای استان شده که علاوه بر آن افراد واقعی نیازمند نیز در تأمین کپسول گاز مایع مورد نیاز با توجه به سرمای هوا دچار مشکل شده اند.

محمودی با اشاره به تشدید نظارت و بازرسی از سوی این سازمان طی هفته‌های اخیر افزود: در صورت ادامه روند فعلی شرکت‌های موزع به دلیل عرضه خارج از شبکه بازرسی و برخورد جدی با این شرکت‌ها در استان صورت می‌گیرد.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اضافه کرد: بر اساس مصوبه تنظیم بازار آذربایجان غربی شرکت نفت ارومیه باید برای ساماندهی توزیع سهمیه کپسول گاز مایع سامانه‌ای طراحی کرده و تنها به افراد مشمول این سهمیه کپسول گاز مایع بدهد که این سامانه باید تا پایان آذرماه سال جاری طراحی و اتمام می‌یافت.

محمودی با بیان اینکه هنوز این سامانه طراحی نشده است عنوان کرد: بر اساس این سامانه شرکت نفت تنها به خانوارهایی که کد پستی آنها در این سامانه وجود دارد موظف به توزیع کپسول گاز مایع است که در صورت تحقق آن شاهد بازار آزاد و صف‌های طویل این کپسول‌ها دیگر نخواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست