اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : استان آذربایجان غربی با ۵۳۱ نفر داوطلب نمایندگی مجلس تنها نام ۵۰ زن را در روزهای نام نویسی ثبت کرده که این تعداد از متوسط کشوری کمتر بوده و سهم چندانی را به خود اختصاص نداده است.

هر چند این آمار نشان می دهد که تعداد داوطلبان نسبت به دوره دهم مجلس، ۸۰ نفر افزایش یافته است اما همچنان سهم ثبت‌نام‌کنندگان در آذربایجان غربی ، از سهم نمایندگان این استان در مجلس کمتر است.

در بین تعداد ثبت نام کنندگان از ۵۳۱ نفر تنها نام ۵۰ زن دیده می شود که این تعداد از متوسط کشوری کمتر بوده و سهم چندانی به خود اختصاص نداده است. بر اساس آمار اعلام شده در آذربایجان غربی سهم زنان از تعداد ثبت‌نام‌شدگان استان ۹.۵ درصد است در حالی این سهم در کشور به بیش از ۱۱.۵ درصد می‌رسد.

هر چند تعداد زنان داوطلب در این دوره نسبت به دوره  قبل با ۳۸ نفر ثبت نام کننده زن، افزایش یافته است اما این استان همچنان با ۴۸۱ نفر کاندید مرد نشان داده که زنان برای دستیابی به سطوح بالای مدیریتی و رفع تبعیضات جنسیتی راهی طولانی در پیش دارند.

بیشترین آمار داوطلبین زن ثبت نام کننده هم متعلق به ارومیه، مرکز استان با ۲۵ نفر کاندید زن است که نیمی از تعداد زنان داوطلب استان را شامل می شود. پس از آن بیشترین کاندید زن در حوزه انتخابیه خوی و چایپاره با ۸ نفر، و سپس بوکان و میاندوآب هر کدام با چهار کاندید زن قرار دارند.

کمترین حضور کاندیداهای زن نیز به چهار حوزه‌ انتخابیه (ماکو، شوط، پلدشت و چالدران)، (مهاباد)، (نقده و اشنویه) و (پیرانشهر – سردشت) مربوط می شود.

با اعلام افزایش ۱۸ درصدی ثبت نام کنندگان در آذربایجان غربی بیشترین ثبت نامی های در مرکز استان با ۱۶۳ کاندید انجام گرفته و در حوزه نقده و اشنویه ۶۹ نفر، خوی و چایپاره ۴۹ نفر، شاهین دژ و تکاب ۴۷ نفر، سلماس ۳۵ نفر، میاندوآب ۳۰ نفر، پیرانشهر و سردشت ۲۹ نفر، ماکو،چالدران،شوط و پلدشت ۴۱ نفر و بوکان ۳۵ نفر در مدت زمان قانونی ثبت نام نمودند.

از این افراد ۸۱ نفر فرهنگی، ۵۹ نفر استاد دانشگاه، ۱۴۵ نفر کارمند، ۴۷ نفر بازنشسته، ۵۸ نفر شغل آزاد، ۱۶ نفر بیکار، ۹ نفر نماینده مجلس، ۲۱ نفر پزشک، ۷۲ نفر سایر مشاغل، ۷ نفر روحانی، ۳ نفر نظامی و ۱۳ نفر نیز شغل وکالت یا قضاوت را عهده دار هستند.

 ۲۹ درصد از ثبت نام کنندگان دارای سابقه ایثارگری و ۵ درصد سابقه نمایندگی مجلس هستند و ۲۳ درصد نیز دارای سابقه ثبت نام در ادوار گذشته مجلس را دارند.

۱۰ حوزه انتخابیه استان آذربایجان غربی در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی نسبت به دور دهم در بیشتر شهرها با افزایش تعداد ثبت نام کنندگان روبه رو بوده است. چنانچه در حوزه نقد و اشنویه بعد از مرکز استان به نسبت به سایر حوزه ها افزایش محسوسی را از ۴۱ نفر در دوره دهم به ۶۹ نفر در دوره یازدهم نشان می‌دهد.

 سایر حوزه ها نیز دارای افزایش اند و تنها حوزه‌ای که در استان آذربایجان غربی نسبت به دوره دهم با کاهش تعداد ثبت نامی روبرو بوده شهرستان مهاباد است. در این حوزه انتخابیه در دوره دهم ۴۶ نفر و در دوره یازدهم ۳۱ نفر ثبت نام کرده اند. البته  این حوزه انتخابیه در روزهای اول ثبت نام نیز دارای کمترین میزان ثبت نامی ها بود.

در میان این اسامی داوطلبین هم حضور ۹ نفر از نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی در کنار چهره های جدید نشان می دهد که نمایندگان فعلی به راحتی دل از کرسی های مجلس نمی کنند هر چند در این استان ۳ تن از نمایندگان در حوزه های بوکان و میاندوآب، تکاب و شاهین دژ پیشتر اعلام کرده بودند که قصد شرکت دوباره در انتخابات را ندارند.

تحلیل های آماری نشان می دهد در این دوره  ۲۸ نفر با مدرک کمتر از کارشناسی‌ارشد و ۱۶ نفر بیکار هم دیده می شود و حدود ۷۵ درصد کل داوطلبان نیز کمتر از ۵۰ سال سن دارند.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات آذربایجان غربی، ۸۳ نفر از کاندیداها دارای مدرک دکترا ، ۱۷ نفر دارای مدرک حوزوی ، ۱۸ نفر معادل و ۳۲۴ نفر کارشناس ارشد بودند که از این تعداد ۸۱ فرهنگی، ۲۰ پزشک، ۵۹ استاد دانشگاه، ۱۴۱ کارمند، ۴۵ بازنشسته، سه نظامی و هفت نفر روحانی ثبت نام کرده اند.

به گزارش کردپرس  ؛ سوای این تحلیل های آمارهای باید منتظر ماند و دید تا روز اعلام تایید صلاحیت ها کدام یک از کاندیداها در این گردونه باقی می مانند و فضای جنسیتی این استان پس از اخذ تاییدیه ها چگونه خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست