اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : در حالیکه رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از آزاد سازی ۱۸ کیلومتر از حریم و بستر رودخانه شهرچایی ارومیه خبر می دهد اما هنوز عملیات کامل رفع تصرف اراضی حاشیه سد مهاباد که موضوع زمین خواری در آن بهار امسال تایید شده بود، انجام نگرفته است!

به گزارش خبرنگار کردپرس، موضوع جنجالی اراضی تصرف شده حاشیه سد مهاباد، از سال های گذشته تا کنون ادامه داشته، حاشیه و حریم سد مهاباد نیز در سال های اخیر از سوی کسانی که ادعای مالکیت بر این اراضی را دارند، فنس کشی و دیوار کشی شده است.

موضوعی که در هر برهه ای از دوران مدیریتی مسئولان، با خوانش های متفاوت رو به رو بوده و همین مسئله هم به سال ها بی توجهی به اهمیت سلامت منبع آب شرب مهاباد ختم شده است.

پیشتر مدیر امور آب مهاباد این اراضی را ملک شخصی دانسته بود و مدیر عامل شرکت آب منطقه ایی هم آنها را جز منابع طبیعی معرفی کرده بود!! تا این که با پیگیری های خبرگزاری کردپرس ورود سازمان بازرسی به اراضی تصرف شده حاشیه سد مهاباد انجام و بالاخره زمین خواری در اراضی حاشیه سد مهاباد تایید شد!

پس از پیگیری های مکرر کردپرس، در نهایت چهارم خرداد ١۴٠١، بدون حضور خبرنگاران؛ رفع تصرف بخشی از اراضی حاشیه سد مهاباد انجام گرفت. در این عملیات به دستور دادستان عمومی و انقلاب مهاباد، عملیات آزادسازی حریم و تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز بخشی از اراضی حاشیه سد این شهرستان آغاز  و عملیات اجرایی ۱۰ مورد از آن اجرا شد

هر چند سرپرست بازرسی کل آذربایجان غربی سه روز بعد از این عملیات در خصوص گزارش این سازمان از اراضی تصرف شده حاشیه سد مهاباد به طور اختصاصی به کردپرس گفته بود: با عنایت به چندین بند ایراد قانونی، سازمان بازرسی قوه قضاییه، نسبت به شناسایی و معرفی متخلفان به مراجع مربوطه اقدام کرده و پیشنهادات اصلاحی پیرامون وظایف هر یک از دستگاه های اجرایی دخیل در اراضی واقع در حریم سد مهاباد را به هیات رسیدگی به تخلفات اداری ارائه داده است. (آشکار شدن زوایای پنهان اراضی جنجالی حاشیه سد مهاباد/ محرز شدن کم کاری برخی ارگان های دولتی)

با این حال از آن زمان تا کنون تنها تعداد معدودی از اراضی تصرف شده رفع تصرف شده اند و هنوز هم زمین خواران در اراضی حاشیه سد، حاشیه امن دارند!!

با وجود تداوم این وضعیت در مهاباد، در ارومیه اما رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از آزاد سازی ١٨کیلومتر از حریم و بستر رودخانه شهرچایی این شهر خبر داده و می گوید: «بستر و حریم قانونی رودخانه شهرچای در سنوات گذشته به دلیل سهل انگاری‌های صورت گرفته و ضعف نظارتها مورد تصرف قرار گرفته بود و عرض آن حتی در بعضی از نقاط به کمتر از ٨ متر نیز رسیده و در حقیقت به نهر شهرچایی مبدل شده بود».

ناصر عتباتی با اشاره به اهمیت حفظ منابع ملی و طبیعی و حفاظت از حقوق بیت المال آزاد سازی حریم و بستر رودخانه شهرچایی توسط دستگاه قضایی،  اضافه می کند: «با مساعدت و حمایتهای قضایی و پیگیری‌های دادستان مرکز استان، شرکت آب منطقه‌ای بعد از تعیین و اعلام عمومی حد بستر و حریم رودخانه و رسیدگی اعتراضات از ابتدای شهریور ماه سال گذشته شروع به آزادسازی خط پروژه تعریف شده در دو بازه انجام گرفت که بازه اول از دریاچه ارومیه تا پل آذربایجان (پل سه چشمه) و بازده دوم از پل قویون تا پل ورودی روستای بند بود».

رئیس کل دادگستری استان اضافه می کند: «در این مدت بدون هیچ‌گونه تنشی به دلیل حمایت قضایی و همراهی مردم و مشارکت ادارات بنیاد مسکن، راهداری،شهرداری و سازمان آب با اختیار قرار دادن دستگاههای سنگین، ١٨ کیلومتر پروژه از سد شهرچای تا محل سه‌راهی جانسلو آزادسازی و لایروبی گردید».

او ادامه می دهد: «عرض متوسط آزادسازی ٢۵ تا ۴٠ متر لحاظ شده و بدین منظور ۴٠ هکتار از اراضی کشاورزی آزاد سازی و سه واحد مسکونی و ٢۵عدد آلاچیق غیر مجاز و سایر اشجار و ابنیه‌های غیر مجاز در مسیر تخریب شد و ٨ هزار مترمکعب توسط ماشین‌آلات به خارج از محدوده فعالیت منتقل شدند و حجم خاکبرداری با ایجاد دایک ٢۵٠ هزار مترمکعب است».

رییس کل دادگستری با تاکید بر آزاد سازی حریم و بستر رودخانه شهرچایی ارومیه تا انتهای مسیر می گوید: «این اقدامی در راستای حفظ حقوق بیت المال و حرکتی در جهت احیای دریاچه ارومیه است».

گفتنی است؛ رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی عملیات رفع تصرفات حریم و بستر رودخانه شهرچایی در منطقه بند ارومیه را در بهمن ماه سال گذشته آغاز کرده و در جریان عملیات رفع تصرف در بحث تغییر کاربری اراضی، ساخت و سازهای غیر مجاز، از تشکیل پرونده‌های کیفری برای برخی از متخلفان در حوزه مدیریت و نظارت تشکیل و تحت تعقیب خبر داده بود. در مهاباد اما زمین خواری انگار قصه اش متفاوت است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست