اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی گفت: مهاباد با وجود کسب ۲ عنوان شهر خلاق کتاب ایران، همچنان با کمبود شدید فضای کتابخانه‌ای مواجه است.به گزارش کردپرس، مهاباد شهری است که تاکنون ۲ بار توانسته است در سطح کشور عنوان «شهر خلاق کتاب» را به خود اختصاص دهد اما همچنان با کمبود فضای کتابخانه ایی روبه رواست و در زمینه فضاهای فرهنگی و هنری در پایین ترین رده استان قرار دارد.

در این شهرستان ۷ کتابخانه در قالب ۳ باب کتابخانه عمومی و ۴ باب کتابخانه مشارکتی فعال است، به گفته رییس اداره کتابخانه‌های عمومی مهاباد؛ در حال حاضر حدود ۴۳ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب در قالب ۶۸ هزار نسخه در کتابخانه‌های این شهرستان وجود دارد که در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در اختیار اعضا قرار دارد.

روز گذشته مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی در سفر به مهاباد و شرکت در نشست نهاد کتابخانه‌های عمومی مهاباد گفت: طبق استاندارد باید برای هر ۲۵ هزار نفر یک کتابخانه عمومی وجود داشته باشد که در حالیکه در این شهرستان  به ازای هر ۷۸ هزار نفر یک کتابخانه است.

خدیجه معصومی اضافه کرد: بر اساس استاندارهای جهانی به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت باید هشت متر مربع فضای کتابخانه‌ای وجود داشته باشد که سهم مهاباد ۱.۱ متر مربع به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت است.

شهر خلیفان و گوک‌تپه مهاباد کتابخانه ندارند

ایرنا نوشت؛ مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی گفت: این کمبودها در زمینه سرانه فضای کتابخانه‌ای در مهاباد در حالی است که این شهرستان ۲ سال شهر خلاق کتاب کشور بوده و سه روستای این شهرستان در ادوار مختلف به عنوان روستای دوستدار کتاب معرفی شده است.

او افزود: علاوه بر کمبود کتابخانه عمومی در این شهرستان، ۲ باب کتابخانه نیز در فاصله ۱۰۰ متری هم قرار دارند و ۲ شهر خلیفان و گوک‌تپه مهاباد نیز فاقد کتابخانه هستند.

معصومی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی، بودجه سالانه ساخت کتابخانه را ندارد و کتابخانه‌ها را باید شهرداری‌ها بسازند و برای تجهیز و بهره‌برداری تحویل نهاد کتابخانه‌های عمومی دهند.

سرپرست فرمانداری مهاباد نیز در این جلسه گفت: این شهرستان یکی از خاستگاه‌های کتاب در منطقه است و شاعران و نویسندگان زیادی در این شهرستان برای کمک به اعتلای فرهنگ و ادب تلاش کردند.

عارف خدرلو افزود: اساتید بزرگی مانند ماموستا “هه‌ژار”، “هیمن” و “محمد قاضی” که جزو مفاخر ملی به شمار می روند متعلق به این شهرستان هستند به همین دلیل این شهرستان جایگاه والایی در زمینه کتاب و کتابخوانی دارد.

او ضمن انتقاد از ضعیف عمل کردن شهرداری مهاباد در اختصاص نیم درصد درآمد به کتابخانه‌های عمومی گفت: شهرداری مهاباد تا کنون تنها ۱۷ میلیون تومان پرداخت کرده و مکلف است تا سهم نیم درصدی درآمد خود را تا پایان سال به کتابخانه‌های عمومی شهر پرداخت نماید.

مهاباد در جایگاه شانزدهم فضاهای فرهنگی و هنری آذربایجان غربی!

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد هم گفت: این شهرستان در زمینه فضاهای فرهنگ و هنری در جایگاه ۱۶ استان قرار دارد این در حالی است که مهاباد در زمینه فعالان فرهنگی و رسانه‌ای بعد از ارومیه شهرستان دوم است.

سیامند جوانبخت افزود: مجتمع فرهنگی و هنری فجر این شهرستان یکی از قدیمی ترین مجتمع‌های آذربایجان‌غربی است و نیاز دارد که مجتمع جدیدی که زمین آن هم مشخص شده به زودی احداث شود.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی مهاباد گفت: هم‌اکنون بیش از ۶۱ هزار جلد کتاب در قالب ۵۰ هزار نسخه در کتابخانه‌های این شهرستان وجود دارد که در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در اختیار اعضا قرار می‌گیرد.

چیا قادری با اشاره به اینکهشهرستان ۷ کتابخانه در قالب ۳ باب کتابخانه عمومی و ۴ باب کتابخانه مشارکتی فعال است افزود: در حال حاضر حدود ۴۳ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب در قالب ۶۸ هزار نسخه در کتابخانه‌های این شهرستان وجود دارد.

او ادامه داد: عمده‌ترین مشکلات کتابخانه‌های شهرستان را تعداد کم آنها و عدم برخورداری از بودجه نیم درصدی درآمد شهرداری است و کتابخانه‌های عمومی شهرستان توانایی توسعه و یا صرف هزینه را ندارد، لذا ساختمانی که قرار است کتابخانه مجتمع به آن انتقال یابد، باید دارای استانداردهای لازم و شرایط انتقال فراهم باشد.

مهاباد، شهر خلاقی که خلاق نیست!

طی دو سال اخیر که مهاباد عنوان شهر خلاق  کشور را کسب کرده است، جلسه ایی در راستای چگونگی کسب درآمد پایدار از این عنوان و یا اجرای ویژه برنامه ایی به این مناسب برگزار نشده است.

عنوان شهر خلاق کتاب می تواند در حوزه گردشگری نیز تاثیر داشته باشد. خلاقیت، عنصری ضروری در توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهرهاست و برای افزایش ظرفیت تجاری شهرها امری ضروری است.

اما صرف انجام اقدامات چند انجمن فرهنگی و فعالیت های کتاب خوانی در اداره کل ارشاد، برنامه ایی دیگر برای معرفی مهاباد به عنوان شهری که دو دوره متوالی شهر خلاق کتاب خوانی ایران شد، انجام نگرفته است.

تا کنون تنها در یکی از جلسات شورای فرهنگ عمومی مهاباد در سال گذشته، دبیر شورای فرهنگ عمومی این شهر گفت: به مناسبت آنکه این شهر برای دومین سال متوالی به عنوان شهر خلاق کتاب در کشور معرفی شده است اِلِمان کتاب با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر در یکی از مناطق شهری ساخته می شود و لوح اهدایی سازمان جهانی یونسکو به مناسب احراز شهر خلاق کتاب توسط این شهر نیز در آن نصب می‌شود.

این تنها اقدام انجام گرفته در مهاباد طی ۳ سال اخیر بوده که زمان ساخت این المان فرهنگی هم مشخص نیست!

در حالی که شورای فرهنگ عمومی شهرستان و شهرداری می توانستند با استفاده از تجارت سایر شهرهای موفق در این زمینه از عنوان شهر خلاق کتاب کشور، جهت کسب درآمد پایدار، جذب گردشگر، ارتقای سطح فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مهاباد و … استفاده کنند.

موضوعی که می توانست در عین حال به توسعه و کاهش معضلات اجتماعی  کمک کند. اما شهر خلاق مهاباد، تا کنون به غیر از خرید کتاب و افزایش تعداد کتاب ها در قفسه کتابخانه ها با جایزه ایی که از این عنوان کسب کرده تا کنون هیچ خلاقیت دیگری از خود نشان نداده است. مهاباد هنوز ثابت نکرده است که به حق لایق این انتخاب در سطح کشور بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست