اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی رتبه نخست تولید سیب و چغندرقند در کشور را دارد.

رسول جلیلی در جلسه شورای هاهنگی مدیران کل دامپزشکی کشور که صبح امروز در محل هتل آنا ارومیه برگزار شد، با بیان اینکه آذربایجان غربی با تولید سالانه بالغ بر ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول کشاورزی رتبه ششم کشور را در این حوزه به خود اختصاص داده است، افزود: این تولیدات در سطح ۸۲۰ هزار هکتار از اراضی استان انجام می گیرد که شامل ۴۰۰ هزار هکتار اراضی آبی و ۴۲۰ هزار هکتار اراضی دیم است.

وی با اشاره به موقعیت ممتاز استان در حوزه کشاورزی گفت: آذربایجان غربی با تولید سالانه ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب و همچنین سالانه۲ میلیون تن چغندر قند رتبه اول کشور را در حوزه تولید این محصولات دارد.

جلیلی با تاکید بر اینکه علی رغم همه پتانسیل های استان در حوزه کشاورزی و دامی درامد سرانه مردم به ویژه در حوزه کشاورزی بسیار پایین است، ادامه داد: خرده دهقانی بودن نظام بهره برداری کشاورزی استان و بی سواد و کم سواد بودن ۴۱ درصد از کشاورزان در سطح اذربایجان غربی از عمده دلایل پایین بودن درامد سرانه بخش کشاورزی در استان است.

وی ادامه داد: امیدواریم با تولید محصولات فراوری شده و رقابت پذیر بتوانیم در استانی که ۳۸ درصد اشتغال و ۲۵ درصد ارزش افزوده مستقیم آن از حوزه کشاورزی است، درآمد بیشتری را فراهم کنیم و اقتصاد استان در حوزه کشاورزی و دامی را بیش از پیش شکوفا کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از رتبه دوم استان در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و دامی در سطح کشور خبر داد و تصریح کرد: ۱۹۵ کارخانه فراوری محصولات کشلاورزی و دامی با ظرفیت ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن در استان  فعال است.

وی در خصوص پتانسیل های بخش دامی استان با اشاره به بهره مندی استان از ۴ میلیون راس دام کوچک و ۶۰۰ هزار راس دام بزرگ، ادامه داد: در حال حاضر ۷۴۰ واحد مزغداری با ظرفیت جوجه ریزی بیش از ۴ میلیون قطعه در هر دوره در سطح استان فعال هستند که علاوه بر تامین نیاز آذربایجان غربی نیاز سایر استان های همجوار را نیز تامین می کنند.

ارزش سرمایه های دامی استان بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی نیز گفت: سالانه بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان صرف تامین بهداشت و امنیت غذایی مردم استان در حوزه دامپزشکی می شود.

کامیار داهیم ارزش سرمایه های دامی استان را بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: سالانه بالغ بر سالانه بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی صرف تامین بهداشت و امنیت غذایی مردم استان می شود.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی با جمعیت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری خود که ۴٫۷ درصد از جمعیت کشور  را شامل می شود نقش بسیار موثری در شکوفایی اقتصاد ملی در حوزه کشاورزی و دامی دارد، افزود: میزان تولیدات کشاورزی و دامی  استان سالانه بالغ بر ۱۰ میلیون تن است که ۱۰ درصد از محصولات تولیدی در کل کشور را شامل می شود.

داهیم با اشاره به شرایط ویژه و مرزی بودن آذربایجان غربی و با تاکید بر اینکه باید به آذربایجان غربی در حوزه اعتبارات ملی نگاه ویژه ای باشد، تصریح کرد: با توجه به پتانسیل های استان در حوزه دام و طیور و ظرفیت های صادراتی آن باید به صورت ویژه به مسائل مربوط به سلامت و امنیت غذایی و دامی در استان نگاه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست