اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : عثمان عباسی، کنشگر اجتماعی، در یادداشت زیر؛ با اشاره به تفاوت سفر استاندار آذربایجان غربی به سردشت با سفر سایر مسئولان به این شهرستان، از حیث سفر زمینی و ارتباط چهره به چهره با مردم، آن را مطلوب ارزیابی کرده و خواستار اصلاح و ایجاد تغییر در نگرش های مدیریتی، تغییر مدیران ناکارآمد و مانع زا، ایجاد زمینه تسهیل گری در حوزه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی و فراهم نمودن بستر و فضای لازم جهت پوشش و تحلیل حرفه ای و مستقل رسانه ها از قضایای منطقه، شده است.

طبق روال معمول با شروع به کار دولت هاب ا سبک و سیاق های متفاوت، دیدار و سفرهای استانی هم آغاز می گردد. دولت سیزدهم هم طبق الگو و سبک خاص خودش سفرهای استانی اش را استارت زد.

به تبع هیأت دولت، در مناطق هم مسئولان منطقه ای و استانی نیز سفرهای خود را به تدریج شروع نمودند.  محمد صادق معتمدیان، استاندار جدید آذربایجان غربی نیز در ابتدا، شهرهای مرزی و کمتر برخوردار استان را به عنوان آغازگر سفرهای خویش انتخاب کرده است.

شهرستان مرزی سردشت، تاکنون یکی از  این کانون های انتخابی و مقصد سفرهای استانی، مسئولان در دولت جدید بوده است. هرچند دراین یادداشت کوتاه ارزیابی دقیق دستاوردهای سفر به سردشت مدنظر نیست، اما آنچه در ادامه خواهد آمد؛ گوشه نگاهی، از زاویه دیگری به این سفر خواهد بود.

روال دیدار و بازدیدهای گذشته مسئولان ارشد در سطوح مختلف معمولاً بدین منوال بوده است؛ مسئولان اغلب از طریق  هوایی(با توجیه صعب العبور بودن راههای مواصلاتی و مسافت طولانی سردشت از مرکز استان) به این منطقه سفر می کردند.

دیدارها قبلاً بیشتر مناسبتی و با زمان بندی مشخص چند ساعته برگزار می شد. اغلب با بازدید از پروژه های مشخص و چند دیدار رسمی، و نهایت وعده چند مصوبه در آینده، سرانجام جلسات شورای اداری خاتمه پیدا می کرد.

سبک سفر استاندار جدید با پروتکل های ویژه اش حداقل برای این منطقه شاید ظاهراً نو به نظر برسد، که در این جا به مواردی از نکات این سفر اشاره می گردد؛ فرستادن هیأت ویژه متشکل از مشاوران حوزه های مختلف جهت دیدار با اقشار مختلف مردم، مسئولان مرتبط و بازدیدهای میدانی و بررسی اوضاع و شرایط از نزدیک و دیدار چهره به چهره، انتقال و دسته بندی چالش ها و ظرفیت ها جهت ارزیابی و آمادگی برای تصمیم گیری مقتضی قبل از سفر، انجام سفر از راه زمینی و عبور از همان راه های مواصلاتی مشکل دار برای مردم عادی، بازدید میدانی و دیدار چهره به چهره با عموم اقشار مختلف مردم هر چهار شهر، حتی بعضی از روستاهای حوزه شهرستان البته در مکان های عمومی نه در مکان های صرفآً رسمی و اداری، اختصاص دو شبانه روزی زمان برای آغاز و پایان سفر نه بازدید چند ساعته اداری و اکتفا کردن به  شنیدن گزارش های سرهم بندی شده رسمی، تشکیل جلسه شورای برنامه ریزی استان با حضور اکثریت مدیر کل های و مسئولان استانی در سردشت و بررسی پیشنهادها و اعلام مصوبات در همان جلسه به دستگاههای اجرایی بدون تشریفات بروکراسی شدید و طی پیچ  و خم های اداری در روال های گذشته، دیدار با اقشار مختلف جامعه و شنیدن بی واسطه دیدگاه و  انتقادها و .

طبق آمار اعلامی ۸۵ مصوبه برای این شهرستان در جریان این سفر گزارش شده است. ممکن است این سبک از سفر و دیدار از نگاه بعضی ناظران پوپولیستی و عامه پسند تلقی گردد، امّا واقعیت آن است همین مقدار عنایت و دلجویی بی تکلفانه صرف هم، متأسفانه از مردم این مناطق دریغ شده است. در حالیکه بافت روانی و اجتماعی اقشاری از مردم  نسبت به همین توجه های اندک ظاهری نیز، عطش غیر قابل باور و مافوق تصوری را پیدا نموده و این  مورد به عینه در رفتار ها و نحوه تعاملی طیف وسیعی از آن ها مشخص و عیان است.

هر چند انتظار این بود که تصمیم گیران منطقه به ویژه در انتخاب نمایندگان اقشار مختلف جامعه برای دیدار ویژه با استاندار، حضور و مشارکت تنوع های فکری و سلایق موجود به خصوص در طیف فرهیختگان فرهنگی و مدنی را با سعه صدر و گشودگی بیشتری لحاظ و  مدیریت می نمودند.

البته توقع این است هنگام تشکیل مجمع مشورتی شهرستان وعده مورد تأکید استاندار، با بهره گیری از صاحب نظران عملگرا دلسوز و متخصصان مجرب بدون در نظر گرفتن فیلتر‌های سخت گیرانه سلیقه ای شخصی و جناح گرایانه این نقصیه هم جبران و شبهات مطرح شده در این حوزه هم حتی المقدور در راستای تقویت انسجام اجتماعی،ارتقا و بهبود سرمایه اجتماعی به شیوه مناسب برطرف گردد.

اکنون به بخشی از عمده برنامه های ذکر شده در چشم انداز های اولویت دار استاندار در حوزه های زیر با تأکید بر حوزه اقتصادی و کشاورزی در سطح استان و منطقه می توان اشاره نمود؛

تجاری نمودن ظرفیت زیر ساخت های ریلی و هوایی موجود با توجه به داشتن پتانسیل های  مرزی استان با چند کشور همسایه، توجه به تولید محصولات گلخانه ای، برند نمودن محصولات کشاورزی منطقه، تأکید بر بهره گیری مناسب و سامان دهی دقیق و مدیریت درست منابع آبی در حوزه کشاورزی، تأکید بر تدوین سند توریسم منطقه به ویژه توریسم سلامت، جلوگیری از خام فروشی منابع معدنی، این ها مواردی از اولویت های اعلام شده ایشان بودند.

هرچند تمایل استاندار طبق قراین و گفته ها، بر برجسته نمودن داشته ها، پتانسیل و ظرفیت ها موجود است. با احترام به این دغدغه و زاویه نگاه ایشان، علیرغم اینکه اهم چالش ها و ظرفیت های موجود منطقه به شیوه های مختلف به سمع و نظر وی رسیده است امّا لازم به یادآوری مؤکد است؛ گذشته از توجه به ابعاد مختلف چالش های اقتصادی به ویژه اشتغالزایی وهمچنین بعد عمران و آبادانی، توجه به اصلاح و ایجاد تغییر درنگرش های مدیریتی و در صورت لزوم تغییر مدیران ناکارآمد و مانع زا که در حال حاضر به‌عنوان یک چالش جدی گریبانگیر وضعیت فعلی شهرستان است، ایجاد زمینه تسهیل گری و فراهم نمودن بستری فراخ و با اطمینان خاطر و امنیت روانی لازم در حوزه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی برای فعالان و داوطلبان مشارکت در این حوزه ها، همچنین اهتمام  ویژه برای فراهم نمودن بستر و فضای لازم جهت پوشش و تحلیل حرفه ای و مستقل رسانه ها از قضایای منطقه، ازضرورت های غیر قابل چشم پوشی وانکار است.

در پایان لازم است گفته شود؛ اکنون ما در آغاز مشاهده گری فعالیت ها و اقدامات مسئولان جدید هستیم و فرصت برای ارزیابی دقیق و پیش بینی رخ دادهای آینده و برآورد میزان ثمر دهی نتایج این عملکردها، ممکن است هنوز زود باشد امّا باتوجه به این روال در پیش گرفته برای حضور میدانی و سبک تأکید بر عملگرای، امید به عملیاتی شدن و تحقق وعده هارا شاید کمی بیشتر فزونی پیدا کرده باشد.

به هرحال گذر تاریخ، تداوم و نحوه عملکردها شاخص خوبی برای ارزیابی دقیق و قضاوت منصفانه در آینده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست