اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مراسم افتتاح و کلنگ زنی همزمان ۳۷۳ پروژه عمرانی اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی استان با اعتبار ۱۳۲۰ میلیارد ریال با حضور محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی، ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس، مسوولان استانی و شهرستانی به مناسبت گرامیداشت هفته دولت بصورت ویدیو کنفرانس  در ارومیه انجام گرفت.

مصرف آب کشاورزی آذربایجان غربی باید چهار میلیارد متر مکعب کاهش یابد

استاندار آذربایجان غربی در این مراسم گفت: فرآوری محصولات کشاورزی و جلوگیری از خام فروشی در استان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

محمد مهدی شهریاری افزود: کشاورزان استان درسالهای اخیر اهتمام خاصی به تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های آبیاری مدرن داشتند که امید است با بهره گیری از این شیوه های نوین به افزایش تولید با استفاده بهینه از اب در اراضی کشاورزی دست یابیم.
شهریاری اظهار کرد: هفت میلیارد متر مکعب از اب دریاچه ارومیه برای کشاورزی سنتی مصرف میشود که باید این میزان به سه میلیارد متر مکعب کاهش یابد.
وی با اشاره به وضعیت سیب صنعتی تولیدی در استان نیزادامه داد: انباشت سیب صنعتی در کنار جاده های استان چهره نامطلوبی از سیمای کشاورزی استان ارائه می کند و سعی شده این موضوع در سالهای اخیر حل شود.
استاندار آذربایجان غربی افزود: در راستای انباشت سیب صنعتی در سه سال اخیر ساماندهی این موضوع در دستور کار بوده ولی در سال گذشته باز شاهد تخلفاتی در این زمینه بودیم که امید است با همکاری و کنترل مسولان این موضوع به شکل بهداشتی حل شود و صنایع تبدیلی استان نیز به مواد اولیه بهداشتی دسترسی داشته باشند.
وی ادامه داد: در سه سال اخیر تاکید بسیاری برجمع اوری میوه ها به صورت بهداشتی شده است و امید است با همکاری همه عوامل دخیل از تولید کنندگان گرفته تا واسطه های خرید این مشکل برطرف شود و کشاورزان تولیدات خود را به مراکز مجاز و بهداشتی عرضه کنند.

بهره‌برداری از ۶۰۱۲ طرح عمرانی، اقتصادی و تولیدی در بخش کشاورزی استان به همت دولت تدبیر و امید

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : بهره‌برداری از ۶۰۱۲ طرح عمرانی، اقتصادی و تولیدی در بخش کشاورزی استان به همت دولت تدبیر و امید در طول ۸ سال گذشته انجام گرفته است.

 رسول جلیلی با اشاره به سیمای بخش کشاورزی استان افزود: در طول فعالیت دولت تدبیر وامید ۶۱۰۲ طرح با سرمایه گذاری ۱۶۰۸ میلیارد تومان افتتاح شده است و در این طرح ها برای بیش از ۲۱هزار و ۱۶۴ نفر اشتغالزایی شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: در هفته جهاد کشاورزی سال جاری ۲۱۰پروژه و از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۶۷ طرح با اعتبار ۱۵۲ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۲۰۳۸ نفر افتتاح و به بهره برداری رسیده است.
جلیلی با ارائه گزارشی از وضعیت پروژه‌های افتتاحی در استان گفت : امروز ۳۵۷ پروژه با اعتبار ۱۱۵ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۱۵۴۸ نفر در سراسر استان به دستور مقام عالی استان افتتاح می شود و ۱۶ پروژه نیز با اعتبار ۱۶ میلیارد و ۶۲۶ میلیون تومان و اشتغالزایی ۴۶۳ نیز به مناسبت هفته دولت کلنگ زنی می شود.
 جلیلی با اشاره به اینکه در سال جاری باوجود شیوع کرونا و تحریم های ظالمانه اقدامات خوبی در اشته وبه عنوان قطب کشاورزی در کشور محسوب می شود.
وی با اشاره به جزئیات طرحهای قابل افتتاح در هفته دولت اظهارکرد: اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار، لایروبی و مرمت قنوات، خط انتقال اب با لوله ، تهیه، توزیع انبار و نهاده های کشاورزی، احداث و تجهیز گلخانه هیدرو پونیک سبزی و صیفی ، واحد بسته بندی انواع بذر، حبوبات و غلات، کشتارگاه صنعتی دام ، واحد تولیدی مرغ گوشتی ، بسته بندی مرغ و تولید پودر گوشت مرغ ، واحد تولیدی انواع ابمیوه ، پوره و کنسانتره ،آبرسانی به عشایر و مرمت و بازسازی ایل راه عشایری، اجرای عملیات آبخیزداری ، پروار بندی بره و گوساله ، پرورش اسب ، دامداری کوچک روستایی، گوساله پرواری ، پرورش ماهیان سردابی از جمله این طرحها است.
جلیلی افزود: در حال حاضر برای ۸۰ مرکز خرید وفروش محصولات کشاورزی در استان مجوز صادر شده تا از هدر رفت محصولات کشاورزی و انباشت آنها در جاده های استان جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت خرید تضمینی گوجه فرنگی هزار تومان اعلام شده، افزود؛ هم اکنون قیمت خرید گوجه فرنگی در کارخانجات استان بین ۸۵۰ تا هزار تومان بوده و سعی داریم برای حمایت از کشاورزان این نرخ را به پیشنهاد سازمان حمایت از تولیدکنندگان به قیمت ۱۲۰۰ تومان افزایش دهیم .
ضرورت کاهش واسطه گری در بازاررسانی محصولات کشاورزی
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: مهترین دلیل سهم پایین کشاورزان از تولید، وجود سیستم‌های دلالی است که باید نقش واسطه گران در بخش کشاورزی استان کاهش یافته و کمرنگ تر شود
حجت الاسلام سید سلمان ذاکر افزود: آذربایجان‌غربی همانگونه که قطب تولیدات معدنی است، قطب تولید محصولات کشاورزی هم بوده و در تولید محصولات بسیاری مانند عسل رتبه اول کشوری را دارا است.
حجت الاسلام ذاکر، معضل واسطه گری در کشاورزی را یکی از بزرگترین چالشهای این بخش بیان کرد و گفت: این موضوع باید حل شود چرا که عامل بسیاری از تورم ها واسطه ها هستند‌ که بدون تلاش و زحمت حق کشاورزان را پرداخت نمی‌کنند.
وی اضافه کرد: واسطه ها در این میان در خرید و فروش محصولات کشاورزی سود کلانی را به جیب میزنند و لازم است تا حذف شوند و کارخانه داران مستقیم وارد خرید محصول سیب و محصولات کشاورزی شوند.
نماینده مردم شهرستان ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در خصوص بهره مندی از ظرفیتهای بخش شیلات در استان عملکرد رضایت بخشی اتجام نگرفته است گفت: دریاچه ارومیه بهترین بستر برای پرورش آرتمیا است و می توان با ارایه طرح ها و راه اندازی نهضت شیلات بسیاری از محصولات از جمله خاویار و به خصوص آرتمیا را که متقاضیان جهانی دارند، به کشورهای اروپایی و همسایه صادر و از این طریق ارز قابل توجهی عاید استان می شود.
حجت الاسلام ذاکر اظهار کرد: امسال حمایت از کشاورزان مطلوب بوده‌است و لازم است تا تشریفات صادراتی همچنان که به روسیه کاهش یافته در زمینه سایر کشورها نیز حمایتهای دولتی انجام شود و از بازارهای کشورهای عراق و ترکیه نیز غافل نشد.
حجت الاسلام ذاکر بااشاره به اقدامات خوب انجام شده در خصوص تجهیز اراضی کشاورزی استان به سیستم های نوین آبیاری ادامه داد: عملیات اجرایی دو سد بزرگ نازلو و باراندوز چای ارومیه نیز برای تسهیل در آبیاری اراضی باید تکمیل شوند.
در این مراسم ۳۷۳ پروژه کشاورزی با اعتبار ۱۳۲۰ میلیارد ریال در استان بصورت ویدئو کنفرانس همزمان با آخرین روز از هفته دولت افتتاح و کلنگ زنی شد.
لازم به ذکر است که سه طرح مرکز جمع آوری سیب صنعتی و خرید و فروش محصولات کشاورزی در مسیر جاده اشنویه بالانج ، طرح آبیاری تحت فشار در روستای تومتر ارومیه و فاز اول کارخانه تولید انواع کنسانتره، آب میوه، پوره میوه و سبزیجات و انواع رب در شهرستان میاندوآب از جمله طرح هایی بودند که به صورت نمادین در حین برگزاری مراسم، بهره برداری از آنها آغاز شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست