اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / بیتا اختیاری : با آغاز سال ۱۴۰۲ خاطرات تلخ زنجیره دنباله‌دار کمبود مرغ در ارومیه تکرار شده و مردم این شهر ناچار هستند برای تهیه ۲ عدد مرغ ساعت ها در صف بایستند.

 این روزها  کمبود مرغ در ارومیه دوباره به یکی از بحث‌های داغ بین مردم تبدیل  شده و برخلاف برخی دفعات قبل که گرانی مرغ قدرت خرید را از مردم گرفته بود، این بار مرغی به قیمت مصوب در خرده‌فروشی‌ها نیست که قابل‌خرید باشد.

مشاهدات عینی خبرنگار ایلنا از سطح بازار ارومیه حاکی است که در حال حاضر مرغ گرم و کشتار روز به شدت نایاب شده و در صورت اختصاص سهمیه در همان نخستین ساعات صبح توزیع و تمام می‌شود و این در حالی است که دوباره  فروش مرغ تکه کاری با وجود ممنوعیت اما دوباره گرم شده است.

قیمت هر کیلو مرغ گرم ۷۰ الی ۹۵ هزار تومان

در حالی‌ که قیمت مصوب مرغ کشتار روز ۶۳ هزار تومان مصوب شده است اما در حال حاضر مرغ کشتار روز به قیمت کیلویی ۶۵  هزار تومان رسیده است.

بسیاری از مغازه‌ها با تکه کردن مرغ و شروع قیمت‌ها از ۹۵ الی ۱۲۰ هزار تومان قیمت هر کیلو مرغ کامل  را در مغازه ها به ۸۵ هزار تومان رساندند.

قیمت هر کیلو سینه مرغ بیشترین قیمت را در بین دیگر قطعات مرغ داشته و در مغازه‌های مرغ فروشی به قیمت هر کیلو ۱۷۰ هزار تومان عرضه می شود که این قیمت‌ها با اعتراض و نارضایتی بسیاری از شهروندان روبرو شده است.

در همین راستا برای بررسی میدانی وضعیت عرضه مرغ گرم در سطح شهر ارومیه به واحدهای صنفی عرضه‌کننده مرغ در خیابان ولی عصر ارومیه  سری زدیم

کمبود مرغ موجب ضرر و زیان مرغ فروشان شده است

در این رابطه یکی از عمده‌فروشان مرغ به ما می‌گوید: به دلیل کمبود مرغ و کاهش سهمیه ابتدای صبح مرغ اختصاصی به هر یک از واحدها در ساعات اولیه به فروش رسیده و به‌ ناچار با اتمام فروش مغازه‌ها از همان ابتدای صبح واحد خود را تعطیل کرده و روانه خانه می‌شوند.

حسین موسوی با بیان اینکه کمبود و نبود مرغ به ضرر مغازه‌ داران تمام‌ شده و تنها مصرف‌ کنندگان دچار ضرر نمی‌شوند، گفت: در حال حاضر کمبود مرغ علاوه بر اینکه موجب نگرانی مردم شده همکاران ما را در واحدهای عرضه مرغ عمده و خرده‌فروش را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: چرا که برخی از این واحدها ماهیانه دارای هزینه بالای اجاره‌بها و کارگر بوده و با کمبود مرغ و پایین آمدن سهمیه هر یک از مرغ فروشی‌ها دچار ضرر می‌شوند.

این فروشنده با بیان اینکه سهمیه مرغ فعلی اختصاص داده‌ شده به واحدهای مرغ فروشی ظرف دو ساعت توسط مشتریان خریداری‌ شده و واحدهای عرضه مرغ از همان دو ساعت ابتدایی فروش مرغ خود اقدام به تعطیلی مغازه خود می‌کنند، یادآور شد: علت تعطیلی و نیمه فعال بودن برخی مرغ فروشی‌ها در بعدازظهرها و بخشی از ساعات صبح به دلیل کمبود مرغ گرم به قیمت مصوب است.

فروش مرغ بالاتر از قیمت مصوب تخلف است

در ادامه معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی آذربایجان غربی هم به خبرنگار  ایلنا، گفت: با وجود اینکه کمبودی از نظر توزیع گوشت مرغ در بازار وجود ندارد اما عده‌ای از تولید کنندگان سعی دارند تا قیمت‌ها را افزایش دهند.

نادر رحیمی در این رابطه بیان کرد: در زمینهٔ تأمین مرغ در ارومیه مشکلی وجود ندارد و قیمت هر کیلو مرغ گرم ۶۳ هزار تومان و مرغ منجمد ۴۳ هزار تومان مصوب شده است با گرانفروشان در این زمینه برخورد جدی می شود.

مرغ تولیدی آذربایجان غربی به تبریز صادر می‌شود

پرویز بستانچی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، دلیل کمبود مرغ در استان را جوجه ریزی کم واحد های مرغداری عنوان کرد و گفت: به دلیل پایین بودن قیمت لاشه مرغ در ماه‌های گذشته و افزایش قیمت نهاده‌های دامی وارداتی جوجه ریزی در واحد های مرغداری استان  روند کاهشی داشته است.

رحیمی ادامه داد: با توجه به اینکه در استان آذربایجان شرقی جوجه ریزی کمتر از استان ما صورت گرفته است مقداری از تولیدات استان ما روانه بازار تبریز می‌شود.

وی افزود: طبق تصمیم ستاد تنظیم بازار روز های آینده با تامین گوشت مرغ گرم و منجمد بازار مدیریت شده و از اواسط اردیبهشت ماه مرغ به وفور تولید و روانه بازار مصرف خواهد شد.

به گزارش ایلنای آذربایجان غربی ؛ در حالیکه ویترین خالی فروشگاه‌های ارومیه از کمبود و نبود مرغ با قیمت مصوب حکایت دارد اما سرپرست  جهاد کشاورزی آذربایجان غربی فشار رسانه‌ها را باعث تزریق بیش از اندازه مرغ به بازار عنوان کرده و می‌گوید: در حال حاضر ۶۰۰ تن مرغ در انبار های استان موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست