اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : سرپرست تیم بازرسی پل میانگذر دریاچه ارومیه گفت: هیچ آسیب و تخریبی در این پل مشاهده نشده و این سازه در وضعیت مطلوب سرویس دهی است. این در حالی است که مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان غربی بهار سال گذشته از کاهش استحکام پل میان‌گذر دریاچه ارومیه و ارجاع پرونده این موضوع به دادگاه خبر داده بود.

به گزارش کردپرس، پل میانگذر دریاچه ارومیه به طول یک‌هزار و ۷۰۹ متر، فاصله میان دو شهر تبریز و ارومیه را به ۱۳۵ کیلومتر کاهش داده‌است.

شرکت آزاد راه تبریز- ارومیه تعهد کرده بود تا ۲۰ سال نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه را برعهده بگیرد اما با گذشت ١۵ سال از این قرارداد، هنوز نسبت به نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه اقدام قابل توجهی انجام نشده است.

قطعات یک و دو پروژه هنوز هم از استانداردهای لازم برخوردار نیستند، هرچند گذشته مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفته بود: «از سال ١٣٩٩ تا ١۴٠١ حدود ٣۵ میلیارد ریال برای نگهداری پل میانگذر دریاچه ارومیه هزینه شده است». اما این در حالی است که پیشتر مدیر کل دیوان محاسبات استان با اشاره به کاهش استحکام پل، اعلام کرده بود: «۱۵ درصد عوارض آزادراهی پل میان‌گذر دریاچه ارومیه باید صرف تعمیرات پل می‌شد که با وجود پیگیری‌ها، صورت حساب شفافی در این خصوص وجود ندارد.».

اخیرا سرپرست تیم بازرسی پل میانگذر دریاچه ارومیه در بازدید از پل میانگذر اظهار کرده است: «هیچ آسیب و تخریبی در این پل مشاهده نشده و این سازه در وضعیت مطلوب سرویس دهی است». مرتضی دولتمند افزود: «بازرسی‌های ادواری روزانه از این پل ادامه دارد و همواره این پل رصد می شود».

رییس اداره هماهنگی حمل و نقل اداره‌ کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در این بازدید گفت: «با توجه به اینکه سطح تراز آبی دریاچه ارومیه پایین آمده و ستون های پل و بتن ها خارج از آب قرار گرفته است، امکان قلیایی شدن قطعات وجود دارد که این رصد و کنترل برای تدبیر شرایط جدید انجام می‌گیرد».

آرش امینی با اشاره به همراهی دانشگاه ارومیه در طرح بررسی و کنترل پل میانگذر دریاچه ارومیه گفت: «طبق اعلام کارشناسان تمامی قطعات پل در حال حاضر در سطوح قابل قبول ایمنی است».

به گزارش خبرنگار کردپرس، پل میانگذر دریاچه ارومیه، ١۵ سال بعد از افتتاحی ناقص، همچنان جنجالی و بحث برانگیز است، آن هم در حالی که دریاچه رو به احتضار است و چیزی از آن نگین فیروزه ای باقی نمانده است.

ابتدای این پل و بخشهایی از آن را با خاکریز ساخته اند و مواد تشکیل دهنده اش از مصالح تپه های اطراف دریاچه ارومیه تامین شد تا در وسط دریاچه به جاده تبدیل شود. در این سال ها رنگ و شکل ظاهری دو طرف خاکریز در دریاچه با هم متفاوت بوده و آب در این بخش از دریاچه گردش نمی کرد، زیرا دروازه‌ای که زیر این پل ساخته شده تا آب جریان پیدا کند، کافی نبود. در طراحی سنتی این پل ۳ دروازه در نظر گرفته شده بود که برای ادامه جریان آب، این دروازه‌ها باید ساخته می‌شدند اما در اجرا، این دروازه ها به دلیل هزینه گزاف! حذف شدند.

سخنگوی سازمان فضایی ایران سال گذشته در تایید انتقادات گذشته کارشناسان در خصوص پل میانگذر دریاچه ارومیه در توییتی نوشت: «پل کلانتری نقش بسزایی در خشک شدن دریاچه ارومیه داشته است. میزان مصالح وارد شده به دریاچه برای احداث این میان گذر و برهم خوردن چرخه جریان‌های آبی در نیمه شمالی و جنوبی این دریاچه، یکی از عوامل تخریب اکوسیستم و خشک شدن آن است».

همین نشان می دهد که بعد از بیش از یک دهه، هنوز هم اثرات مخرب پل میانگذر در خشک شدن دریاچه ارومیه محل جدال است! پلی که قسمتی از بزرگراه شهید کلانتری است و قرار بود دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی را به هم متصل می‌کند، اما یکی از عوامل بحران در منطقه شده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست