اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : در جلسه ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه به ریاست معاون اول رئیس جمهور، ۹ راهبرد جدید برای تسریع در نجات این پهنه آبی و استمرار روند فعلی با ۲۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار تصویب شد.

محمد مخبر در این جلسه با بیان اینکه موضوع دریاچه ارومیه از چند وجه دارای اهمیت است اظهار کرد: توجه به مسائل زیست محیطی یکی از شعارهای دولت سیزدهم بوده و پیگیری های جدی دولت برای نجات دریاچه ارومیه، نمادی از توجه به حفاظت از محیط زیست به شمار می رود.

مخبر ادامه داد: مدیریت منابع آب از دیگر جنبه های نجات دریاچه ارومیه است و اجرای برنامه های مرتبط با نجات این دریاچه، نقش موثری در مدیریت مطلوب منابع آب کشور دارد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به حساسیت مردم کشور، نهادهای مختلف و حتی جامعه جهانی نسبت به دریاچه ارومیه بیان کرد: این دریاچه امروز به موضوعی ملی و حتی بین المللی تبدیل شده بنابراین باید مسائل این دریاچه را به صورت ریشه ای و اصولی حل و فصل کنیم که خوشبختانه طرح ها و برنامه های تدوین شده با همین رویکرد در حال اجرا است.

معاون اول رییس جمهور از وزیر نیرو، سازمان برنامه و بودجه و استاندار آذربایجان غربی خواست نسبت به تأمین اعتبارات مرتبط با طرح های نجات دریاچه ارومیه حساسیت ویژه داشته باشند تا این منابع به موقع تأمین و زمینه اجرای بهنگام طرح ها را فراهم کند.

او همچنین با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای مدیریت چاه های آب منطقه تاکید کرد: نمی توانیم نسبت به معیشت و زندگی مردم بی تفات باشیم و لازم است پیش از هرگونه اقدامی، طرحی جامع برای معیشت و اشتغال جایگزین افراد ذینفع تدوین و اجرایی شود.

معاون اول رییس جمهور آسیب شناسی های انجام شده در خصوص موضوعات مرتبط با دریاچه ارومیه را مثبت و رضایتبخش توصیف کرد و گفت: باید ساز و کار و تدابیر دقیقی اندیشیده شود تا از تکرار آسیب ها به دریاچه ارومیه جلوگیری شود.

در این جلسه که وزرای نیرو، کشور، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون اجرایی رییس جمهور نیز حضور داشتند، استاندار آذربایجان غربی به عنوان دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گزارشی از اقدامات مهم کارگروه در سال ۱۴۰۱ و وضعیت کنونی دریاچه ارائه کرد.

در این نشست همچنین گزارشی از آخرین وضعیت سدها، برنامه و عملکرد رهاسازی آب به دریاچه و روند اجرای مصوبات جلسه قبل ارائه شد.

در پایان ٩ پیشنهاد نیز در این جلسه با اعتباری حدود ۲۳۰۰میلیارد تومان به تصویب رسید که تدوین طرحی جامع برای مدیریت چاههای آب ضمن توجه به معیشت و اشتغال جایگزین، بهبود ساختار اجرایی ستاد احیا و کمیته استانی، تکمیل و اجرای فاز دوم طرح انتقال آب سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه و توسعه مراکز ترویجی برای اصلاح الگوی کشت و افزایش بهره‌وری در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه از جمله این مصوبات بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست