اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  بازار مرغ در اکثر مناطق کشور با ورود قاطعانه دولت سامان یافته ولی این بازار به علت هایی در آذربایجان‌غربی آشفته است که در این میان متصدیان بخش تولید، نبود نظارت بر نحوه درست توزیع را مقصر می دانند و مسوولان بخش عرضه نیز، توپ را در زمین تولید می اندازند.به گزارش ایرنا، سوال اساسی در موضوع گرانی اقلام مختلف اینجاست که چرا با وجود موفقیت دولت در تامین و تولید اقلام ضروری، همواره در بازه‌های زمانی خاص پل ارتباطی رساندن این اقلام به دست مردم با مشکل روبه روست.

در شرایط کنونی قطع یقین هرگونه مشکل در سیستم توزیع منجر به نگرانی شهروندان شده و برخی نارضایتی‌هایی را نیز به وجود آورده است.

مشکل کمبود مرغ در بعضی از بازار شهرستانهای آذربایجان غربی به حدی است که در ویترین‌های مرغ فروش‌های عمده این شهرها به وضوح می‌توان این کمبود را حس کرد؛ البته وضعیت مرغ فروشی‌های خرد نیز نه تنها بهتر نیست بلکه بدتر نیز شده است.

به سراغ مسوولان امر رفتیم تا ریشه این مشکل و خالی بودن ویترین مرغ فروشگاه های عمده و خرده را به ویژه در ارومیه جویا شویم.

نظارت یا تولید، مقصر اصلی بازار آشفته مرغ در آذربایجان غربی چیست؟

هیچ کمبودی در تولید گوشت مرغ وجود ندارد

“اکبر کرامتی” رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: میزان جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان از ابتدای امسال تاکنون با یک میلیون قطعه افزایش به چهارمیلیون و ۴۰۰ هزار قطعه رسید و هیچ کمبودی در تولید گوشت مرغ وجود ندارد

وی افزود: سال گذشته در فروردین ماه، سه میلیون و ۳۰۰ هزار  قطعه جوجه ریزی در مرغداری های استان انجام گرفته بود که این تعداد امسال بیش‌از یک میلیون قطعه افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: صنعت مرغداری به دلایلی مانند تغییر قیمت و حاشیه سود کمتر برای تولید کننده طی ماه‌های گذشته با مشکلاتی مواجه شده‌ که با تلاش‌های صورت گرفته این موضوع تا حد زیادی رفع شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: میزان تقاضا برای مصرف گوشت مرغ در استان بین ۲۴۰ تا ۲۷۰ تن است و کمبودی در زمینه گوشت مرغ در استان با توزیع مرغ‌های منجمد و ذخایر آن وجود ندارد.

تولید به میزان کافی توسط مرغداران انجام می شود

به نظر می‌رسد برای چرایی کمبود عرضه مرغ در توزیع کنندگان باید به سراغ بخش خصوصی نیز رفت.

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران آذربایجان‌غربی نیز با رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی هم نظر است.

“ایرج ادیب نیا” معتقد است که تولید به میزان کافی توسط مرغداران انجام در آذربایجان غربی می شود و مشکل فقط در توزیع آن است.

عضو هیات رییسه گروه تولیدی گسترش و توسعه صنایع مرغ به‌پرور کشور بیان کرد: برخی‌ها علت کمبود مرغ در آذربایجان‌غربی را نتیجه جوجه ریزی کم عنوان می‌کنند که بنده مخالف این اظهار نظر هستم؛ مطمئن باشید بخش توزیع مشکل دارد و این صف برازنده استانی که دارای رتبه‌های برتر در صنعت طیور است، نیست.

وی براین باور است که مسوولان باید جوابگوی این وضعیت نابسامان در توزیع مرغ باشند؛ اینکه به جای توزیع مناسب به مرغداران حمله کنیم، صحیح نیست.

نظارت یا تولید، مقصر اصلی بازار آشفته مرغ در آذربایجان غربی چیست؟

مرغ با رسیدن خبرنگاران آمد!

طبیعی است وقتی بخش دولتی و خصوصی هر دو به تولید کافی مرغ در آذربایجان‌غربی اذعان دارند مشکل را باید در سیستم توزیع جست؛ برای همین موضوع خبرنگار ایرنا تماسی با “غلامرضا بابایی” مدیرکل صمت آذربایجان‌غربی داشت؛ این مقام مسوول برخلاف مشاهدات عینی خبرنگار و گزارشات مردمی مدعی شد که به هیچ وجه هیچ مشکلی در توزیع مرغ وجود ندارد و در تمامی مغازه‌ها به وفور گوشت مرغ یافت می‌شود.

مدیرکل صمت آذربایجان‌غربی حتی پیشنهاد بازدید حضوری از مراکز فروش عمده مرغ را به خبرنگار ایرنا داد.

برای بررسی این موضوع، بازدید حضوری به همراه مدیرکل صمت استان ایده خوبی بود؛ راهی بازار اصلی مرغ ارومیه در میدان ولیعصر ارومیه  شدیم تا ضمن بررسی قیمت‌ها و علل وقوع این ومشکل، وضعیت را در بازار بررسی کنیم.

مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا به محض رسیدن به محل حاکی از این بود که کمتر از ۲۰ درصد فروشندگان مرغ در این منطقه دارای مرغ یک تکه بودند؛ در مقابل آن ۲۰ درصدی ها نیز صف های طولانی مشاهده می‌شد؛ برخی از مردم حاضر در صف مدعی شدند که بیش از ۱.۵ ساعت در صف منتظر هستند و همین دقایقی پیش کامیون‌های توزیع کننده مرغ را به فروشگاه‌ها رساندند.

تلفن همراه خبرنگار ایرنا زنگ می‌خورد؛ آن سوی خیابان مدیرکل صمت آذربایجان غربی دیده می‌شود که به خبرنگار نزدیک می‌شود؛ هنوز از خیابان رد نشده، چند کامیون بزرگ توزیع کننده از راه می‌رسند؛ شرایط به گونه‌ای تغییر می‌کند که تمامی آن صف‌های موجود نیز دقایقی پس از آغاز بازدید مدیرکل صمت از بین می‌رود.

خبرنگار ایرنا با مدیرکل صمت استان به شوخی می گوید؛ راستش اگر آمدن مرغ و برچیده شدن صف‌های مرغ به حضور ما بستگی دارد، خبرنگاران ایرنا حاضر هستند هر روز از ۶ صبح در این محل حاضر باشند.

نظارت یا تولید، مقصر اصلی بازار آشفته مرغ در آذربایجان غربی چیست؟

مردم چرا مرغ قطعه قطعه شده نمی‌خرند؟!

بابایی مدیرکل صمت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه اگر مرغ یک تکه نبود، مرغ قطعه قطعه شده بخرند؛ گفت: قیمت مرغ قطعه قطعه شده نزدیک ۵۰ هزار تومان است ولی باید توجه کنیم که به دلیل تمیز کردن آن توسط فروشنده‌ها و جدا شدن آشغال و قطعات غیر قابل خوردن آن مثل پوست و استخوان، بسیار به صرفه تر است.

با وجود قیمت ۲ برابری گوشت مرغ قطعه قطعه شده نسبت به تک قطعه‌ای، شاید به ادعای مدیرکل صمت استان تفاوتی میان صرفه اقتصادی این دو نباشد ولی باید توجه کرد که یک بار روانی حاصل از این اختلاف قیمت در کف جامعه دیده می‌شود که مصلحت ایجاب می‌کند در شرایط کنونی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل صمت آذربایجان‌غربی به این دغدغه پاسخ می‌هد: افرادی هستند مثل من که نه وقت کافی برای تمیز کردن مرغ دارم و نه جای کافی برای انباشت آشغال حاصل از آن؛ به همین دلیل خبرنگاران باید بروند و فرهنگ سازی کنند تا مردم مرغ قطعه قطعه شده مصرف کنند.

وی در ادامه توپ را به زمین جهاد کشاورزی آذربایجان غربی انداخت؛ او با بیان اینکه مصرف روزانه مرغ در استان حدود ۲۵۰ تن بوده که بخش زیاد آن در ارومیه توزیع و مصرف می شود، اظهار داشت: افزایش قیمت بعضی از اقلام در این حوزه از جمله جوجه یک روزه و نهاده های دامی مورد نیاز مرغداری ها، باعث کاهش جوجه ریزی شده و در حال حاضر گوشت مرغ به اندازه نیاز استان تأمین نمی شود.

وی اضافه کرد: تولید امروز گوشت مرغ در استان ۱۸۶ تن بوده که ۴۷ تن از این میزان در شهرستان ارومیه توسط فروشگاه های مجاز و مابقی در شهرستان های استان توزیع شده است؛ قرار نیست که من مرغ تولید کنم! این موارد به حوزه عملکرد بنده مربوط نیست.

بابایی افزود: قیمت مصوب گوشت مرغ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان بوده و فروش بالاتر تخلف است.

نظارت یا تولید، مقصر اصلی بازار آشفته مرغ در آذربایجان غربی چیست؟

به گزارش ایرنا، حضور میدانی خبرنگار ایرنا در بین صف‌های مردمی نشان می‌دهد که آنان از اینکه در نقاط مختلف کشور این مشکل حل شده ولی در استانی که خود تولید کننده در حوزه طیور محسوب می‌شود این معضل هنوز پابرجاست، گله مند هستند.

طبق آمار و اطلاعات ارائه شده توسط مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، ۷۳۶ مرغداری گوشتی در استان فعال است که ۱۵ میلیون و ۷۵۰ هزار مرغ، ظرفیت تولید آنها در هر دوره ۴۵ تا ۶۰ روزه است.

فعالیت ۶۹ واحد مرغ مادر با ۲ میلیون و ۷۴ هزار قطعه ظرفیت تولید، تعداد ۲ واحد مرغ اجداد گوشتی خط دی ( d) با ظرفیت تولید ۴۲ هزار قطعه در دوره ۱۵ تا ۱۶ ماه نیز در استان فعال هستند.

۶ کارخانه جوجه کشی با ۹۴ میلیون قطعه ظرفیت تولید، ۱۵ کشتارگاه با ۳۹ هزار ۵۰۰ قطعه کشتار در ساعت، ۲۷ واحد کارخانه خوراک دام و طیور با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۶ هزار تن در استان فعال است که می‌تواند در هدایت آذربایجان غربی به رده‌های بالای تولید و صادرات این محصول نقش ایفا کند.

این استان با زنجیره های عظیم یاد شده به رتبه اول در زنجیره ها، هشتم کشوری در تولید گوشت مرغ و فراورده ها، رتبه سه کشور در تولید جوجه یک روزه دست یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست