اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : یکی از مسئولین روابط با جمهوری اسلامی ایران در دولت اقلیم کردستان در گفتگو با کردپرس، درباره‌ میزان تاثیرات تحریم های آمریکا علیه‌ ایران بر حجم مبادلات بازرگانی و سطح روابط فی مابین، گفت: تاکنون در ارتباط با تحریم های آمریکا علیه‌ ایران و پایبندی ما به‌ این تحریم ها، از سوی دولت اقلیم کردستان هیچ چیز به‌ ما ابلاغ و اعلام نشده‌ است.
کردپرس: بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، این کشور ذیل تحریم های ثانویه ۱۳ آبان ماه خود، تحریم های حوزه نفتی، کشتیرانی، پولی و مالی را از ۱۴ آبان ماه به طور رسمی، علیه ایران اعمال خواهد کرد.

لیست تحریمی آمریکا به ۷۰۰ مورد رسیده است که ۳۰۰ مورد هم بیشتر از لیست تحریمی دولت باراک اوباما است.

 در این میان کشور عراق و اقلیم کردستان به‌ عنوان بخشی از این کشور، دارای روابط گسترده‌ تجاری و بازرگانی با جمهوری اسلامی هستند و وجود مرزهای مشترک، اهمیت این روابط به‌ ویژه‌ در مقطع تحریم ها را دو چندان می کند.

 طی روزهای اخیر گزارش های ضد و نقیض از تاثیر دور جدید تحریم های آمریکا علیه‌ ایران بر حجم مبادلات بازرگانی میان اقلیم کردستان و ایران منتشر شده‌ است.

 عبدالله آکره یی یکی از مسئولین واحد روابط با جمهوری اسلامی ایران در دولت اقلیم کردستان در مصاحبه با  کردپرس در خصوص میزان مبادلات تجاری و بازرگانی میان ایران و کردستان عراق با وجود موج جدید تحریم های آمریکا علیه‌ ایران، گفت: پیش تر سطح مبادلات بازرگانی میان ایران و اقلیم کردستان عراق در سطح پایینی بود، اما برگزاری کنفرانس تجاری مشترک میان ایران و اقلیم کردستان در اربیل با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و مجموعه‌ ای از شرکت ها و بازرگان ها و صاحبان مشاغل طرفین، دارای تأثیرات مثبت بسیاری بر روابط و حجم مبادلات بازرگانی و همچنین فعال شدن سه‌  دروازه‌ مرزی رسمی شد.

 آکره یی افزود: پس از برگزاری کنفرانس مشترک اقتصادی میان ایر‌ان و اقلیم کردستان در اربیل شاهد تداوم کندی کار و عدم افزایش مبادلات بازرگانی در مرز تمرچین بودیم و به‌ همین دلیل نشست تخصصی مشترکی میان معاونین استاندارهای اربیل اقلیم کردستان و آذربایجان غربی در ایران با حضور مدیران گمرک و کنسولگری ایران در اربیل و واحد روابط با جمهوری اسلامی ایران در اداره‌ روابط خارجی اقلیم کردستان، برگزار شد.

این نشست دارای نتایج بسیار خوب و قابل قبولی بود، زیرا محور نشست بر موارد تخصصی مربوط به‌ دلایل عدم کارآمدی و بازدهی قابل انتظار دروازه‌ مرزی تمرکز داشت.

 وی خاطرنشان ساخت: در این نشست و نشست های قبلی نیز به‌ صورت شفاف و صریح بر سر همه‌ مسائل میان طرفین به‌ ویژه‌ در ارتباط با دروازه‌ های مرزی گفتگو شد و نتیجه‌ این رایزنی ها نیز افزایش حجم مبادلات تجاری و بازرگانی بود، به‌ گونه‌ ای که‌ این میزان به‌ دو برابر قبل افزایش یافت. خوشبختانه‌ هم اکنون این روند ادامه‌ دارد و طرفین از سطح و حجم مبادلات راضی هستند.

 این مقام اقلیم کردستان درباره‌ میزان تاثیرات تحریم های آمریکا علیه‌ ایران بر حجم مبادلات بازرگانی و سطح روابط فی مابین، گفت: تاکنون در ارتباط با تحریم های آمریکا علیه‌ ایران و پایبندی ما به‌ این تحریم ها از سوی دولت اقلیم کردستان چیزی به‌ ما ابلاغ و اعلام نشده‌ است و همه‌ چیز به‌ ویژه‌ مبادلات بازرگانی و امورات روند طبیعی خود را طی کرده‌ است و هیچ ممانعتی در روند مبادلات و روابط مشاهده‌ نمی شود.

 مرتضی عبادی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل هفته‌ گذشته‌ با کریم سنجاری وزیر داخلی و سرپرست وزارت پیشمرگ  اقلیم کردستان پیرامون آخرین تحولات اقلیم کردستان و مناسبات امنیتی و انتظامی و  تجاری ایران با منطقه اقلیم کردستان عراق گفتگو کرد. عبدالله‌ آکره‌ یی در خصوص این دیدار گفت: محورهای گفتگوی وزیر داخلی اقلیم کردستان و مرتضی عبادی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل، روابط فی مابین، بررسی نشست ها و تصمیمات کمیته‌ عالی امنیتی مشترک در راستای  حصول نتایج قابل انتظار در افزایش سطح همکاری ها و مبادلات بازرگانی و حل مشکلات در این باره‌ بود.

مقام مسئول در روابط اقلیم کردستان عراق با ایران در ارتباط با انتظارات از مسئولین جمهوری اسلامی برای گسترش و تعمیق روابط سیاسی و بازرگانی فی مابین، گفت:  لازم است هر دو طرف اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران تسهیلات لازم برای افزایش مبادلات بازرگانی، رفت و آمد بازرگان ها و صاحبان مشاغل، ورود و خروج شهروندان و مسافران از  مرزها را فراهم آورند و حل مشکلات مربوط به‌ مسافرت شهروندان دو طرف و زمینه‌ سازیی لازم برای سرمایه‌ گذاری را در اولویت قرار دهند و موانع در همه‌ حوزه‌ها برداشته‌ شود، به‌ ویژه‌ در مسائل مربوط به‌ امنیت نگرانی ها رفع گردد.

 پیشتر نیز دلشاد شعبان نماینده‌ پیشین حزب دمکرات در پارلمان کردستان عراق و از کادرهای شناخته‌ شده‌ این حزب در ارتباط با موضع احتمالی اقلیم کردستان درباره‌ تحریم های آمریکا علیه‌ ایران به‌ کردپرس گفت: اقلیم کردستان بخشی از عراق است و این کشور نیز یکی از اعضای سازمان ملل می باشد و هم زمان به‌ نوعی تحت قیمومیت آمریکا است‌. یکی از موارد اجباری که‌ دولت مرکزی عراق باید از زاخو در کردستان تا بصره‌ در جنوبی ترین نقطه‌ کشور به‌ آن پایبند باشد این است که‌ نقل و انتقال درآمدهای حاصل از صادرات و فروش ۵ میلیون بشکه‌ کنونی نفت کشور در دست آمریکا است. یعنی اگر آمریکا بخواهد این کانال را مسدود کند، عراق هیچ چیز دیگری در اختیار ندارد. زیرا ۸۵ درصد بود‌جه عراق از درآمدهای نفتی تأمین می شود و  فقط ۱۵ درصد آن وابسته‌ به‌ درآمدهای داخلی است.  در چنین شرایطی که‌ شرح آن رفت، عراق از نظر اقتصادی فلج خواهد شد.

 وی افزود: در موضوع تحریم های آمریکا علیه‌ ایران، عراق هیچ راه‌ دیگری به‌ جز پایبندی به‌ تحریم های پیش رو ندارد. اقلیم کردستان بخشی از عراق است و تمامی مبادلات ما با ایران یا ترکیه‌ از طریق دروازه‌ های مرزی صورت می گیرد و اداره‌ و مسئولیت این دروازه‌ ها هم بر اساس قانون اساسی عراق بر عهده‌ دولت مرکزی می باشد و هر تصمیمی که‌ دولت مرکزی عراق به‌ ویژه‌ در ارتباط با مبادلات بازرگانی با ایران اتخاذ کند، اقلیم کردستان نمی تواند از این تصمیمات تخطی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست