اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

 آوای مرز » رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: به منظور ساماندهی بازار محصولات کشاورزی و استفاده بهینه از منابع طرح شناسنامه دار کردن باغات در استان اجرا می شود که تا کنون ۴ هزار و ۷۰۰ هکتار از باغات آذربایجان غربی شناسنامه دار شدند.

خسرو شهبازی بیان کرد: هدف از اجرای طرح شناسنامه دار کردن باغات استان را هویت بخشی یکپارچه به عرصه های باغبانی، ایجاد ارتباط موثر و پایدار با تولید کنندگان زیر بخش ، تدوین بانک جامع اطلاعاتی در این حوزه، ثبت و پایش مبدا تولید محصولات باغی، کنترل باقیمانده آثار سموم شیمیایی و آفت کش ها و ارتقای کمی و کیفی صادرات محصولات باغی است.

شهبازی با اشاره به اینکه شناسنامه بستر تولید، میزان مصرف منابع و نهاده ها و میزان تولیدی را که به بازار عرضه می‌ شود، ثبت می کند، گفت: یکی از چالش‌های بزرگ کشاورزان در سال های اخیر مرحله پس از تولید و برداشت است.

او با اشاره به آغازاجرای این طرح از خرداد ماه سال جاری، بیان کرد: ۱۲۳ هزار هکتاراراضی باغی در سطح استان وجود دارد که تا کنون یکهزار و ۳۷۲ نفر کشاورز برای ۴ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی باغی خود اقدام به اخذ شناسنامه کرده اند و این روند تا شناسنامه دار کردن تمامی باغات استان ادامه خواهد داشت.

شهبازی اضافه کرد:سامانه‌ سَبَک به صورت سامانه تحت وب است که از این مسیر کشاورزان می‌توانند وارد و اطلاعات را وارد کنند یا به اتاق اصناف کشاورزی شهرستان خود جهت ثبت نام مراجعه کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: کشاورزان در سامانه‌ سَبَک درخواست خود را ثبت کرده و یک نفر را به عنوان کارشناس بازدید انتخاب می‌کنند، میزان منابع آب و خاک و میزان تولید و دیگر موارد نیز پس از بازدید میدانی کارشناس ثبت می شود که شناسنامه ای برای واحد صادر می شود .

او با اعلام اینکه به‌زودی طرح ارائه یارانه نهاده‌های کشاورزی در قبال شناسنامه به باغداران پرداخت می‌شود، گفت: صدور محصولات باغی به خارج کشور بدون شناسنامه محصول سخت و با مشکل مواجه می‌شود.

رییس جهاد کشاورزی تاکید کرد: در فرآیند طراحی شده برای اجرای این طرح ملی، تمامی مراحل ثبت و صدور شناسنامه واحدها در سامانه تحت وب بهره‌برداران اتاق اصناف کشاورزی موسوم به سَبَک صورت می‌گیرد که با کد دسترسی طراحی شده در این سامانه برای مراکز تولید محصولات باغبانی، امکان پایش مبادی تولید و استانداردسازی محصولات جهت صادرات و حتی تنظیم بازار داخلی ایجاد خواهد شد.

سامانه دریافت شناسنامه باغات sso.sabak.org یا همان سبک، سامانه ای است که از سوی دولت و سازمان نظام صنفی کشاورزی راه اندازی شده تا دریافت شناسنامه و پروانه را برای باغ داران و فعالین در حوزه باغبانی، میسر ساخته و بدین ترتیب، امکان بهره مندی از امکانات دولتی متعلق به باغات را به موجب این سند، برای فرد فراهم سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست