اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مراسم بزرگ استانی دادگستری و شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی با حضور رییس‌کل دادگستری و اعضای شورای قضایی آذربایجان‌غربی برگزار شد.

به نقل از روابط‌عمومی دادگستری آذربایجان‌غربی، در این مراسم، هادی صمدی معاون قضایی ریس‌کل دادگستری و رییس شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی، ضمن ارائه آمار تفکیکی از تعداد و میزان تحصیلات قضات و کارکنان شوراهای حل اختلاف استان اظهار داشت: نقش شوراهای حل اختلاف در کاهش پرونده‌های ورودی به محاکم بسیار موثر است بطوری که در سال گذشته از ۴۵۳ هزار پرونده وارده، ۴۹٫۴درصد به شوراهای حل اختلاف ارجاع شده است.

وی افزود: از میزان پرونده ورودی در سال گذشته، ۲۲۳۶۰۰ پرونده مختومه شد که از بین آنها ۳۸درصد از طریق مصالحه حل و فصل شوند که از میانگین کشوری نیز بالاتر است.

وی با اشاره به نقش شوراهای حل‌اختلاف در کاهش میزان طلاق در استان و خصوصاً شهرستان ارومیه گفت: سال گذشته ۱۳۶۹ فقره پرونده طلاق وارد شده بود که ۶۹۲ فقره مربوط به ارومیه است و سعی شده در تمامی موارد ابتدا از طریق صلح و سازش نسبت به مختومه شدن پرونده اقدام شود.

رییس شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی یادآور شد: معتقدیم حتی اگر یک مورد پرونده خانواده را که منجر به فروپاشی آن می‌شود حل و فصل کرده و از فروپاشی آن جلوگیری کنیم، رسالت خود را انجام داده‌ایم.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در شوراهای حل‌اختلاف آذربایجان‌غربی گفت: دوره‌های آموزشی متنوعی در شوراهای حل اختلاف برگزار می‌شود و نیز بر آن هستیم که مطابق دستور رییس قوه‌قضاییه مبنی بر تحول در ساختار قوه، شوراهای حل اختلاف را به عنوان عضوی فعال از قوه‌قضاییه متحول کنیم.

صمدی در پایان اظهار امیدواری کرد: امیدواریم در نیمه نخست سال جاری قوانین مربوط به شورهای حل اختلاف مشخص و در مجلس به نتیجه رسیده و ابلاغ شود.

در ادامه این برنامه، حجت‌الاسلام عسگر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری به عنوان میهمان ویژه ضمن گرامیداشت هفته قوه‌قضاییه و بزرگداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر ۷تیر خصوصاً شهید آیت‌الله دکتر بهشتی به عنوان اولین رییس دستگاه قضا اظهار کرد : شهید دکتر بهشتی در مدت کمی که بعد از پیروزی انقلاب مسئولیت ریاست دستگاه قضایی را بر عهده داشتند آماج تهمت‌های فراوانی بودند و حتی افرادی که با انقلاب همراه و با امام خمینی(ره) هم رأی بودند نیز تحت تاثیر تبلیغات زهرآگین ضدانقلاب و منافقین قرار داشتند.

وی افزود: اما در نهایت شهادت ایشان و یاران باوفای ایشان فضا را دگرگون کرد و ورق را برگرداند و به اثبات رسانید که راه ایشان راه انقلاب و تلاش ایشان برای توسعه انقلاب و کشور بود و فردی ژرف‌اندیش و دورنگر بوده‌اند که موجب هجمه دشمنان قرار گرفته‌اند.

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: گاهی برخی از آسیب‌های فکری، اجتماعی و فرهنگی با اخلاق، روشنگری و تبیین و تشریح قابل بیان نیست و باید عده‌ای جان خود را فدا کنند و به شهادت برسند تا تببین لازم انجام و نتیجه مطلوب حاصل شود و آسیب مذکور کاهش پیدا کند.

وی در خصوص برخی معضلات فرهنگی اظهار داشت: کارهایی که مسئولین فرهنگی انجام می‌دهند کافی نیست و باید برخورد قانونی نیز انجام شود. نباید در برابر معضلات منفعل بود و باید در چارچوب قانون فعال بود و همه ما می‌توانیم با عمل خود در رفع آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرین باشیم.

دیرباز با اشاره به سوابق قوه‌قضاییه گفت: اگر مروری بر سوابق و عملکرد قوه‌قضاییه از ابتدای انقلاب تاکنون داشته باشیم خواهیم دید که روند طی شده توسط این قوه سیر صعودی داشته است که این سیر صعودی به لحاظ اصلاح ساختارها و نیز تاثیرگذاری اجتماعی رو به رشد بوده است که این موضوع مدیون زحمات و فداکاری‌ قضات و کارمندان قوه‌قضاییه است.

وی با اشاره به جایگاه رفیع قضاوت در اسلام و نیز سایرکشورهای جهان گفت: در صدر اسلام حضرت امیرالمومنین(ع) بدون در نظر گرفتن جایگاه خود در نقش یک متهم در دادگاه حاضر می‌شوند و این نشان دهنده جایگاه والای قضاوت است. همچنین با نگاهی به جایگاه قضاوت در سایر کشورها می‌بینیم که قاضی جایگاه ویژه‌ای را در آنها دارد و امیدواریم روزی برسد که قضات شریف، بالاترین منزلت را داشته باشند.

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: در این میان نباید از نقش برجسته کارمندان دستگاه قضایی غافل شد که نقش ویژه‌ای در تحقق عدالت دارند و علی‌رغم حقوق کم و مشکلات متعدد اقتصادی در کنار قضات و بقیه مسئولین تلاش می‌کنند که به بهترین وجه انجام وظیفه کنند.

وی خاطرنشان کرد: در تمام دنیا در زمینه حبس‌زدایی و جرم‌زدایی اقدامات خوبی انجام شده که باید از آنها استفاده کرد البته این استفاده نه به معنای تقلید بلکه به معنای آشنایی و کسب تجربه است.

دیرباز افزود: آذربایجان‌غربی یک استان مرزی است و می‌توان با صلاحدید رییس و مدیران قوه‌قضاییه از تجارب قضایی کشورهای همسایه استفاده کرد.

وی قوه‌قضاییه را محل وحدت بین حوزه و دانشگاه دانست و گفت : قوه‌قضاییه جایگاه ویژه‌ای در وحدت حوزه و دانشگاه دارد و این یک افتخار برای این قوه است چرا که از اهداف انقلاب اتحاد بین حوزه و دانشگاه بوده است که تحقق آن موجب پیشرفت بیشتر کشور خواهد بود.

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری حمایت از قضات شجاع و انقلابی را لازم دانسته و افزود: قوه قضاییه باید از قضات شجاع و انقلابی که توانسته‌اند رای خوب و قانونمند آن هم با شجاعت کافی صادر کنند حمایت کنند چرا که این حمایت منجر به کاهش مفاسد در آن منطقه خواهد بود.

وی یادآور شد: در هرجایی که یک قاضی نتوانسته رای خود را با شجاعت کافی صادر کند، در برهه‌هایی مافیای قدرت و ثروت در آنجا قد برافراشته است.

دیرباز در پایان با اشاره به اهمیت معاونت فرهنگی در قوه‌قضاییه گفت: پرداختن به امور فرهنگی در کنار کار قضایی مهم است و می‌توان با توجه به وضعیت هردسته از پرونده‌ها، راهکار فرهنگی متناسب با آن نیز ارائه کرد و ذکر این نکته ضروری است که در هر عملی که نیت ما برای خداوند باشد، خدا به ما کمک خواهد کرد.

در ادامه این برنامه، علی‌اکبر گروسی، رییس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی ضمن گرامیداشت هفته قوه‌قضاییه و نکوداشت یاد و خاطره شهدای ۷ تیر و خصوصاً شهید آیت‌الله بهشتی به عنوان اولین رییس دستگاه قضا اظهار کرد: کارکنان دستگاه قضایی خدوم‌ترین کارکنان در کشور هستند و با همه کمبودها و مشکلات و به تعبیری نامهربانی‌ها در خدمت مردم هستند.

وی افزود: دادگستری صرفا به معنای دستگاه قضایی نیست بلکه ادارات‌کل ثبت‌اسناد و املاک و پزشکی قانونی، سازمان‌های بازرسی‌کل و زندانها و نیز شوراهای حل اختلاف را نیز شامل می‌شود که در جهت اجرای عدالت، تثبیت مالکیت، ایجاد امنیت روانی و آرامش اجتماعی تلاش می‌کنند.

رییس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: هدف ما این است که هرکسی که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کند احساس آرامش به وی دست دهد و این مهم محقق نمی‌شود مگر اینکه قضات مخلص، مجاهد و شجاع در آن حضور داشته باشند.

وی با اشاره به شرایط سخت جذب قضات و کارمندان در دستگاه قضایی گفت: برای ورود یک نفر به عنوان قاضی یا کارمند در دستگاه قضایی مراحل بسیار سخت و پیچیده‌ای وجود دارد که شاهدیم از میان خیل کثیر فارغ‌التحصیلان حوزه و دانشگاه صرفا تعداد اندکی می‌توانند از این مراحل بگذرند و به عنوان قاضی یا کارمند در دستگاه قضایی مشغول به کار شوند.

گروسی خاطرنشان کرد: ورود به دستگاه قضا پایان کار نیست چرا که نظارت سخت و پیچیده‌ای وجود دارد که عملکرد و رفتار قضات را پایش و بر عملکرد کارکنان نظارت دارد و در هیچ نهاد و ارگانی در کشور به این اندازه نظارت وجود ندارد.

وی با اشاره به ارتقای وضعیت معیشت کارکنان دستگاه قضایی اظهار کرد: امید داریم در دوره جدید و با انتصاب رییس جدید قوه‌قضاییه با توجه به طرح‌های اعلامی گام‌های مهمی در ارتقای وضعیت معیشتی کارکنان برداشته شود.

رییس‌شورای قضایی آذربایجان‌غربی با اشاره به مشکلات موجود دادگستری استان گفت : آمار و عملکرد دادگستری آذربایجان‌غربی قابل توجه است اما متاسفانه فقط ۴۵ درصد از کادر قضایی و ۴۳درصد از کادر اداری مورد نیاز با توجه به حجم بالای مراجعات و پرونده‌های وارده تامین شده است.

وی افزود: با این حال و علیرغم تعداد کم نیروی انسانی، با روحیه‌ ایثار و فداکاری قضات و کارمندان، نتایج درخشانی در انجام امورات وارده حاصل شده است.

گروسی در پاسخ به سخنان سخنان عسگر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری در خصوص استفاده از تجربیات قضایی سایر کشورها و خصوصاً کشورهای همسایه اظهار کرد: قبول داریم که باید با نظام‌های قضایی کشورهای دیگر آشنا شده و در اجرای بهتر عدالت گام برداریم و امیدواریم در آینده این موضوع محقق شود.

وی در پایان گفت: در دوره رییس جدید قوه‌قضاییه در کنار انجام برنامه‌های تدوین شده قبلی، برنامه‌های جدیدی با محوریت اخلاق‌مداری طرح‌ریزی شده‌اند که هدف از آن جلب حداکثری اعتماد مردم و تسهیل ارائه خدمات به آنها و همچنین کمک به دولت در کاهش فشارهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست