اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / عبدالسلام معروفی : حدود ۸ ماهی  است که کرونا ویروس مهمان ناخوانده منازل و خانه های مردم در سراسر دنیاست و تا حدود زیادی اجتماع و اقتصاد و به تبع آن حتی سیاست جهانی را فلج کرده و جان هزاران نفر را گرفته و مشکلات بیماری ، روانی و ناهنجاری های زیادی را برای میلیون ها نفر ایجاد کرده که کشور ما و استان آذربایجان غربی هم ازاین جنگ ناخواسته با یک دشمن نامرئی در امان نمانده و چالش ها و درگیری های مدیریتی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی هم ایجاد کرده است.

سیاست و دستورات اعمال شده در کشور بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان با سیاست آرامش و تعامل پیش رفت و ستادی با عنوان ستاد مبارزه با کرونا در کل کشورزیرنظر شخص رئیس جمهور و به تبع آن در استان ها به ریاست استانداران شکل گرفت ، هر چند ستادهای استانی بیشتر مجری مصوبات و دستورات کشوری بودند ؛ با این حال  به شرایط جغرافیایی ، اقتصادی و معیشتی باعث ایجاد مشکلاتی در برخی از استان گردید که آذربایجان غربی از آن جمله می باشد.

به رغم همه هشدارها و اطلاع رسانی ها ؛  با نگاهی گذرا به معابر و اماکن عمومی ، بازار ، پارک ها و غیره انگار نه انگار کرونای هست و کرونا با مردم شوخی دارد! ستاد ملی مبارزه با توجه به مشکلاتی که در حوزه اقتصادی و برخی از چالش های مدیریتی داریم در چند طرح جداگانه آخر سر به اجرای فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند رسید و خواستار اجرای این طرح ها توسط مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی گردید که در برخی از موارد در حال رعایت می باشد ولی قریب به اتفاق فضای که در جامعه می بینیم نشانگرعدم رعایت این طرح هاست ! هر چند برخی ایرادات اجرای اصولی این طرح توسط مردم به نحوه اتخاذ تصمیات و عملیاتی کردن آن به خود ستاد و دولت بر میگردد ولی با این حال چالش عدم رعایت توسط خود مردم است و برخی از مردم خیلی راحت با کرونا برخورد می کنند!

مع الوصف گمان می‌کنیم ؛ در امر اطلاع‌رسانی مدیریت کرونا و اجرای فاصله گذاری اجتماعی دچار اشتباهات محاسباتی شده‌ایم. نباید به مردم اطمینان خاطر داده می شد، کرونا تمام شده. مردمی که تنها از نظر اپیدمیولوژیک تنها کمتر از یک درصد مبتلا به این ویروس شده‌اند و ایجاد یک خوشه بیماری در یک محل و افزایش ارتباطات به دلیل غفلت از فاصله گذاری اجتماعی باعث انتقال ویروس در بین جامعه خواهد شد.

در حال حاضر مبتلایان کرونا به حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر و چه بسا بیشتر و شاهد مرگ بیش از ۱۵ نفر بصورت روز در سطح  آذربایجان غربی رسیده ایم  و کرزونا بدون ترمز جان می گیرد و جان می ستاند و بدون شک مردم باید خودشان سخت به رفتارهای بهداشتی ، فاصله‌گذاری اجتماعی و مدیریت بیماری در ساختار خانوادگی خود تن  داده و کرونا را تمام شده ندانند و بیش از گذشته رعایت کنند و رسالت ستاد مبارزه با کرونا در تبیین ساختارهای هشداردهی و اعمال برخی از مقررات سفت و سنگین در این حوزه بسیار مهم و حیاتی می باشد.

با توجه به مشکلاتی که در بطن جامعه وجود دارد متاسفانه هنوز در آذربایجان غربی بر خلاف برخی از استان ها با افزایش شدید مبتلایان روبرو هستیم ؛ بدون شک در کنار همه اقدامات مدیریتی ، پیشگیرانه ، آموزشی ، فرهنگی ، سلبی و حتی قهری اگر متولیان امر با جدیت بیشتری در راستای برخورد،  کنترل، اعمال محدویت ها و هشداردهی اقدام نکنند و مردم نیزهمراهی بهتری نداشته باشند و در روی دیگر سکه با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم این استان که از مناطق کم برخوردار در سرانه درآمد ملی و منطقه ای می باشد و با توجه به فصل برداشت محصولات کشاورزی ، افزایش تجمعات خانوادگی و دورهمی های جوانان،  حضور مردم در بازار وعدم رعایت اصناف ، آغاز بکار واحدهای تولیدی و فعالیت صنوف مختلف ، مسافرت های بین شهری و استانی و کاهش آستانه تحمل مردم برنامه ریزی اصولی نگردد به نظر می رسد  ایام  پیش روبرای مردم این منطقه بسیار سخت خواهد وحال که جای برای بستری و حضور بیماران کرونایی در مراکز درمانی و بهداشتی استان هم نداریم  و با کمبود شدید تخت مواجه هستیم شاهد پرپر شدن شهزروندان زیادی خواهیم شد و از کرونای که با کسی تعارف ندارد در امان نخواهد بود.

با این اوصاف ؛ با تاکید بر اینکه باید راهبری اجتماعی را افزایش داد و برای کسانی که رعایت نمی کنند برخورد کرد چون خیلی از کارشناسان و صاحب نظران امر معتقدند هر چقدر هم حاکمیت و مسؤولان برنامه ریزی قوی تر و اصولی تر نداشته باشند، ره بجای نخواهیم برد ؛ نقش اصلی در این کاهش آمار را خود مردم بر عهده دارند و تا زمانی که جامعه همراهی بیشتری نداشته و همه مهره‌ های مبارزه و ریشه کنی درست چیده نشود نمی توان امیدوار به کاهش مبتلایان و مرگ و میرها شد ؛ تا زمانی که مردم خودشان جلوی یکه تازی کرونا نایستند و این ویروس منحوس را جدی نگیرند به راحتی باید شاهد مرگ عزیزان خود بوده و باید ماهها این مصیبت و بلا را تحمل کرد و شاهد مشکلات و چالش های بیشتری درحوزه های مختلف اقتصادی و احتماعی هم باشیم.

به ‌نظر می‌رسد در حال حاضر با توجه به شرایط پیش رو ؛ مهمترین وظیفه رسانه پرداختن به تحلیل راه کارهای موجود برای مقابله با وضعیت فعلی است ، ایمنی جمعی ، اتخاذ سیاست تهاجمی در شرایط فعلی و … که رسانه می تواند به عنوان بازوی کمکی برای عبور از این بحران نقش آفرینی موثری داشته باشد.

پس تا دیر نشده ؛ باید یک همگرایی عمومی از سوی رسانه ها ، نمایندگان مجلس در خانه ملت ، مسوولان و متولیان امر ، خود مردم ، همه و همه در این جنگ نابرابر و یک چالش جدی تر ایجاد کنیم تا بلکه میزان خسارت های معنوی و مادی این بحران به حداقل برسد و روزهای خوش گذشته را باز یابیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست