اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز  / عبدالسلام معروفی : ۲ روزی است که نمایشگاه سراسری کتاب در ارومیه در حال برگزاری است ؛  نمایشگاهی که با نگاهی به خروجی رسانه ای آن می توان به مظلومیت بیش از پیش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کشور و استان پی برد.

می گویند کتاب غذایی روح و روان انسان است ! می گویند کتاب و مطالعه زمینه توسعه و پیشرفت یک سرزمین است! می گویند یکی از شاخصه های توسعه در یک مملکت فرهنگ بالای مطالعه است! خلاصه خیلی چیزها در خصوص جایگاه کتاب و کتابخوانی می گویند؛  اما دریغ از این همه نقش  و جایگاه در این گوشه.

شاید اگر در پارک جنگلی ارومیه امروز بجز نمایشگاه کتاب نمایشگاه دیگری دایر بود و یا اینکه هر موضوع دیگری در آنجا پر با می شد شاید خروجی نمایشگاه این نبود!

نمی دانم ایراد از کجاست و چرا برنامه های فرهنگی و همچنین برنامه های مجموعه تحت مدیریت ارشاد که متولی اصلی جامعه رسانه و خبرنگاری است همیشه با استقبال کمتری از سوی همکاران رسانه ای مواجه هستند!

نمی دانم چه زمانی می توان فرهنگ مطالعه را در سبد خانوار جا داد؟! نمی دانم چرا شاخص سواد استان که کمتر از ۸۰ درصد است و علت عقب ماندگی بسیاری از برنامه های استانی همین شاخص بیسوادی است،  چه زمانی اصلاح و وضعیت بهبود می یابد؟!

نمی دانم چه زمانی می توان بین مردم و مخاطبین  را با فرهنگ مطالعه کتاب و روزنامه آشتی را برگرداند و سر سفره های مردم کتاب می بینیم؟!

نمی دانم چه زمانی در اماکن عمومی، خصوصی، بیمارستان و مراکز درمانی،  ترمینال ها و سالن انتظار ادارات و نهادها و خیلی از جاهای دیگر نمایشگاه کتاب دائمی می گذارند؟!

نمی دانم چه زمانی نویسندگان و ناشران ما کتاب ها و مطالب نوشتاری خود را بر اساس ذائقه مخاطب منتشر و چاپ می کنند؟! و کتاب های تکراری در نمایشگاه های کتاب عرضه نمی شوند؟!

نمی دانم جایگاه حمایتی دولت و مسوولان امر از حوزه کتاب ، کتابت  و روزنامه نگاری کجاست و کدام نویسنده ما به سفارش ویژه کتاب می نویسد و یا اینکه کدام کتاب پیش خرید و پیش فروش می شود؟!

نمی دانم آیا قدرت خرید مردم برای خرید کتاب پایین آمده ، یا مردم بجای خرید کتاب و روزنامه ترجیح می دهند چیپس و پفک و تنقلات آنچنانی برای فرزندانشان بخرند و یا اینکه این روزها بجای خرید کتاب دنبال گوشی های آنچنانی و تبلت بروند که بدون استفاده مانده و بازخورد منفی آن بیشتر از نتایج مثبتش است؟!

نمی دانم شایدم افزایش روزافزون فضای مجازی و کهکشان راه شیری اش با دهکده جهانی جناب مارشال باعث عدم استقبال مردم از حوزه کتاب و کتابت شده است؟! 

خلاصه ؛ نمی دانم های زیادی وجود دارد که هنوز جواب درست و حسابی برای آنها نیافته ام و نیافته ایم ؛ ولی این را خوب می دانم و خوب می دانیم اگر می خواهیم جامعه توسعه یابد ، اگر دنبال ارتقای فرهنگ اجتماعی هستیم ،  اگر می خواهیم جامعه کمتر دعوا کند و و اندیشمندانه تر عمل نماید، بدون شک همه مسیرهای توسعه در کنار بسیاری از مسائل و موارد دیگر که در این رنجنامه نمی گنجد از افزایش سواد و فرهنگ مطالعه ، پژوهش ،  کتابت و روزنامه نگاری می گذرد تا این روزها نمایشگاه سراسری کتاب ارومیه در محل نمایشگاه بین المللی پارک جنگلی بهانه ای باشد هم برای گردش عصرگاهی و هم دید و بازدید، و خانواده های ما غروب زیبایی تابستان یه سری هم به آنجا بزنند و با خرید چند کتاب مورد لزوم کودکان ، بانوان و حتی خودشان حمایتی کم و هر چند کوچک به فضای ناملایم کتاب و کاغذ کرده و هم به افزایش فرهنگ مطالعه و بازگشت این حلقه مفقوده توسعه کمک کرد و انتظار می رود نهادهای فرهنگی و متولیان امر هم بیشتر به این حوزه ها توجه کنند و رسانه ها هم در پوشش اخبار نمایشگاه همت بهتری به خرج بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست