اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: مرزهای امن و مشترک این استان با سه کشور همسایه، زمینه ساز صادرات محصولات کشاورزی بویژه انواع میوه را فراهم کرده است.

رضا ابراهیمی روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره گیلاس اشنویه اظهار کرد: در سایه امنیت و آرامش موجود، امکان صادرات انواع محصولات کشاورزی استان به کشورهای مختلف فراهم شده است.

به گفته وی، یکی دیگر از اهداف دولت سیزدهم توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: اگر بتوانیم صنایع تبدیلی را توسعه دهیم درآمد کشاورزان از محصولات تولیدی بیشتر خواهد شد.

وی با تقدیر از برگزاری جشنواره گیلاس اشنویه افزود: جامعه ما نیاز به شادی و نشاط دارد و اگر بهانه این شادی هم یکی از محصولات این منطقه باشد، باعث معرفی بهتر آن خواهد شد.

فرماندار اشنویه در جنوب آذربایجان غربی گفت: ۵۰۰ تن محصول گیلاس باغات این شهرستان امسال به کشور روسیه صادر شده است.

سیدعلی ترابی اظهار کرد: این شهرستان یکی از قطب‌های تولید گیلاس در غرب کشور است و این محصول علاوه بر داخل کشور خریدارانی در کشورهای دیگر نیز پیدا کرده است.

وی افزود: اشنویه در زمینه تولید سیب هم یکی از قطب‌های آذربایجان غربی به شمار می‌رود و سیب باغات آن به هندوستان، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

فرماندار اشنویه ادامه داد: در دولت سیزدهم شاهد توسعه بخش‌های مختلف از جمله شهری و روستایی در این شهرستان هستیم که این شتاب توسعه در سایه امنیت پایدار موجود شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: معرفی ظرفیت و پتانسیل‌های شهرستان در زمینه‌های مختلف، جذب سرمایه گذار و ایجاد فضای مفرح و شاد از جمله اهداف برگزاری ششمین جشنواره کشوری گیلاس اشنویه است.

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه نیز گفت: امسال محصول گیلاس باغات این شهرستان بخاطر سرمازدگی بهاره ۵۰ درصد کاهش یافت و در مجموع حدود ۲ هزار تُن از این محصول برداشت و روانه بازار مصرف شد.

محمدامین بایزیدی ظهار کرد: با توجه به آسیب سرمای بهاره به باغات گیلاس این منطقه امسال در حدود ۲ هزار تُن گیلاس در اشنویه برداشت شد در حالیکه سال قبل میزان برداشت بیش از چهار هزار تُن بود.

وی با اشاره به اینکه اشنویه یکی از قطب‌های تولید گیلاس در منطقه است، افزود: سطح زیر کشت این محصول به ۸۱۸ هکتار رسیده که از این میزان ۴۹۸ هکتار بارده و ۳۲۰ هکتار غیربارده است.

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه گفت: ارقام گیلاسی که در این شهرستان کشت می‌شود شامل تکدانه‌ای مشهد، خوشه‌ای، زرد دانشکده، سفید ارومیه و نوع محلی به نام (خومالی) است که این نوع گیلاس مزه و کیفیت عالی و خواهان زیادی دارد.

بایزیدی اضافه کرد: ارقام جدید گیلاس مانند «بینگ»، «لاپینر» و «ون» نیز به دلیل مقاومت و سازگاری بیشتر با محیط و ارایه یارانه این اداره با استقبال باغداران روبرو شده‌ و در برخی باغات غرس شده است.

وی با بیان اینکه زمان برداشت گیلاس از اواسط خرداد ماه شروع و ۳۵ تا ۴۵ روز طول می‌کشد، ادامه داد: در فصل برداشت گیلاس بیش از هفت هزار نفر روز در زمینه برداشت و فروش این محصول مشغول به کار هستند.

ایزیدی با بیان اینکه باغداران این شهرستان از کمترین میزان سم برای تولید محصول استفاده می‌کنند، یادآور شد: با توجه به شرایط اقلیمی و قدمت طولانی در کشت گیلاس و کیفیت عالی این محصول، اشنویه به عنوان پایتخت گیلاس ایران مشهور شده است.

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه در خصوص برگزاری جشنواره گیلاس هم گفت: امسال نیز این جشن با حضور چشمگیر باغداران، فعالان بخش کشاورزی و ادارات مختلف به مدت سه روز، ۱۴، ۱۵ و ۱۶ تیر ماه برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: معرفی ظرفیت و پتانسیل‌های این شهرستان در زمینه های مختلف، جذب سرمایه گذار و ایجاد فضای مفرح و شاد از جمله اهداف این جشنواره است.

ششمین جشنواره کشوری گیلاس اشنویه با حضور چشمگیر باغداران، فعالان بخش کشاورزی و ادارات مختلف به مدت سه روز، ۱۴، ۱۵ و ۱۶ تیر ماه در حال برگزاری است.

اشنویه یکی از قطب‌های تولید گیلاس در منطقه است و سطح زیر کشت این محصول به ۸۱۸ هکتار رسیده که از این میزان ۴۹۸ هکتار بارده و ۳۲۰ هکتار غیربارده است و امسال بیش از ۲هزار تن محصول از باغات این شهرستان برداشت شده است.

ارقام گیلاسی که در این شهرستان کشت می‌شود شامل تکدانه‌ای مشهد، خوشه‌ای، زرد دانشکده، سفید ارومیه و نوع محلی به نام (خومالی) است که این نوع گیلاس مزه و کیفیت عالی و خواهان زیادی دارد.

شفافیت رنگ، طعم و عطر مطبوع و کیفیت مطلوب گیلاس اشنویه موجب شده تا این محصول مشتریان زیادی در داخل و خارج از کشور برای خود دست و پا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست